Hej,

håller på att renovera en gammal kåk. Har satt i spröjs i alla kopplade 2-glasbågar men
nu har turen kommit till att tillverka två runda fönster vilka saknas från tidigare renovering.

Hur sätter man i spröjs i runda fönster. Jag har i´nga problem att få till själva bågen men jag undrar om ngn har ngn bra teknik för att få till spröjsen.

Det är två moment som jag ser som knepiga;

1. Mötet i "krysset", krävs det specialverktyg för att få till en bra sammanfogning?

2. Tappning i bågen, hur får man till detta? Klyver man bågen? Det verkar grymt knepigt!

Skickar med en målbild!

Tack på förhand!
 
  • rundt_fönster.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte har några problem att få till ramen så får du limma korset när du limmar ramen. Mötet i mitten av korset finns flera alternativ ett är att du tar ut hälften i varje del eller en hel och två halva med små urtag på den hela vid mötet av dom två halva.Men jag skulle föredra det första alternativet
Tappen i ramen borra och stäm med stämjärn.
Ett tredje alternativ är att du har falska spröjs som ligger utanpå glaset.

Pär
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.