Övrigt Off Topic
MaxPax: Tack för alla svar. Passade på att undersöka lite medans jag fixade lite andra grejer. Vajern kärvar definitivt inte, roterar man gasrullen lite fram och tillbaka märker man att den fjädrar tillbaka bestämt och med bra kraft, men däremot slamrar det lite i spjällhuset men det kanske det ska? Hade loss luftslangen och kollade, ser bra ut, spjället följer med fint. Jag vet för lite om
hantverkare1: [citat] Mmjaeea... På hantverkeriet tjänar jag en "normal" lön + aktieutdelning om det inte går åt skogen. (Ja, alla grinpellar, företaget gör vinst, förjävligt jag vet men så är det.) Jag har ett par bolag till i andra brancher som går med förvånansvärt bra vinst.
andersmc: [citat] Canberra - där är det dessutom mitt i sommaren nu.
mycke_nu: Ja, och brandbil.. :wow: https://www.youtube.com/watch?v=IP3qh6Qym40
Avemo: Tack. BMW-länken var ganska utförlig. Frågan är om det är värt besväret. Jag misstänker att det tar några timmar.
nimhed: Då sätter vi igång MDF:en jag råkade ha hemma är 20mm. [bild] Färdigritat och på plats vid hobbybandsågen. [bild] MDF är jäkligt tacksamt att såga i. [bild] Färdigt och betydligt svårare (att pussla med) än jag trodde. Jag fick tänka till rejält trots att det var jag själv som gjort den. [bild] Kommer göra flera om några dagar och målning (tråkigt) blir vid tillfälle,
HOBBY ARCHITECT: Jag söker jobb men har ingen speciell utbildning. Jag har ritat lite i SktechUp och undrar om det är någon som vet om man kan få nåt enkelt litet jobb där man ritar planlösningar åt mäklare eller nån...? :o
MaxPax: Om du går ner till halvtid och ägnar andra halvan åt en plats som traditionell lärling inom det bygg-yrke du önskar så har du skapat en långsiktig väg mot förändring och breddade möjligheter. Svårigheten är väl dels att hitta någon firma som vill ta emot en trad-lärling och dels att hitta en som tar emot en lärling på deltid. Det kan dock vara värt att kämpa lite för en
Moving: [citat] http://www.opel.se/content/dam/Opel/Europe/sweden/hq/sv/04_Owner/02_Manuals/om_corsa_my12_SE_online.pdf Ser ut att finnas på engelska som vanligt
Korvgubbe: Tyvärr en myt? För övrigt är nog inte Coca Cola så glada under julen här, då försäljningen sjunker med hälften.
Paxman: https://player.epidemicsound.com Verkar ju som att det går fint för privatpersoner att köpa musik från det biblioteket...bara man signar upp.
Chris78910: När vi hade en värmepump installerad borrade killen i väggen och vi upptäckte att det var en ca 10 till 12 cm luftspspalt utan isolering. Vad är bäst att göra? Har hört nåt om eko fibrer hur funkar det? Vårt hus är byggt ca 1920 talet så det mesta av huset har timrade väggar men inte ingången"farstun" som vi säger i Dalarna. Hoppas få lite tips.
Avemo: Grejen med en exponentialfunktion är att du har en halveringstid. Vill du gå ner 25 kg så fyller du i hur många veckor du skall tappa 12,5 kg på i rutan halveringstid samt fyll i startvikt och målvikt. Du kan förlänga tabellen genom att markera understa cellen i en kolumn och "dra ner" undre högra hörnet på cellen. Sedan kan du skriva in dina kontrollvägningar i en ny kolumn intill de
vanpire: Då ska du välja Synvisc.Den har längre kedjor än Artzal och "smörjer" på så sätt bättre säger dom. Men tyvärr är det så att effekten av hyaluronsyra bara sitter i typ 6 månader om den har nån effekt alls. Om du redan har manifest artros så gör den ingen skillnad alls enligt undersökningarna.
ToRy: Para, jag är övertygad om att du inser att både ditt första påstående och din första fråga inte får något som helst gehör hos Mariatherese (eller hos mig heller för den delen). Hon tänker för övrigt inte alls fel, hon tänker bara inte som du. ;) (Rätta mig gärna Mariatherese men jag vågar nästan sätta min ena arm på att just västlänken har en stor del i ditt
Raskus: Ja se där, det är bensin som gäller. Tackar!
Goteborg: För att återkoppla hur det blev så slog vi ihop flera kalas i ett stort. Jag och frugan gifte oss tidigare i år (borgerligt väldigt litet bröllop med bara närmsta familjen), jag och min far fyllde jämt så vi slog ihop allt till ett jättekalas som bytte "tema" allteftersom dagen gick. Dottern fick ett tal, lite uppmärksamhet och hälsades välkommen till familjen när nästan hela
Anna_H: När det gäller FK ska man anmäla i förväg (dvs samma ag ledigheten påbörjas) att man ska vara ledig, men man kan anmäla i efterhand exakt vilka dagar man vill ha föräldrapenning för. De kan tjafsa och vilja ha intyg på att man faktiskt var ledig, men det är ju inget problem att få ut ett arbetsgivarintyg som visar detta, eller ta ut en tidrapport. Konstigt nog säger de inget om man
tullemannen: [citat] Etanol är ingen bra investering är min personliga åsikt. Många bilar (av olika märken) har haft problem med startsvårigheter, ojämn gång, motorlampor. Jag tror Etanol är på väg bort. Bränslebranschen gick ut och erkände den undermåliga kvalitén på den svenska etanolen, fast det var 2010 tror jag. Det är bättre nu, bilarna går bättre, fast forfarande bäst på ren
förvirrad dam: Har övervägt det men hoppas att han är för upptagen med att läsa trådar om garagebyggen. Annars har han ju nu ett perfekt tillfälle att leda mig i rätt riktning :-)
peternicklas: [citat] För mig har det mindre betydelse, bara att lyda och följa de regler som gäller för oss.
ion: Jag började med grejerna jag har och gjorde som jag tänkte först, sen får jag ta det därifrån om det behövs, tänkte jag. Det var inte konstigare än så, fungerar ok, ca hälften av ångan kondenserar, resten går ut i luften via locket och röret, men det räknade jag med och det är ok. [bild]
slacker: Festool kan man lita på - Sticksågen samt den lilla CXS maskinen registrerade och får på stöldgaranti. För 500+moms per styck får jag nya maskiner. Resten börjar likna en byråkratisk soppa med tre olika försäkringar....
ion: [citat] Jo jag vet de är lätta att föröka. Tänkte prova plantera rankorna, tar de sig har man en ganska stor planta direkt. Jag var mest orolig för att den skulle blöda ihjäl sig, men klämmorna verkade stoppa flödet.
ion: [citat] Skaffa e-kort, det är säkert och enkelt att använda. Jag brukar radera kortinfo när jag ska lägga till kort, spelar ingen roll om det ligger kvar, det finns inga pengar att ta och blir ogiltigt efter en månad, ( eller efter tiden man bestämt), man kan inte ha hur många kort som helst registrerade där.
fubar: [citat] Och framförallt. Varför stängdes byggahusappen ner när spaningarna började?
miksil: Ja de tar avgifter för aktieköp. Vid handel av aktier så är courtaget minst 69 kr per affär hos SEB. Hos Avanza kostar det 1 kr, för affärer upp till 400 kr. Var för övrigt så sent som igår som Avanza sänkte sina priser till 1 kr. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/avanza-erbjuder-aktiehandel-fran-1-krona_4040499.svd
Rikard S: Olja. Nu är ju inte bok lika hårt som ek, men jag kan tänka mig att det är ungefär samma procedur ändå. Fråga gärna i en lokal färghandel. Vi har ett ekbord som är oljat ett par varv. Jag har även oljat mitt skrivbord som är en skiva i stavlimmad björk. Båda har blivit jättebra. http://www.henkesmalartips.se/sv/mala-mobler_olja-massivt-ekbord.html