Trodde Lenovo var skräp?

Kan ni rekommendera en specifik dator?
Som sagt använder inte till något avancerat, kolla film, nyheter, office-paket, youtube, nyheter och sånt, inga spel el sånt.

Min erfarenhet är att datorer ur företagssortimentet drabbas av färre oförklarliga mjukvarufel också. Ofta har de billigare datorerna "noname" enheter för ljud/bild/nät etc. och dessa skeppas med sunkiga drivrutiner som plötsligt kapsejsar utan anledning eller av en uppdatering.

Macbook air funkar bra det med :)

Vilken är bättre?
Datorintresserade vänner tjatar alltid om mac, att dom är så smidiga och snabba trots mindre minne, att man inte får virus osv.

hantverkare1 skrev:
Vilken är bättre?
Datorintresserade vänner tjatar alltid om mac, att dom är så smidiga och snabba trots mindre minne, att man inte får virus osv.
Alla vet ju att Blå Bosch är bättre än Festool eftersom de är smidiga, snabba och får inte virus osv. Det tenderar bara att bli en religiös diskussion apple vs. PC;)

Smaken är som baken, köper du en dator i den prisklassen vi pratar nu så är det samma-samma.

App app app,
Blå Bosch representerar Packard Bell 😄
Festool däremot är den där fina dyra med hårddisk med inbyggda momentstavar eller vad det var. 😄

hantverkare1 skrev:
[länk]

En sån då?

Har bra erfarenhet av ipad och iphone, dom funkar alltid tillskillnad från bla samsung som jag testat ett par gånger.
Den är säkert bra. Apple gör bra datorer.

Egentligen kan du nog gå till elgiganten och/eller några datorbutiker och klämma och känna lite på datorerna och välja en som känns välbyggd och inte plastig och har rimligt pris. Sedan ska den klara två kontroller.

- Hårddisken ska vara en SSD (solid state-disk, alt flashdisk) eller hybriddisk. Inte en HDD - det är en vanlig seg hårddisk.
- Processorn ska vara en hyfsat snabb processor - inte en processor gjorda för budgetmaskiner. Intel core i3, intel core i5 är OK, inte intel atom. Jag vet inte hur AMD:s processorlinje ser ut.

hantverkare1 skrev:
Kan ni rekommendera en specifik dator?
Det går nästan inte eftersom det hela tiden kommer nya modeller.

Fairlane
Personligen skulle jag rekommendera att du ser till att datorn har 8 GB minne också (eller mer). 4 GB är för lite enligt mig.

Mac eller Windows, är en smaksak. SSD-disk skulle jag också välja.
Sen är ju frågan om du vill ha en stor, tung laptop, eller en liten smidig.
Fördelen med den större är såklart den större skärmen och jag tycker den är vettig om man i princip sitter på samma ställe mesta tiden. Vill man flytta runt sin burk mycket föredrar jag en mindre och lättare. (Det kan vara värt att tänka på att företagsdatorer som är hållbarare oftast är tyngre också.)

Rekommenderar absolut en Mac. Planerar du att ha den i mer än 2 år skulle jag säga att du bör ha 8 GB RAM-minne. 4 räcker för vanligt användande idag, men operativsystem och program tar mer och mer minne i nya vesioner, så om ett par år finns det en stor risk att det blir ett problem. Detta gäller alla datorer. MacBook Air kan inte uppgraderas i efterhand vad gäller minne, så där får man tänka lite extra innan köp.

Vill du ha en lite kraftfullare dator så är MacBook Pro 13" ett bra val. Nya modellen med retinaskärm har förutom en väldigt snygg skärm också ett litet och smidigt format som inte är så mycket större och tyngre än Air.

Fundera också på hur mycket lagringsutrymme du kan tänkas behöva. Räcker 128GB? Kan du tänka dig att använda externa diskar om det blir ont om plats i framtiden? Om inte så är det något att tänka på vid köp också. Apples datorer är inte så uppgraderingsbara så det gäller att tänka innan köp. SSDn kan bytas, men den är av speciell typ och även tredjepart är dyrt. Vanliga 13" utan retina kan man uppgradera både disk och minne i.

Vad gäller PC håller jag med övriga om att maskiner gjorda för företag är ett bra val. Lenovos bättre maskiner tål en hel del men de är i min mening fruktansvärt fula och tråkiga. Det kanske inte gör dig något, eller så kanske du gillar designen. Smaken är ju olika. Men 8GB RAM och SSD är två bra grundkrav. En processor i Intels i-serie lika så. i5, i7 eller i värsta fall i3. Håll dig borta från Celeron och Atom så blir det nog bra.

4 eller 8 GB spelar mindre roll i pengar, det skiljer några hundralappar i pengar.

Ska man jämföra datorer och surfplattor med verktyg så borde tabellen se ut så här ungefär (OBS, endast delvis rangordnad efter kvalitet)

Denver = Do-it (överskottsbolaget)
DMtech = Bruksbo
Packard Bell = Meec
Acer = Einhell
Lenovo (konsument) = Röd Meec
HP (konsument) = grön Bosch
Dell = AEG
Lenovo (företag) = Dewalt
Fujitsu = Makita
Asus = Milwaukee
HP (företag) = blå Bosch
Mac = Festool

Om man har en fast arbetsplats så bör man ha en riktig skärm, mus och tangentbord där som man pluggar in i datorn. Då är det smidigt, men inte nödvändigt, med en docka. Och då bör man ha en dockningsbar dator, och då hamnar man i företagssegmentet för det mesta.

En lätt och smidig dator är just lätt och smidig, men skärmen är liten vilket kan göra det pilligt att jobba med den. Om man ofta åker runt mellan olika ställen där man jobbar lite längre så är det nog bättre med en normalstor bärbar. När man sitter på sin arbetsplats spelar det ingen roll, eftersom man har en stor skärm där.

• Gilla
AskeHolst och 1 till
  • Laddar…
När det gäller valet mellan Mac och PC, tänker jag inte starta den debatten. Jag tvingas köra PC på jobbet och använder Mac hemma när jag får bestämma själv.

Men du skall ha i minne att det är lite bökigare att flytta filer mellan PC och Mac fortfarande. Inte som förr, då det var rent hopplöst, men fortfarande inte helt problemfritt. Excel skall enligt hörsägen inte ha samma funktioner i Macversion som i PC-version. PC-versionen lär vara bättre. Jag kör i stället Numbers i Macen, och det fungerar bra i Macmiljö för privatbruk. Ska man flytta filerna till en PC, kommer grafer inte se likadana ut osv. Kan vara bra att veta om man tänker använda både PC och Mac. Det är då, enligt min uppfattning, bättre att hålla sig till ett system.

En fördel är att hustrun tycker att min Mac är konstig, och jag får ha den i fred. Det tar några dagar att vänja sig vid Mac-OS.

Redigerat:
peternicklas
När det gäller bärbart håller jag mig till DELL eller ASUS, har 3 st ASUS varav den äldsta är 10 år och används fortfarande dagligen. Se bara till att köpa en med SSD och 8 GB i ram.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.