11 878 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Lack till skärbräda
Fick för några år sen en stor ordentlig (och dyr, gissar jag) skärbräda i ändträ. Säg 3-4 cm tjockt.
Jag tror att hela grejen var lackad. Det är möjligt att jag inte kan terminologin ordentligt, så det kan ha varit något annat, men det är ett tydligt "lager", som är något mörkare och ytan känns lackad. Det kanske heter något annat som jag inte har koll på (fernissa? lasyr? ni fattar, jag har ingen aning).
Det är hur som helst inte "fett men liksom öppet" som det blir när man oljar skärbrädor med paraffinolja, det har jag gjort innan.
Nu har skärbrädan börjat bli sliten, och jag är lite inne på att ge den en ny omgång. Och då tänkte jag i så fall passa på att göra samma sak med ett par skräpskärbrädor från ikea för att se om det kan bli snarlikt.
Letar som fan på nätet, men det enda jag hittar är bivax och paraffinolja, förutom
https://www.youtube.com/watch?v=0YcF1Ne2GlI
Vågar man lita på Marc? Och vad betyder i så fall varnish + mineral spirits?
Är det fernissa och lösningsmedel?
Var går det att få tag på?
Jag tror att hela grejen var lackad. Det är möjligt att jag inte kan terminologin ordentligt, så det kan ha varit något annat, men det är ett tydligt "lager", som är något mörkare och ytan känns lackad. Det kanske heter något annat som jag inte har koll på (fernissa? lasyr? ni fattar, jag har ingen aning).
Det är hur som helst inte "fett men liksom öppet" som det blir när man oljar skärbrädor med paraffinolja, det har jag gjort innan.
Nu har skärbrädan börjat bli sliten, och jag är lite inne på att ge den en ny omgång. Och då tänkte jag i så fall passa på att göra samma sak med ett par skräpskärbrädor från ikea för att se om det kan bli snarlikt.
Letar som fan på nätet, men det enda jag hittar är bivax och paraffinolja, förutom
https://www.youtube.com/watch?v=0YcF1Ne2GlI
Vågar man lita på Marc? Och vad betyder i så fall varnish + mineral spirits?
Är det fernissa och lösningsmedel?
Var går det att få tag på?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Varnish = lack eller fernissa
mineral spirits = typ lacknafta
Båda känns inte som några produkter jag skulle vilja använda på en skärbräda. Lacker brukar flisa, flaga av sig när de blir gamla och lacknafta som lösningsmedel tillsammans med mat, nej tack.
Vad du däremot har haft på din bräda törs jag inte gissa på. Men skulle det vara fel att vara traditionell, dvs slipa av den lacken och olja in den som du gjort tidigare?
mineral spirits = typ lacknafta
Båda känns inte som några produkter jag skulle vilja använda på en skärbräda. Lacker brukar flisa, flaga av sig när de blir gamla och lacknafta som lösningsmedel tillsammans med mat, nej tack.
Vad du däremot har haft på din bräda törs jag inte gissa på. Men skulle det vara fel att vara traditionell, dvs slipa av den lacken och olja in den som du gjort tidigare?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Ta rå linolja av bra kvalité och stryk ut tunt och torka av överskottet. Om du slippar in oljan med ett fint sandpapper eller sån där slipduk man har till runda ytor får du till en sidenmatt yta.
Kallpressad Rå linolja innehåller inga giftiga torkmedel eller liknande.
Kallpressad Rå linolja innehåller inga giftiga torkmedel eller liknande.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Nej, det är ju det jag har läst innan också, och lite det de säger i kommentarerna till videon.
Men eftersom:
1. han säger så i videon, och hävdar att det dels ligger så djupt ner i trät, och dels att man inte får ett riktigt lager ovanpå, så ska det inte vara någon fara.
2. och det var något sånt innan, så...
Men då testar jag nog rå linolja på en av mina skräpskärbrädor och slipar och polerar som fan istället.
Var köper man det, funkar byggvaruhusen eller behöver jag gå till målarfirma?
Men eftersom:
1. han säger så i videon, och hävdar att det dels ligger så djupt ner i trät, och dels att man inte får ett riktigt lager ovanpå, så ska det inte vara någon fara.
2. och det var något sånt innan, så...
Men då testar jag nog rå linolja på en av mina skräpskärbrädor och slipar och polerar som fan istället.
Var köper man det, funkar byggvaruhusen eller behöver jag gå till målarfirma?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Till skärbrädan funkar vilken som helst så länge det är rå och kallpressad. Ju bättre kvalité desto kortare torktid och kokt är upphettad och det kan vara tillsatt sickativ.
Du behöver inte slipa som fan utan du slipar in oljan i porerna och sen torkar du av med en trasa. Kan upprepas om det suger ojämnt men se till att torka rent föt annars skinnar det sig.
Du behöver inte slipa som fan utan du slipar in oljan i porerna och sen torkar du av med en trasa. Kan upprepas om det suger ojämnt men se till att torka rent föt annars skinnar det sig.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden