För en tid sedan dryftade jag en idé hur man kan göra spegelfronter/luckor i MDF på ett hyfsat enkelt och effektivt sätt - kan kanske ge lite inspiration?

Inlägget från http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/151772-hur-saga-till-mdf-koksluckor.html#3...

bygga_bo skrev:
Det första alternativet är klart enklast, och du kan tillverka dina luckor ganska effektivt. Jag antar att dina fronter har samma bredd, eller i varje fall att du har ett flertal fronter med samma bredd. Det brukar ju vara så...

Börja i så fall med att kapa upp dina skivor till "stommen" i lådfronten på längden så att de är ca 10 mm bredare än fronten. Sen sågar du till remsor till ramarna i måtten "ram + 5 mm" och "2*ram+ 10 mm", kapar dem i rätt storlek och limmar fast dem på den långa skivan till stommen enligt principskissen nedan (du får in betydligt fler lådfronter än på bilden, jag orkade bara inte rita dit dem). När limmet har torkat sågar du till dina fronter (de gröna strecken).

Fördelen med att göra på detta sättet är att du inte behöver stå och limma på ramarna lucka för lucka. Vidare kommer skarven på lådfrontens kant att bli helt perfekt eftersom du sågar genom både spegel och stomme i ett svep - det sparar en del efterbearbetning (tyvärr behöver de ändå förberedas för målning...).

Tilläggsmåtten jag angav ovan kan du se som riktmärken, det går att dra ner på spillet om du håller tungan rätt i mun. Men MDF är ganska billigt, så jaga inte mygg med en kanon...

Tänk också på hur du skall göra med avrundningen på ramens innerkanter innan du limmar dit dem. Om du vill ha en front som klarar av att man stöter till den bör du bryta kanten med en avrundningsfräs, och det behöver du göra innan du monterar dit ramen eftersom du inte kommer åt med kullagerfräs när de sitter på plats - frässtålet med kullager är helt enkelt för djupt. Det smyger sig också i hörnorna på ramens insida - frässtålet når inte in i hörnet. Om du vill ha synliga delar i ramen är det bara att fräsa av hela sidorna med en avrundningsfräs innan du limmar dit dem (enklast). Om du inte vill ha dem synliga så fräser du bara en del av mitten på ramens delar (lite pilligare, men det går att lösa). Frontens ytterkanter fräser du luckan är tillsågad och klar.

När det gäller val av såg hade satsat på en (sänk)såg med skena av god kvalitet. Att hantera fullstora MDF-skivor på en liten bordssåg är ingen hit. En stor "bordssåg" (justersåg eller formatsåg) kostar inte bara skjortan, de tar upp ett (dubbel)garage med. Själv har jag en Festool TS55 med skenor i lite olika längder och den kan jag rekommendera. Det finns förstås andra alternativ (tex Makita och Mafell) - kolla i verktygsforumet där det har diskuterats flitigt...

[bild]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.