Bowman
Jag är fundersam på hur momsen läggs på priset?
Först ser det ju ut som momsen är med i priset, men sen läggs det på i efterhand?
Ser det ok?

faktu.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser lite märkligt ut, ROT-avdraget skall ju göras inkl moms.
Kolla hur mycket ROT han debiterat skatteverket, har han debiterat 25000:- så borde det vara ok men om han debiterat 20' så nej.

/Kent

Att artiklarna 1 och 2 har moms på 25 % anger han
Men artikel 2 är ROT det ska vara moms 0 %

Tror detta handlar om hur fakturaprogrammet hanterar saker.
När man ansöker om ROT från Skatteverket är det i alla fall inkl moms.
Dvs det man gör är att man halverar arbetskostnaden inkl moms, kunden får betala hälften och sen när kunden betalt ansöker man om utbetalning från Skatteverket.

/Kent

Bowman
Humm, så är det då ok hur han skriver?

Så gott som samtliga faktureringsprogram har artikelrader exkl moms.
Problemet här är att hantverkaren lägger in ROT-avdraget som en kreditartikel.

Så här hade det sett ut på mina fakturor...

Arbete bla bla 40.000:-

Summa: 40.000:-
Moms 25% 10.000:-
Avgår ROT-avdrag 25.000:-
Att betala 25.000:-

Sen skall det även framgå vilken fastighet etc och på vem/vilka avdraget görs och på mina står även underlag för ROT dvs den totala arbetskostnaden inkl moms.

/Kent

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Bowman
Erik_X skrev:
NEJ

Nedersta raden borde momsen preciseras till 10 000 kr
Artikel 2 borde vara 25 000

Det är lätt att göra fel med det här
[länk]

Ok, men kan det bli ekonomiska problem för mig?

Det som eventuellt kan ske är att hantverkaren inte får ut ROT-pengarna från Skatteverket och kräver dig på dem. Då kan det kanske vara bra att berätta för honom att hans fakturor inte är helt rätt.
Det under förutsättning att du givetvis har rätt till ROT, lämnat korrekta uppgifter osv.
Är ju inte ditt fel om de gör fel på sina fakturor men jag tror inte att liknande fall provats rättsligt än men det kommer säkert.

/Kent

Bowman
Tack för svaret!

D09
Ta det direkt med hantverkaren, skv kommer göra bakslag på den. Så är cirkusen igång.

sen framgår det iofs inte heller på fakturan att ni skulle bli ersättningsskyldiga om rotavdraget inte går igenom.

Om arbetet är 40 kkr utan moms, skall Rot vara 20 kkr utan moms. Om man lägger på det före eller efter spelar ingen roll.

MH, momsen ska alltid läggas på innan man drar rot!

Freddy_kruger skrev:
MH, momsen ska alltid läggas på innan man drar rot!
Det gör detsamma.

...procenträkning är klurigt.
A x B x C = A x C x B

Jag tycker det ser rätt ut. På den tiden vi höll på med ROT-arbeten hade vi en särskild fakturamall för det där i systemet. En del privatpersoner förstår inte vad moms är och kan inte heller räkna procent varför vi valde att göra det lite extra pedagogiskt för dom. De flesta utgår nämligen ifrån att de håller på att bli blåsta när det i själva verket är dom själva som är just ... blåsta.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.