Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Funderar på gasbil?

1. N
    Medlem · Norrbotten · 3 393 inlägg

norrbottenstorpet

Medlem
    Har på allvar börjat titta på om gasbil skulle kunna vara ett vettigt alternativ för mig. Rullar 2500-3000 mil om året (x2 bilar), mestadels landsvägsmil. Jag har och har haft dieselbilar de senaste åren. Har 10 km till en gasmack, med lågt pris, som jag passerar förbi åtminstone någon gång per vecka.

- Erfarenheter, ni som kör gasbil? Något särskilt som skiljer, att ta i beaktande?

- Hur beräknar jag milkostnaden egentligen? Flera av de bilar jag tittat på anger inte gasförbukning kg/km utan transportstyrelseregistrerad information såsom l/km. Är detta för bensindrift, eller l gas i gasfas vid en viss temperatur, eller vad? Någon som har koll på konvertering av bränsleförbrukning?
    http://gasbilen.se/Att-tanka-din-gasbil/kg

- Modelltips? Jag söker en tillräckligt komfortabel pendlarbil/bruksbil som ändå kan lasta en familj om 5 personer vid behov. Sneglar mot VW Touran eller Caddy Life, som båda finns 7-sitsiga.

Eller är jag, nu när bensinpriset sjunkit rejält, egentligen helt fel ute (som Hedlund, taskig tajming)?

2. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
    Jag vet att det är ett problem med gasbilar, gastankens åldersgräns. De har ett bästföredatum och efter det får man inte använda bilen om man inte byter ut tanken, och det är tydligen relativt dyrt. Minns inte men har för mig att tanken var slut efter tio år.
    Har inte gasbil själv utan läste detta för ett tag sedan.
    Köper man en ny bil och planerar att byta efter ett tag är detta givetvis inte något problem, förutom att andrahandsvärdet kan bli lågt förstås.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 810 inlägg
    vw har ju haft grymma problem med tankar som rostar på bara några år, så jag skulle tänka mig för innan jag gav mig ut på den beg-marknaden.

4. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
  5. V
    Medlem · Skåne · 498 inlägg

vilpi

Medlem
    Vw byter ju å andra sidan ut tankarna på goodwill så det kanske är ett mindre problem?

Jag har inte någon erfarenhet av gasbilar, förutom en vw passat som jag körde en vecka (hyrbil). Då var den ganska trevlig

6. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 994 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Jag är inne på min andra gasbil nu, först en Fiat Punto och nu en VW Passat.
    Passaten går fint och drar lika lite på landsväg som Punton. Fick mina tankar utbytta innan jul precis. Men köp inte DSG-växellådan för det har varit problem med dem med gasmotorn.
    Kollar du Touran så köp de nyare som har 1,4 litersmotorn och inte 2,0. VW:s 1,4 Ecofuelmotor är optimerad för gasdrift från fabrik och gassystemet är implementerat i fullt ut i bilen. Jämfört med v70 där kan man inte få ut felkoder etc och de drar betydligt mer gas. Och läs på om räckvidden på sju- och femsitsig för Touranför den förra har mycket mindre tankar.

Det finns mycket info på http://www.forumgas.se

7. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 810 inlägg
    Varför bytte du tank och vad kostade och hur långt hade bilen rullat?

8. M
    Självbyggare · Södermanland · 219 inlägg

Martin Granqvist

Självbyggare
    Golf Sportscombi kan vara något att fundera på. Mycket bättre komfort än i tidigare generationer, större bil än gamla pasaten, och med ny plattform borgar det för ett lyft jämfört med tex gamla pasat.

9. S

sinuslinus

Medlem
    VW byter på garanti genom serviceverkstäderna till samma tank men tjockare ytbehandling. Verkstan bokar tid för kontroll vid service eller annat jobb och då de plockar ner alla plastkåpor. Själva bytet tar ca 1,5 dagar så rätt saftig räkning för VW. Tror att de behöver byta på de flesta bilarna..
    En 2010:a har jag.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · östergötlands · 121 inlägg

Bertram

Medlem
    Jag kör en golf variant från 2006 sedan ett par år tillbaka. Den är ombyggd direkt i fabrik och har en halv gas och hel bensintank (dvs ingen plats för reservdäck och lite mindre lastutrymme). Den går nästan lika bra på gas som bensin (lite sämre acceleration vid höga hastigheter). Denna generationen startar alltid på bensin och den går ca 25 mil på en tank (ca 11kg). Mycket nöjd med bilen, fast hade hellre haft en störra gas och mindre bensintank eftersom jag tankar gas varje vecka och bensin högst varannan månad.

Angående tankens livslängd så lär det bero mycket på (års)modell. Min ska inte ha begränsningen i livslängd som skrevs om ovan, men det ska man absolut se upp med vid begagnatköp.

11. M
    Medlem · Kalmar · 16 inlägg

Martin Peterson

Medlem
    Har en Passat Eco fuel 2014 modell med 4500mil på mätaren. Faktiskt väldigt nöjd trots kritiken den fått. Jag jobbar för en firma som är ledande inom biogasbranschen där vi tillverkar (omvandlar) samt renar gasen till högre än fordonskvalitet.

I vår firma har vi en rätt stor flotta med gasbilar. Många, jag menar de flesta har haft bekymmer med sina bilar. Toppar, växellådor, tändspolar samt nu då gastankar som byts på löpande band.

Jag däremot har kanske inte kört lika långt med nuvarande bil, men aldrig stött på ett bekymmer med bilen. Min hemlighet för detta kanske kan vara att jag är "snäll" och kör en tank bensin lite då och då. Har en tanke angående att den kan behöva förbränna lite dinosaurier ibland för smörjning. Finns inga empiriska tester för detta. Men så länge ingen motbevisar mig så kör jag på detta.

Nu är ju tyvärr marknaden stendöd när det gäller nya bilar VW var så dumma att först ta över marknadsandelar från Volvo V70 och sedan när man släpper en faceliftad modell så tar man bort flaggskeppet inom tjänstebilsträsket.

För 6,5kr/milen i en hyfsat stor kombi med miljökrav är inte mkt annat som slår.

Redigerat 12 feb 2015 22:26
  12. C
    Medlem · 12 121 inlägg
    Har kört gas (MB B-klass) i ca. 5 år nu och har svårt att tänka mig att byta till något annat. Upplever den faktiskt som något piggare på gas än på bensin, även om det är knappt märkbart. Även MB har bytt undermåliga gastankar på goodwill, jag har dock klarat mig.

Gaspriserna har länge legat "peggade" mot bensinpriset så räkna med en rätt konstant besparing på ca. 10-15% jämfört med att köra på bensin - faktorn varierar dock rätt mycket från tankställe till tankställe.

Trots löften om bättring från olika håll är nackdelen utan tvivel den usla infrastrukturen. Tankställena varierar kraftigt i kvalitet i den mening att gasen kan vara slut, anläggningen trasig eller att det är så dåligt tryck så att det tar 10 minuter att tanka + 20 minuter i den kö som då bildas. Så försäkra dig om att din "hemmamack" tillhör den kategorin som faktiskt fungerar som den skall, annars är risken att du ångrar dig ganska snart.

Största fördelen om man bortser från den självklara miljöaspekten känns ändå som rabatten på förmånsvärdet, så det är väl i första hand som förmånsbil som det blir riktigt intressant.

13. N
    Medlem · Norrbotten · 3 393 inlägg

norrbottenstorpet

Medlem
    Passaten lockar absolut. Men då jag inte kan få någon tjänstebil, är vi nog nere på 2011-2012 årsmodell för att passa min tänkbara prislapp. Men vi är 4 i familjen nu och det är väl inte otänkbart att vi kan bli en till. Man får knappast in 3 barn i bredd med barnstolar i en passat. Är det samma 1.4 motor i Toruan som Passat?

14. S

sinuslinus

Medlem
    Ja,samma motor.

15. P
    Medlem · Stockholm · 528 inlägg

pjkw

Medlem
    Har kört en passat från 09 i... Snart 3 år nu, vi har haft en del problem, framförallt med gasventiler som inte öppnats som dom ska och därmed har bilen trott att gastankarna är tomma. Detta hände framförallt under vintern så vet inte om det är kopplat till kyla. Ska försöka byta bil snart och tyvärr blir ddet nog ingen gasbil, vågar inte lita på att gas är framtiden när infrastrukturen inte utvecklats nämnvärt senaste 3 åren vad jag sett och VW väljer att lansera nya passaten utan ett ord om gasvariant

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.