8 879 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Få bort kaffefläckar fönsterbänk.
Jag vet inte under vilke´t ämne jag skulle lägga detta. Det är så att jag brukar ställa min kaffekopp på marmorbänkskivan i vardagsrummet. Blivit en del kaffefläckar där som verkar stört omöjligt att helt få bort. Nån som har nåt tips. Vanligt rengöringsmedel verkar inte funka.
Marmor är gjort av kalk och är således basiskt. Kaffe innehåller syra och är ganska surt.
Det trista är att kaffet nog har frätt i marmorn, då går det inte bort alls. Vad du än gör, använd inte "vanliga" rengöringsmedel på marmor. Matrialet tål inte det. Jämför "Kalklösande!!!" med "...är gjort av kalk..."
Det trista är att kaffet nog har frätt i marmorn, då går det inte bort alls. Vad du än gör, använd inte "vanliga" rengöringsmedel på marmor. Matrialet tål inte det. Jämför "Kalklösande!!!" med "...är gjort av kalk..."
Ok,tack..ja jag hittade lite efter inlägget att det är svårt o få bort.Som tur är så syns det inte så mycket..men vilka felköp man gör..rostfri kyl,frys spiskappa..frun får ta bort fläckar hela tiden,ett litet tvättställ i något slags rött glas..samma där fläckar fläckar..tvätt tvätt..kommit till insikt att design o nymodigheter ofta är blaj.
Det där med rostfritt känner jag igen, men det är ingen idé att bli bitter...
Kan tipsa om att det hjälper att vaxa (som båten/bilen) och polera. Sen är det bara torka av(utan rengöringsmedel).
Med marmorn har jag för mig att det finns särskilt polermedel att köpa. Ett slags pasta som skummar när den jobbas in i matrialet. Har bara sett det en gång, då på en staty, men det fungerade. Annars, om det är en bänk, kanske det går att vända på den?
Kan tipsa om att det hjälper att vaxa (som båten/bilen) och polera. Sen är det bara torka av(utan rengöringsmedel).
Med marmorn har jag för mig att det finns särskilt polermedel att köpa. Ett slags pasta som skummar när den jobbas in i matrialet. Har bara sett det en gång, då på en staty, men det fungerade. Annars, om det är en bänk, kanske det går att vända på den?
Det går faktiskt att slipa och polera på marmor. Både torrt och våt sandpapper funkar alldeles utmärkt.
Sedan finns den dyra utvägen att lämna in den till någon stenfirma.
Prova och ring någon stenfirma och hör efter sedan lämnar du en utförlig rapport här så vi får lära oss hur man bör gå till väga enligt dom.
Pär
Sedan finns den dyra utvägen att lämna in den till någon stenfirma.
Prova och ring någon stenfirma och hör efter sedan lämnar du en utförlig rapport här så vi får lära oss hur man bör gå till väga enligt dom.
Pär
Klicka här för att svara