3 653 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Är taklyft ett vettigt alternativ eller för mycket stök?
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Jag kollar hus i Sthlmstrakten och har en fundering som jag hoppas nån allvetande här kan lite mer om... I områdena som jag är intresserad av är det inte så jättemånga lämpliga hus till salu. Jag vill att huset ska vara i hyggligt skick, tillräckligt stort för 2 vuxna och 2 barn och vara rimligt nära allmänna kommunikationer och skola. En tanke som slog mig var om jag ev. kunde bredda min hussökning genom att ev. köpa ett mindre hus i gott skick med inredd källare för att i framtiden genomföra ett taklyft som skulle innebära en helt ny våning. Jag tror inte på att husera i källare i mer än max 1 år. 
Småhusen i området som jag kollar på är ca 70 kvm vilket alltså skulle innebära att jag skulle få 70 kvm till. Från hemsidor jag hittat så förstår jag att det är fullt möjligt att bo kvar i huset medan taklyftet görs. Det jag vill ha på denna extravåning är två stora sovrum plus en gemensam garderob för dessa och ett mindre badrum med en dusch, wc + mindre badrumsmöbel. Antar att jag behöver 6 nya fönster till övervåningen. Om jag har tummen mitt i handen och anlitar folk för taklyftet samt till en början nöjer mig med att få sovrum och garderob på plats genom att leja snickare och elektriker... Vad kan jag förvänta mig att kalaset kostar, vilken tid brukar det ta, blir det bombnedslag på tomten? Det är vanligtvis vattenburen värme i dessa kåkar. Utgör det ett problem? Är det en dumt att ens ge sig på ett taklyft?
Tackar för alla svar på förhand...
Småhusen i området som jag kollar på är ca 70 kvm vilket alltså skulle innebära att jag skulle få 70 kvm till. Från hemsidor jag hittat så förstår jag att det är fullt möjligt att bo kvar i huset medan taklyftet görs. Det jag vill ha på denna extravåning är två stora sovrum plus en gemensam garderob för dessa och ett mindre badrum med en dusch, wc + mindre badrumsmöbel. Antar att jag behöver 6 nya fönster till övervåningen. Om jag har tummen mitt i handen och anlitar folk för taklyftet samt till en början nöjer mig med att få sovrum och garderob på plats genom att leja snickare och elektriker... Vad kan jag förvänta mig att kalaset kostar, vilken tid brukar det ta, blir det bombnedslag på tomten? Det är vanligtvis vattenburen värme i dessa kåkar. Utgör det ett problem? Är det en dumt att ens ge sig på ett taklyft?
Tackar för alla svar på förhand...
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Ofta så finns det en begränsning i detaljplanen om området idag har enplanshus.
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Jag googlade och hittade detaljplanen för området (planbestämmelserna för den specifika tomten). Den sa att man fick max bygga på 10% av tomtytan och max ha en höjd på huset på 7,5 meter. Området har väldigt blandad bebyggelse och närmsta grannhuset såg jag var ett tvåvåningshus så jag tror det borde vara ok. Självklart förutsätter min ev. plan att detaljplanen godkänner det hela.
Rörigt på tomten blir det, för det gamla taket skall bort och nya resningen komma på plats. Kommer det nya i sektioner, så blir givetvis byggtiden kort och det går fort att få tomten återställd igen. Att lägga på ett sadeltak med takkupa ger inte 70 kvm mer golvyta. Däremot är kanske en extra våning med plattare tak, en bättre lösning? Borkas http://www.takvaningar.se/index.html har en del intressanta lösningar på utökning av boytan.
Klicka här för att svara