Vår gamla inredning sjunger på sista versen och ihop med att vi nu målar om mm så vill vi passa på att fixa nytt. Vi har fastnatt för två olika modeller i Ballingslövs utbud

Studio ek
images

samt happie studio vit
studiovit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker göra en av dessa modeller själv men klurar på vilka träslag jag vågar kombinera. Jag har mycket ek hemma, valnöt och teak så det skulle räcka till t.ex. toppskivorna på happie studio vit samt jag har ett gäng plank körsbär.

Modellen som vi nog gillar bäst och som vi tror kan passa bra in i utrymmet som endast har putsade väggar är den med handfatet i betong. Jag tycker den bygger mycket på kontrasten mellan kommod och dess toppskiva. Att göra den helt i ek blir kanske inte så snyggt? Hur tror ni den blir att göra kommod i ek och toppskivan i valnöt?

Jag brukar inte måla mina alster utan kör istället med olja/vax/lack då jag tycker att jag aldrig får till den perfekta finishen när jag målar. Därför väljer jag nog också lösa detta på samma sätt. Jag pratade med en pensionerad möbelsnickare om slutfinishen och han rek först olja och sedan vaxa kommoden.

Vad anser ni? Jag har aldrig testat betsning men är inte främmande för att göra ett försök.

oki....Vi har nu valt att köra på en kommod i mdf i kombo med valnöt.
Vad för sorts roller och vilken färg brukar ni använda till mdf?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.