5 235 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Vad stöder vi med våra bidrag till Cancerfonden?
Jag tycker det är tråkigt att se att den här organisationen finns, jag skulle vilja att detta finansierades på min skattsedel istället men våra politiker prioriterar sänkt skatt före dom sjukas hälsa. Skamligt är vad det är!
Cancerfonden avsatte 412 mnkr under 2013 till forskning och statliga anslag för forskning och utveckling uppgår 2014 till 32,9 miljarder kr.BeGe skrev:
Nja, cancerfondens chef borde ju jämföras med VD för andra företag som omsätter runt 500 miljoner. Då tror jag inte han ligger över medianen.Nyfniken skrev:
Att plocka ut en miljonlön och jobba i en organisation som säger sig syssla med välgörenhet är rent bondfångeri enligt mitt sätt att se på saken.
Det är ju inte precis raketforskning de sysslar med, det borde väl gå att hitta någon som är beredd att göra detta jobb om inte ideellt så för åtminstone en betydligt lägre lön. Jag antar att de som går med bössorna på stan gör det utan att få någon lön, så då borde det väl gå att hitta någon pensionerad företagledare som kan leda organisationen. Det kan ju vara flera som delar på uppgiften så att de inte behöver lägga så mycket mer tid i veckan än de som står utanför t,ex. systemet med insamlingsbössorna.
Ju mer jag tänker på det desto mer förbannad blir jag. Om nu denna chef med miljonlön ansåg denna verksamhet vara så viktig så borde han väl skänka sin lön dit istället för att antagligen skratta hela vägen till banken åt alla lättlurade stackare som göder honom.
Det är ju inte precis raketforskning de sysslar med, det borde väl gå att hitta någon som är beredd att göra detta jobb om inte ideellt så för åtminstone en betydligt lägre lön. Jag antar att de som går med bössorna på stan gör det utan att få någon lön, så då borde det väl gå att hitta någon pensionerad företagledare som kan leda organisationen. Det kan ju vara flera som delar på uppgiften så att de inte behöver lägga så mycket mer tid i veckan än de som står utanför t,ex. systemet med insamlingsbössorna.
Ju mer jag tänker på det desto mer förbannad blir jag. Om nu denna chef med miljonlön ansåg denna verksamhet vara så viktig så borde han väl skänka sin lön dit istället för att antagligen skratta hela vägen till banken åt alla lättlurade stackare som göder honom.
Kruxet med det är att det inte är tillåtet för privata företag att bedriva lotteri i Sverige.AndHay skrev:
För att undvika detta "problem" så sköter en idéell förening lotteriverksamheten och sedan slussas pengarna på något sätt till bolaget. Inte OK enligt min mening.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, 1,2 miljoner i årslön var det väl snarare.lbgu skrev:
Men jag håller med i allt du skriver, även om jag skulle formulerat mig annorlunda.
Att jämföra "ledningen" för en insamlingsorganisation med ett affärsdrivande, tillverkande företag är bara löjligt.
För RK, RB, CF och andra är verksamheten mest att
a) få in gratisannonser som "spaltfyllnad" i landsortstidningar
b) dela ut insamlingsbössor
c) hålla koll på ett bankgiro/plusgirokonto och
d) räkna pengar (och betala chefernas löner).
Det kräver verkligen inget större affärssinne för att klara detta.
Nåja, utan att i detalj ha studerat hur just Cancerfonden arbetar, så misstänker jag att det även ingår att värdera forskningsprojekt. Det gäller ju att pengarna hamnar i projekt som är seriösa och som kan leda till något. Det krävs alltså en viss kompetens utöver att stå med en bössa och skramla.
Fast varför göra det svårt för sig? Det enklaste och antagligen effektivaste är väl bara att ge pengar till våra stora universitetssjukhus som bedriver forskning inom det område som det handlar om. De som jobbar på dessa avdelningar kan antagligen själva avgöra var pengarna gör bäst nytta.-RB- skrev:
Det finns (och har funnits) mängder med läkemedelsforskningsbolag på börsen som olika välbetalda experter lovordat gång efter annan. Fakta är att de allra flesta misslyckas och att från början säga vilka som ska lyckas är i princip omöjligt. Att välja ett slumpmässigt bolag istället för att lyssna på en expert lär ge ungefär samma utdelning med skillnad att man slipper betala för expertens 'goda' råd. Se bara på apan som slog alla experter när det gällde att välja aktier ;-).
Med samma resonemang kan man ju bara ta ett slumpmässigt urval av mediciner och ge till patienterna och hoppas på det bästa. Jag personligen tror inte på den idén även om placeboeffekten inte skall förringas.lbgu skrev:
Tycker du verkligen det? En medicin är ju faktiskt utprovad för att användas mot en viss sjukdom. Att då använda en slumpmässig medicin känns väldigt dumt.-RB- skrev:
Däremot när det gäller så kallade proffs förmåga att förutse aktiekurser så har det gång efter gång visats att proffsens råd inte är bättre än ett slumpmässigt val. Snarare är oftast proffsens val sämre än slumpen vilket antagligen beror på en viss 'följa John' - effekt hos proffsen.
Jag skrev ju att jag tycker att det är en dålig idé. På samma sätt som jag inte tycker att man skall stödja forskningsprojekt slumpmässigt.lbgu skrev:Tycker du verkligen det? En medicin är ju faktiskt utprovad för att användas mot en viss sjukdom. Att då använda en slumpmässig medicin känns väldigt dumt.
Däremot när det gäller så kallade proffs förmåga att förutse aktiekurser så har det gång efter gång visats att proffsens råd inte är bättre än ett slumpmässigt val. Snarare är oftast proffsens val sämre än slumpen vilket antagligen beror på en viss 'följa John' - effekt hos proffsen.
Jag tycker nog inte riktigt att man kan jämföra prediktion av aktiekurser med hur man väljer att satsa på olika forskningsprojekt.
Jag håller dock fullständigt med dig om det slumpmässiga med aktiekurserna.
Nu menade ju inte jag att man skulle stödja helt slumpmässiga forskningsprojekt. Jag skrev att jag tyckte det bästa var att ge pengarna till de avdelningar på våra universitetssjukhus som sysslar med den forskning som man avser stödja. De som sysslar med forskningen vet nog bättre hur pengarna behövs än någon överbetald insamlingschef.-RB- skrev:
Fast om nu denne chef för Cancerfonden har denna unika kompetens att avgöra vilka läkemedelsprojekt som kommer att lyckas eller inte så skulle han kunna tjäna ännu fler miljoner ifall han lånade ut sin unika kunskap till någon finansfirma så att de visste vilka läkemedelsbolag de skulle satsa på. Hmm, det är nog inte så lätt att veta detta på förhand.-RB- skrev:
Jag tror inte att det är den här chefen med topplönen som är så kunnig inom cancerforskning utan det finns nog flera andra längre ned som sorterar upp bland ansökningarna...
Men problemet med höga löner inom välgörenhet är skrämmande vanlig. Jag har tappat allt förtroende för röda korset när jag insåg att chefen satt på en rikitgt hög lön, sedan hade Bengt Westerberg som ordförande som hade lika hög lön...
Charmigt....
Sedan så tittar man på tror det var erikshjälpen eller vad den heter...
Där hade chefen ca 30000:- i månaden och ordförande hade ingenting....
Jag har ingenting emot att man betalar ut löner till anställda på välgenhetsföreningar. Men det skall inte vara några miljonlöner till cheferna...
Men problemet med höga löner inom välgörenhet är skrämmande vanlig. Jag har tappat allt förtroende för röda korset när jag insåg att chefen satt på en rikitgt hög lön, sedan hade Bengt Westerberg som ordförande som hade lika hög lön...
Charmigt....
Sedan så tittar man på tror det var erikshjälpen eller vad den heter...
Där hade chefen ca 30000:- i månaden och ordförande hade ingenting....
Jag har ingenting emot att man betalar ut löner till anställda på välgenhetsföreningar. Men det skall inte vara några miljonlöner till cheferna...
Klicka här för att svara
