nu när jag ska byta kök så tänkte jag även bygg mig ett köks bord. har allt underkontroll utan de viktigaste sj bordsskivan.
Det lutar åt valnöt. men var får man tag i så stora skivor? eller är de att köpa tex bänkskivor och limma i hop dom?, vilket lim i såna fall, då måste jag slipa skivan efteråt för lim kommer ju garantert att titta upp i spring. om man kör med rejäla tvingar.
Det lutar åt valnöt. men var får man tag i så stora skivor? eller är de att köpa tex bänkskivor och limma i hop dom?, vilket lim i såna fall, då måste jag slipa skivan efteråt för lim kommer ju garantert att titta upp i spring. om man kör med rejäla tvingar.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag skarvade precis ihop två stavlimmade ekskivor. Efter slipning kan man inte se vilka stavar som hör till vilken skiva.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Kexen är bara för att passa in i höjdled. Jag körde med dominos men det är ju samma princip. Limskarven blir ändå stark nog. om du har en falsfräs borde du med
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
...gott resultat kunna lägga en fals i (mitten av) varje skiva och lägga lämplig lös fjäder i falsen för att få rätt höjd.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
De olika stavarna i skivan är bara limmade. Den rena limfogen håller om man bara lyckas limma ordentligt.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
...och nu när jag har tillgång till en dator och inte bara mobilklienten kan jag länka till min bordstråd där jag beskriver hur jag gjorde (med bilder
och allt). Jag kan inte påstå att det är så man gör, men det var så jag gjorde i alla fall.
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/196066-soffbordsbygge-i-lagenhet-2.html
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/196066-soffbordsbygge-i-lagenhet-2.html