Ni som byggt egna skjutdörrar med Habos K20 eller K30 beslag, hur har ni gjort med styrklacken? Jag tolkar det som att det rekommenderade sättet är att fräsa ett spår i undersidan av dörren och sen placera klacken i golvet på det ställe där dörrarna överlappar? Jag har ett utrymme på 170 cm och två dörrar på 90 cm, så i mitten kommer det bli en "död" yta på 10 cm där man då placerar klacken, så att när man skjuter dörren så ser man aldrig klacken för den är alltid dold (se skissen). Andra alternativet är väl att ha klacken i dörren och ett spår i golvet? Då skulle man kanske kunna köpa en färdig u-profil i aluminium som man lägger ner i golvet och då slippa att försöka sig på att fräsa ett spår i dörren vilket inte känns helt enkelt. Då behöver man visst komplettera med extra styrklack (em på varje sida av dörren)? (och så får man kanske inte en lika snygg lösning, kan tänka mig en massa skräp som åker ner i styrspåret etc)

har jag missat något i beskrivningarna eller tänkt fel? Hur har ni gjort?

• dörrar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde fyra garderobsdörrar i sommras till vårt sovrum. Gjorde på det viset att jag fräste spår i golvet och sänkte ner en plastlist med krage och hullingar så den fäster. Beslgen är av märket Häfle men har samma tankesätt vad det gäller montering som Habo. Spannet mellan sidoväggarna var 4 meter. I underkant på dörren fäste jag "hajfenor" som styrtapp som glider i spåret på listerna. Detta för att slippa att trampa på styrtapparna vilket är ganska så oskönt. Att det skulle ramla ner en massa skit i listerna ser jag som ett mindre problem än att trampa på styrtapparna

Ja det är ju som mitt alternativ två, fast lite mer avancerat, jag tänkte använda styrtapparna i dörren istället för att fräsa ut "hajfenor". Men om jag tänkt rätt på mina två dörrar så kommer tappen aldrig synas eftersom det är ett spann på 10 cm som inte går att öppna dörren (förbi styrtappen så att säga)

MMR skrev:
Ja det är ju som mitt alternativ två, fast lite mer avancerat, jag tänkte använda styrtapparna i dörren istället för att fräsa ut "hajfenor". Men om jag tänkt rätt på mina två dörrar så kommer tappen aldrig synas eftersom det är ett spann på 10 cm som inte går att öppna dörren (förbi styrtappen så att säga)
Hajfenorna är inte utfrästa från dörren utan är små plastbeslag som skruvas i underkant på dörren och kostar inte många kronor. Dom syns heller inte eftersom de placeras längs bakstycket så du kan placera dessa varsom på underkanten men det behövs två på varje dörr.

Ja man kan ju börja med att läsa ordentligt... Men då är det precis som med k30, man måste komplettera med ytterligare en styrtapp per dörr då det bara följer med en per dörr

Annars finns beslaget K50, som har hjul nedtill som rullar i en skena på golvet.

Ja, k30 är dock redan inköpt delvis pga att jag vill undvika skena på golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.