nu när jag ska byta kök så tänkte jag även bygg mig ett köks bord. har allt underkontroll utan de viktigaste sj bordsskivan.

Det lutar åt valnöt. men var får man tag i så stora skivor? eller är de att köpa tex bänkskivor och limma i hop dom?, vilket lim i såna fall, då måste jag slipa skivan efteråt för lim kommer ju garantert att titta upp i spring. om man kör med rejäla tvingar.

Jag skarvade precis ihop två stavlimmade ekskivor. Efter slipning kan man inte se vilka stavar som hör till vilken skiva.

perfekt, de tackar jag för

Skarvar gör man bäst med kex och beslag (plus lim såklart).

3ple skrev:
Skarvar gör man bäst med kex och beslag (plus lim såklart).

Hmm hur gör man de? De är något nytt för mig

Kexen är bara för att passa in i höjdled. Jag körde med dominos men det är ju samma princip. Limskarven blir ändå stark nog. om du har en falsfräs borde du med

...gott resultat kunna lägga en fals i (mitten av) varje skiva och lägga lämplig lös fjäder i falsen för att få rätt höjd.

berne88 skrev:
Hmm hur gör man de? De är något nytt för mig
Kexet är som sagt mest för att stabilisera skivorna i höjdled men även för att få mycket limyta antar jag.
Beslagen fräser/borrar du in för att dra ihop skivorna.
Du kan se några halvdåliga bilder i min renoveringstråd (En hyffsat...).

De olika stavarna i skivan är bara limmade. Den rena limfogen håller om man bara lyckas limma ordentligt.

Det går att köpa färdiga bordskivor och även träben till dem. Vilket mått hade du tänkt dig?

ja ca 80bredd tror ja de va, å sen ca 120-130cm långt

Det är inga problem finns att köpa som färdig bordsskiva

Lenasv skrev:
Det är inga problem finns att köpa som färdig bordsskiva
Men hur kul är det? ;)

Kanske inte så kul, men blir garanterat snyggt och hållbart vilket det kanske inte blir annars om man är Mullemeck :))

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.