5 072 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Trisuperellips formel > CAD > Homag?
Sida 1 av 2
Hej!
Har tillgång till storsnickeri och tänkte tillverka ett "Brunomathssonbord". Moderllen skall vara nära deras Trisuperellips i egen storlek.
Hittat ett par länkar till formeln, men blir inte klok på hur man ritar upp den i Autocad? Att föra över i Homagen är sedan inga problem. Men som sagt var tanke > CAD är omöjligt just nu.
Bifogar några länkar till den som kan tänkas ägna en stund åt problemet.
http://www.procato.com/superformula/?q[shape]=5
http://sv.wikipedia.org/wiki/Superellips (hittar inget om trisuper....)
http://www.mathematische-basteleien.de/eggcurves.htm
http://www.bruno-mathsson-int.com/
http://www.svenssons.se/mobler/1048-soffbord/1565-trisuperellips/3508-_70cm_vitlaminat.aspx
Ska in med bordet vid en divan, så storleken är inte spikad. Men storleken påverkar formeln.
Problemet gäller även superellips & supercirkeln i brunolänken ovan.
Mvh och en trevlig helg / Lagavulin :S:S:S:S:S
Har tillgång till storsnickeri och tänkte tillverka ett "Brunomathssonbord". Moderllen skall vara nära deras Trisuperellips i egen storlek.
Hittat ett par länkar till formeln, men blir inte klok på hur man ritar upp den i Autocad? Att föra över i Homagen är sedan inga problem. Men som sagt var tanke > CAD är omöjligt just nu.
Bifogar några länkar till den som kan tänkas ägna en stund åt problemet.
http://www.procato.com/superformula/?q[shape]=5
http://sv.wikipedia.org/wiki/Superellips (hittar inget om trisuper....)
http://www.mathematische-basteleien.de/eggcurves.htm
http://www.bruno-mathsson-int.com/
http://www.svenssons.se/mobler/1048-soffbord/1565-trisuperellips/3508-_70cm_vitlaminat.aspx
Ska in med bordet vid en divan, så storleken är inte spikad. Men storleken påverkar formeln.
Problemet gäller även superellips & supercirkeln i brunolänken ovan.
Mvh och en trevlig helg / Lagavulin :S:S:S:S:S
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Hitta / gör en högupplöst bild, använd som bakgrundsbild i CAD-programmet och rita av.
Kanske spar lite huvudvärk, om du inte måste ha millimeterprecision i ellipsformen förstås
Kanske spar lite huvudvärk, om du inte måste ha millimeterprecision i ellipsformen förstås
Intressant fråga som jag tyvärr inte har svar på. Det närmaste jag hittat är: http://mathworld.wolfram.com/CircularTriangle.html
Så här skriver Svenssons i Lammhult:
Produktbeskrivning
Den berömda superellipsformen är resultatet av den danske matematiken Piet Heins samarbete med Bruno Mathsson. Trisuperellipsen är den superelliptiska lamékurvan (formeln som styr hörnens rundning i förhållande till sidornas längd) applicerad på en triangel. Bordet får tack vare detta mjuk form som samtidigt är triangulär, perfekt för en liten sittgrupp.
Så här skriver Svenssons i Lammhult:
Produktbeskrivning
Den berömda superellipsformen är resultatet av den danske matematiken Piet Heins samarbete med Bruno Mathsson. Trisuperellipsen är den superelliptiska lamékurvan (formeln som styr hörnens rundning i förhållande till sidornas längd) applicerad på en triangel. Bordet får tack vare detta mjuk form som samtidigt är triangulär, perfekt för en liten sittgrupp.
Jo, lite småroligt är det ju....
Kolla här i stället:
http://en.wikipedia.org/wiki/Superformula
Scrolla ner så hittar du program du kanske har användning för. Testa med följande värden: a=b=1, m=3, n1=n2=n3=6
Kolla här i stället:
http://en.wikipedia.org/wiki/Superformula
Scrolla ner så hittar du program du kanske har användning för. Testa med följande värden: a=b=1, m=3, n1=n2=n3=6
Superellips till acad har jag ett knep, lite småbökigt och lär gå att förbättra/förenkla.
1. rita upp den i excel (färdigt ark: http://www.periheliondesign.com/superellipse_generator.xls )
2. En av flikarna innehåller koordinater
3. Spara dessa som *.CSV (comma delimited)
4. öppna i notepad och kör find/replace på alla semikolon till komma-tecken
5. Kopiera alla koordinater
6. Välj polyline i acad
7. Klicka i vita textfältet och klistra in koordinaterna.
Klart
1-2 går ju att byta ut mot att bara generera koordinaterna om man är lite bättre på excel än vad jag är.
1. rita upp den i excel (färdigt ark: http://www.periheliondesign.com/superellipse_generator.xls )
2. En av flikarna innehåller koordinater
3. Spara dessa som *.CSV (comma delimited)
4. öppna i notepad och kör find/replace på alla semikolon till komma-tecken
5. Kopiera alla koordinater
6. Välj polyline i acad
7. Klicka i vita textfältet och klistra in koordinaterna.
Klart
1-2 går ju att byta ut mot att bara generera koordinaterna om man är lite bättre på excel än vad jag är.
Nejdå, gjorde själv ett superelliptiskt soffbord och ville rita upp den först.
Tror att jag hade ett litet annat förfarande då, men detta funkade.
Hmm, det är alltså inte jag som gjort excelarket som jag länkade till, bara så att det inte blir några missförstånd.
Jag försökte göra ett excelark efter de formler som fanns i din "egg curve" länk.
Fast tyvärr så har jag glömt rätt mycket från skolan tydligen, då jag inte ens lyckades bryta ut x eller y.
Men bara man har en formel där x=blahablaha så borde man kunna få till det rätt lätt.
Jag är själv rätt intresserad av det om någon lyckas.
Vanlig ellips borde inte vara så svårt att få till formeln.
Tror att jag hade ett litet annat förfarande då, men detta funkade.
Hmm, det är alltså inte jag som gjort excelarket som jag länkade till, bara så att det inte blir några missförstånd.
Jag försökte göra ett excelark efter de formler som fanns i din "egg curve" länk.
Fast tyvärr så har jag glömt rätt mycket från skolan tydligen, då jag inte ens lyckades bryta ut x eller y.
Men bara man har en formel där x=blahablaha så borde man kunna få till det rätt lätt.
Jag är själv rätt intresserad av det om någon lyckas.
Vanlig ellips borde inte vara så svårt att få till formeln.
Redigerat:
Jag knåpade ihop den här spreadsheeten i Libre Office nu på morgonen. Jag hoppas att den fungerar i excel, det ska vara excelformat på den... Parametrarna är samma som i wikipediaartikeln. Kurvan finns genererad både i polära och kartesiska koordinater.
Intressant läsning av lösningen på ett problem som kanske inte riktigt föreligger i det här fallet. Lösning a är ju på sätt och vis redan vad som ges av diverse spread sheets som listar punkter längs randen ("omkretsen") på superellipsen vi är intresserade av. Problemet verkar ju annars vara att många CNC-maskiner inte stöder komplexa figurer som ellipser, kanske på sin höjd cirkelsegment. Att man alltså för en cirkel enbart kan ange centrum och radie direkt i maskinkoden, men för en ellips duger det inte att ange fokus och axlar. Tillräckligt många raka linjer blir till slut runt nog för ögat. Speciellt om snittytan sedan piffas till för hand. Nånting man däremot kanske behöver se upp lite grann med är att vissa av segmenten inte blir betydligt längre än andra, vilket troligen händer med en enkel algoritm som ger radien för en i varje steg konstant inkrementerad centrumvinkel.Ronnyh skrev:
Kan säkert så vara, ej synligt för ögat. Men klarar de att fräsa komplexa linjer (tror att de måste översättas till polyline?) så klarar den säkert oxå att kantlista som är viktigt i mitt fall. Går nog inte att lista runda objekt i en rak kantlistare?
Återkommer så fort jag vet mera. Har snart en kontakt med en som ritat mycket skrivbord i Autocad och sedan in i HOMAG!
Lagavulin
Återkommer så fort jag vet mera. Har snart en kontakt med en som ritat mycket skrivbord i Autocad och sedan in i HOMAG!
Lagavulin
Såvitt jag förstår så är en polyline bara en mängd raka linjer. Dvs exakt vad alla spreadsheets spottar ur sig.
Jag jobbade lite mer på min spreadsheet bara för sakens skull. Nu korrigerar den längden på segmenten så dom blir iaf i närheten av lika långa allihop. För en såpass "snäll" superformel som trådskaparen är intresserad av spelar det nog väldigt liten roll dock.
http://www.filedropper.com/superformulas
http://www.filedropper.com/superformulas