Jag har haft Passats Ecofuel sedan augusti 09, Jag tog ut bilen ny och räknar med att ha bilen några år till. Hittills har vi kört strax under 6000 mil, så vi är inga långkörare direkt.

Listan på reparationer är kort för vår del. Bilen har inte strulat nämnvärt. En plastplupp som håller fast varningstriangeln gick sönder en gång. Och i vintras bytte jag batteri.

Utrustningsmässigt har vi DSG-låda, och visst finns oron då det skrivits spaltmil om dess problem. Jag tolkar det som att motorn lite för kraftfull för växellådan. DSG7 skall tåla upp till 150 hk. Passaten har 150 hk. Det verkar vara de som är har tung högerfot som har haft mest problem då vridmomentet frestar på komponenter. Dessutom har jag hört att lådan inte gillar om man är för snabb mellan att "backa - kasta i drive medan bilen fortfarande rullar bakåt - köra iväg framåt". Man skall istället tillämpa metoden: "Backa. Stanna. Lägg i drive. Kör iväg".

Sist jag var in på service bytte de olja gratis så VW verkar vara mån om att växellådorna ska hålla en stund till.

Till ägandet:
Bilen drar lite (men ärligen bryr jag mej knappt, då vi kör så lite att bränslekostnaden är en liten del i ägandet).
Bilskatten är låg - en knapp femhundring tror jag det var nu.
Försäkringen har jag inte retat mej på... så den är säkert också ok.
Värdeminskningen? Tja, ni som köper är väl glada. Jag säljer inte min Passat än, då den troligen är stendöd på marknaden...

Bilen startar alltid. Knorrar aldrig.
Bilen startar på bensin om det är kallt OCH om det finns bensin. Troligen för att gasen är svårstartad vid kyla alt. att gas förbränns dåligt när det är kallt. När bilen har gått ett par tre minuter går den automatiskt över till gas.

Tanka:
Jag gillar att köra "miljösnällt" nu när jag ändå har en gasbil. Vi har nog kört ca 80-90% på gas. Problemen med tomma mackar var värst de första åren. Nu var det länge sedan jag kom till en tom mack, men visst, det händer fortfarande då och då. Det tar avsevärt längre tid att tanka, men jag klagar faktiskt inte. Det är skönt med någon minuts bensträckare. I början var det mycket snack med taxichaffisar vid pumpen då strulet med tillgång av gas i Stockholm engagerade. Jag tror en normal tankning tar ca 5-7 minuter, men det känns nog som 20 när man ser alla andra "vanliga" kunder tanka på ett par minuter.

Räckvidd:
Vi kommer på pappret ca 45 mil på gas, och troligen lika långt på bensin om det krävs. Bilen kör först på gas, och när den är tom går bilen över till "Emergency mode" - dvs Bensin!

Med fullastad bil (fyra personer, takbox, skidor, och knökfullt i bagaget, 10-20 grader minus, vinterdäck) så räckte en full tank Biogas+full tank bensin Tur och Retur mellan Gävle och Vemdalen. Enligt Google är det 690 km. Jag åkte en resa till Hede också - 62 km T.o.R är det. Så, totalt räckte bränslet i båda tankarna ca 750 km.

Gasrespons:
För det första är 150 hk inte mycket att skryta med i en fullastad kombi. Det blir inte bättre av att biogas har lite lägre energiinnehåll än exvis bensin eller naturgas. Dessutom är DSG-lådan mappad till att vara så miljövänlig som möjligt. Vid acceleration så växlar den upp till 7an innan man hinner säga Butylselenomerkaptan.
Jag själv gick från en BMW 325 med 218 hk. Det var rätt surt att köra Passat i början. Nu är jag van. Man kör lite lugnare. Typ.

Långresor:
När vi åker till fjällen är sista utposten Gävle. Sedan är det jävligt gles norrut.
Resor söderut är roligare då mackarna står tätare. Det är dock mer naturgas söderut (kan ha ändrats...).

Naturgas vs Biogas:
Naturgas har högre energiinnehåll
Biogas är miljötrevligare
Priserna varierar. Min erfarenhet är att de inte följer några naturlagar. Prisrekord lär vara Gävle. Fy den lede vad de kan ta betalt där.

För mina behov är en gasbil alldeles utmärkt. Jag köper nog en gasbil nästa gång det blir bilbyte. Jag gillar tanken på att vi kör på bananskal och folkskit i den mån sådan gas finns.

• Gilla
norrbottenstorpet och 2 till
  • Laddar…
Skrotade gasbilar kommer ju bli mumma att konvertera till elbilar.....

S
Apropå gasrespons så tycker håller jag inte med Fasting65 men jag har inte heller ägt en muskelstark bil innan. Motorkaraktären är lättkörd.
Men skulle man jämföra Passat mot tex en Volvo miljödiesel typ eDrive så tror jag Passat upplevs som pigg.

Oavsett om man gör en miljöinsats så måste det vara miljöbättre att åka runt i en gasbil än en diesel som släpper ut höga halter kvävedioxider och partiklar.
Senaste tio åren har utsläppsdebatten bara handlat om klimatgaser men inte så mycket om luftkvalitén.

Landsväg som TS kör då kommer jag dryg 50 mil på en gastank och på bensin drar den enligt färddatorn 0,6-0,7 l/ mil.
Det blir ca 7kr/ mil i gaskostnad.

Stora frågan är väl om TS behöver större bil än Passat för då finns det inte så mycket att välja på. Subaru finns också men jag tror inte den är större.

Bra utförlig "recension" av Fasting65.

Gillar Passaten starkt. Men det är det där om det skulle behövas 3 barnstolar. Någon som testat, går det t.ex. att få in en barnstol, en "kudde" i mittpositionen och en vuxen i baksätet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.