Någonstans i ett forum här på byggahus så jag en gång en bild på en mycket gammal rund ledstång. Man såg tydligt spår av hyvel eller någon sorts kniv.
Nu hade jag tänkt att tillverka en sådan ca 2 m lång. Har i en tät snårskog hittat lämpliga raka jämntjocka granar som jag tänkte testa på.
Frågan är då hur jag kan torka för att minimera att det spricker eller vrider sig? Med eller utan bark? Skala av band av barken på fyra sidor? Kan det gå att hyvla färskt trä och torka efteråt?
Jag har alla möjligheter att testa mig fram, men tar gärna emot tips!
Nu hade jag tänkt att tillverka en sådan ca 2 m lång. Har i en tät snårskog hittat lämpliga raka jämntjocka granar som jag tänkte testa på.
Frågan är då hur jag kan torka för att minimera att det spricker eller vrider sig? Med eller utan bark? Skala av band av barken på fyra sidor? Kan det gå att hyvla färskt trä och torka efteråt?
Jag har alla möjligheter att testa mig fram, men tar gärna emot tips!
Tror du verkligen det är gran? Tänker på kådan...
Jag tror väl inte så mycket. Att jag funderar på gran handlar mest om att det är det enda jag har hittat som inte smalnar av för mycket på två meter och är tillräckligt rakt. Björk och annan lövträ är ofta lite knotigt och krokigt.Thomas_LLA skrev:
Troligtvis kommer jag att måla ledstången med linoljefärg så jag hoppas att ev kåda inte ställer till det allt för mycket.
Ingen som några tips hur jag bäst torkar materialet?
Om du pröjsar frakten, då kan jag skicka dej hur många aspar du vill 
Jag för en ojämn kamp med dom, asparna vinner. (mamma asp)
Edit: björk är juh annars ett trevligt träslag, men utan kvist...? Hmm
Jag för en ojämn kamp med dom, asparna vinner. (mamma asp)
Edit: björk är juh annars ett trevligt träslag, men utan kvist...? Hmm
Du är nog inne på rätt spår, det är troligen gran, ev. björk.
Randbarka den och låt den torka luftigt i skugga, kådan går att borsta bort sedan den torkat.
Spåren du ser är nog gjorda av en bandkniv som du använder för att barka bort det sista när den är torr.
Hittar du nån rak björkslana kan du ju testa på den med.
EDIT: DU behöver ju inte tvunget skaffa en bandkniv bara för den där ledstången, det går nog bra med vilken Morakniv som helst och lite tålamod. Men gammalt tog dom nog bandkniven.
Randbarka den och låt den torka luftigt i skugga, kådan går att borsta bort sedan den torkat.
Spåren du ser är nog gjorda av en bandkniv som du använder för att barka bort det sista när den är torr.
Hittar du nån rak björkslana kan du ju testa på den med.
EDIT: DU behöver ju inte tvunget skaffa en bandkniv bara för den där ledstången, det går nog bra med vilken Morakniv som helst och lite tålamod. Men gammalt tog dom nog bandkniven.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Oavsett träslag bör man nog barka den och försegla ändträt, tex med vitlim och tidningspapper. För att sedan forma den föreslår jag en spånhyvel, (eng. spokeshave) Testa med alla träslag du har tillgång till. Björk rör sig mycket under torkning och gran släpper kåda.
Jag testar med gran eftersom det är det rakaste jag hittar här i närheten. Har nu randbarkat och tänker även testa att försegla ändträt enligt förslag ovan.
När det torkat så tänker jag testa att bearbeta med den vanliga hyveln jag har. Tack för alla tips!
När det torkat så tänker jag testa att bearbeta med den vanliga hyveln jag har. Tack för alla tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar ja om det verkligen är en kärn bit till ledstången. Ser man märgen i mitten på den? För om det vore en bit stam så spricker dom väldigt mycket och man vill inte ha sprickor i en ledstång där man drar med handen.
Jag tror att det är en bit ur en vanlig fura utan märg som är bearbetad rund.
Så skulle jag i varje fall göra. Så sliper man göra om ifall det skulle bli sprickor
Pär
Jag tror att det är en bit ur en vanlig fura utan märg som är bearbetad rund.
Så skulle jag i varje fall göra. Så sliper man göra om ifall det skulle bli sprickor
Pär
Du har helt rätt i att resultatet skulle bli bättre utan märg. Ännu bättre om man även klyver, vänder och limmar.
Men min tanke är att efterlikna en enklare ledstång från tidigt 1800-tal som jag monterar på smidda fästen. Och jag tänkte att det kanske är troligt att enklare ledstänger från den tiden var lätt tillfixade störar av något slag, men jag vet inte!
Vi får se hur torkningen går. Mindre sprickor kan jag ju spackla innan målning.
Men min tanke är att efterlikna en enklare ledstång från tidigt 1800-tal som jag monterar på smidda fästen. Och jag tänkte att det kanske är troligt att enklare ledstänger från den tiden var lätt tillfixade störar av något slag, men jag vet inte!
Vi får se hur torkningen går. Mindre sprickor kan jag ju spackla innan målning.
Hässjevirke kan du säkert lyckas köpa på blocket. Det finns fortfarande gott om det i diverse uthus från resterna av "småbrukssverige" (som peakade kring 1940). Dessa är torra extremt tätvuxna granslanor.. ( Man kan knappt se årsringarna och en 5cm slana kan ha uppåt 100 !!! årsringar)...Inget man hittar ute i skogarna nuförtiden...
Insåg tyvärr för sent att vi hade en hel del sådant som vi eldade upp i köksspisen
Insåg tyvärr för sent att vi hade en hel del sådant som vi eldade upp i köksspisen