10 136 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Lim för trästol
Hej,
Jag har lyckats knäcka ryggstödet på en klaffstol. Den är gjord i ett rödbrunt träslag. Tror att det är teak eller något liknande. Vilket lim bör jag använda? Lutar åt att Casco Polyuretan borde fungera men tar gärna råd. Vanligt vitlim kanske också duger då stolarna ej utsätts för någon direkt väta.
Jag har lyckats knäcka ryggstödet på en klaffstol. Den är gjord i ett rödbrunt träslag. Tror att det är teak eller något liknande. Vilket lim bör jag använda? Lutar åt att Casco Polyuretan borde fungera men tar gärna råd. Vanligt vitlim kanske också duger då stolarna ej utsätts för någon direkt väta.
Om det är teak kanske du ska prima först. Kolla med limtillverkarna, dom borde ha lite rekommendationer kan man tycka.
Så här säger casco,
Hur limmas teak mot teak på bästa sätt? Det är ett "fett" träslag.
Innan limning, slipa ytorna till trärent. På så sätt försvinner en del av den feta ytan. Rengör och limma direkt efter.
Samtliga Cascol Trälim fungerar att limma med. Välj lämplig kvalitet beroende på vilka påfrestningar limfogen kommer utsättas för.
Så här säger casco,
Hur limmas teak mot teak på bästa sätt? Det är ett "fett" träslag.
Innan limning, slipa ytorna till trärent. På så sätt försvinner en del av den feta ytan. Rengör och limma direkt efter.
Samtliga Cascol Trälim fungerar att limma med. Välj lämplig kvalitet beroende på vilka påfrestningar limfogen kommer utsättas för.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Tack!
Jag testar nog med Casco Polyuretan, brukar bli starkt. Angående slipning och trärent tror jag inte det behövs/funkar i mitt fall. Jag har knäck de två "ribborna" till ryggstödet "rätt av" så det är två+två "splittrade ribbor" som ska limmas ihop till två hela. Garanterat trärena bör de redan vara
(i fogen alltså).
Jag testar nog med Casco Polyuretan, brukar bli starkt. Angående slipning och trärent tror jag inte det behövs/funkar i mitt fall. Jag har knäck de två "ribborna" till ryggstödet "rätt av" så det är två+två "splittrade ribbor" som ska limmas ihop till två hela. Garanterat trärena bör de redan vara
Om det är teak eller något annat fett träslag så tvätta limytorna med aceton innan limningen. Polyuretanlim funkar bra till detta men jag hade hellre kört epoxi för att slippa skummandet, det är också lättare att slipa/sickla ner rinningar för att få snygga övergångar.
Jag använder Titebond "liquid hide glue" till den typen av reparationer och mindre limningar. Det har lång öppettid så man hinner få delarna på plats men käver också att det sitter i press under ganska lång tid, typ över natten.
Fogen blir stark, jag limmade på skoj ihop två bitar ände mot ände och kan inte på något vis få isär fogen. Den känns lika stark som trät.
/B
Fogen blir stark, jag limmade på skoj ihop två bitar ände mot ände och kan inte på något vis få isär fogen. Den känns lika stark som trät.
/B
Lite sen återkoppling...
Det slutade med att jag tvättade "brottytorna" med aceton. Sen maskerade jag runt brottet för att slippa det mesta av limskummet/limkletet på utsidan. Limmade med Casco polyuretanlim. Höll delarna i stark press under ett dygn.
Efter lite sickling och inoljning av hela stolen blev resultatet bra. Den har nu använts några veckor och det verkar starkt. Vet man inte vad man ska titta efter går det knappt att se att det är lagat.
Tack för hjälpen!
Det slutade med att jag tvättade "brottytorna" med aceton. Sen maskerade jag runt brottet för att slippa det mesta av limskummet/limkletet på utsidan. Limmade med Casco polyuretanlim. Höll delarna i stark press under ett dygn.
Efter lite sickling och inoljning av hela stolen blev resultatet bra. Den har nu använts några veckor och det verkar starkt. Vet man inte vad man ska titta efter går det knappt att se att det är lagat.
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden