Kommunen har gjort en fartbegränsning i form av avsmalnad väg, man har helt enkelt blockerat en körbana. Detta har man gjort på ett backkrön, vilket har medfört att många inte fått stopp på fordonet i tid utan brakat in i hindret. Inget försvar för detta, men jag ifrågasätter om farthindret kan vara olagligt? Det är ju trots allt förbjudet att t ex spärra en vägbana på ett backkrön genom att parkera där.
Jag har pratat med kommunen om detta att det sker fler olyckor där nu än tidigare och fick till svar att det var dödsolyckor man ville förhindra, att andra olyckor ökade brydde man sig inte om.
Jag har pratat med kommunen om detta att det sker fler olyckor där nu än tidigare och fick till svar att det var dödsolyckor man ville förhindra, att andra olyckor ökade brydde man sig inte om.
Kommunen kan göra lite som de vill. Dock ska det vara ett beslut på detta samt att det ska finnas inskrivet i samma plan som styr hastigheter mm. inom kommunen, vet inte vad den kallas för. De ska även se till att det är skyltat som det ska.
"Varje kommun har samlat alla gällande lokala trafikföreskrifter i en trafikliggare. Det gäller både föreskrifter som kommunen och som länsstyrelsen beslutat". Ibland har kommuner trafikliggaren sökbar på internet.
Har de inte gjort någon varningsmarkering före eller på avsmalningen. Brukar vara en kort stolpe som är klätt med svart gummimaterial med blåvita reflexer så bilen bara får möjligen lindriga skador.
Eftersom platsen är skymd kan du rekommendera kommunen att sätta upp varningsskyltar för avsmalnande väg.
Har de inte gjort någon varningsmarkering före eller på avsmalningen. Brukar vara en kort stolpe som är klätt med svart gummimaterial med blåvita reflexer så bilen bara får möjligen lindriga skador.
Eftersom platsen är skymd kan du rekommendera kommunen att sätta upp varningsskyltar för avsmalnande väg.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
50-väg. Tänkte att kommunen satt sig över ngn lagparagraf i trafikförordningen, det är helt galet med att stänga ett körfält över ett backkrön, det borde alla hålla med om, det är ju precis som om nån hade parkerat där.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
De byggde om en väg fan här med för att få ner hastigheten lite. Dock så tyckte de att bussfilen till höger ska gå rakt och den vanliga vägen som ligger om vänster om bussfilen ska svänga sig runt hindret. Problemet blir bara att vägen och markeringarna är så tajta så att det är svårt att ens hålla 50 enligt vägens sträckning. Problemet blir ju på motsatta körfältet då de genar in i detta sneddade körfält.
Idioti.
Bra tycker idioterna som tycker att alla ska åka buss.
Idioti.
"Skyltar med hastighetsbegränsning anger förbud mot att framföra fordon med högre hastighet än den som anges på märket."-=fullmoon=- skrev:De byggde om en väg fan här med för att få ner hastigheten lite. Dock så tyckte de att bussfilen till höger ska gå rakt och den vanliga vägen som ligger om vänster om bussfilen ska svänga sig runt hindret. Problemet blir bara att vägen och markeringarna är så tajta så att det är svårt att ens hålla 50 enligt vägens sträckning. Problemet blir ju på motsatta körfältet då de genar in i detta sneddade körfält.
Idioti.
"Skyltar med rekommenderad lägre hastighet anger en vägsträcka eller ett område där förhållandena är sådana att det är lämpligt att färdas med lägre hastighet än den högsta tillåtna."
du behöver inte hålla 50, buss är skit skönt. jag lägger många mil vid ratten och är lycklig då jag får åka buss.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
så en ishal 50 väg vill du också köra femti på, fast du kan hamna i plogkanten?KnockOnWood skrev:
eller ett barntät område där du vet att barn kan springa ut fast du sänker inte farten, för det står ju femti på skylten? t.ex
är även jag blir sur när jag får köra 20/30km/h på 110km/h bara för att en bonde inte vill köra långa vägen till åkern.