Hej

Jag har nu tänkt att komplettera min verktygs garderob, jag funderar på att köpa en sinkfräsmall/sinkfräsaggregat. Har kollat runt lite och upptäckt att marknaden är stoooor... Jag vill främst fräsa lax och finger knutar dolda som synliga, men om det finns möjlighet att komplettera med andra mallar i framtiden så vore det bra också. Jag värdesätter kvalitet och användarvänlighet samt rimliga priser (någonstans runt 2000-3000kr) är denna kombination möjlig?

Har främst kollat lite på dessa märken:
http://www.leighjigs.com/d4.php (extrema proffs grejer, men ungefär den kvaliteten jag vill uppnå)
http://www.trend-uk.com/en/SE/productgroup/188/routing_jigs.html (kan funka men vet ej hur pass bra kvalitet det är)
http://www.dewalt.se/attachments/productdetails/catno/DE6212/info/specifications/ (min favorit för tillfället)

Hjälp:cool:

Jag har en Leigh D4R och måste säga att det är en mycket fin, robust och flexibel maskin. Och det är just på flexibel som Leigh vinner alla gånger mot Trend, Dewalt och ytterligare Festool.
Tyvärr har jag inte använt den mycket och den är utlånad till thomasx här på forumet som jag hoppas använt den mer än vad jag har gjort!
Jag spenderade ganska många timmar på nätet innan jag kom fram till att just Leigh var den bästa modellen på sinkfräs helt enkelt. Det enda jag saknar är att jag skulle sett att den tog liiite mer än 600mm då jag hade planer på att köra finger joints på en bänkskiva men den gubben gick jag bet på då skivorna mäter ca 620-625mm. Tankarna gick sedan till att göra ett bord och en hylla med fingerjoints men livet och ett hus kom emellan och jag hoppas att när de stora projekten är färdiga så får man tid över till småpyssel och att verkligen skapa något.

Nackdelen på just dewalten som på de andra är att du har fasta fingrar vilket gör att du inte kan köra random joints samt anpassa dina fingers eller tails till det arbetsstycke du har. Blr lite av en kompromiss i vissa fall och där har ju Leigh den smarta saken att du kan justera fingrarna helt individuellt och således sätta dem där du vill ha dem på stycket. Leigh går att beställa med metric så man slipper tänka om från tum och borde inte kosta extra.

Jag köpte min från UK och bara en tid efter så släppte dom uppgraderingen R och genom att uppge mitt serienummer till Leigh så skickade dem kostnadsfritt de delar som kommer med R och inte till D4. Minns inte riktigt skillnaden där om jag skall vara ärlig. Så inget ont om Leighs support som var helt makalös.

Ärligt så spenderas på tok för lite tid i verkstan.... hmm...

Vore kul att veta vad thomasx har skapat för projekt.

Tack för ett så utförligt svar!
Så leights är bra alltså. Det är ju användbart med sjusterbar mall, men det känns som att arbetet kommer bli mycket svårare med alla inställningar? Man vill väll att det ska gå snabbt att ställa in arbets-stycket?

Sir Anton skrev:
Tack för ett så utförligt svar!
Så leights är bra alltså. Det är ju användbart med sjusterbar mall, men det känns som att arbetet kommer bli mycket svårare med alla inställningar? Man vill väll att det ska gå snabbt att ställa in arbets-stycket?
Har också en Leigh D4R. Synliga laxar är den mycket bra på. Dolda är lite mer inställningsarbete. För fingerjoints har jag köpt även fasta mallen till D4R. Detta för att kunna göra smalare fingrar.

Pluset med ställbarhet på framför allt laxar är att man inte behöver anpassa storleken på det man bygger till laxarna, utan tvärtom. Även där skall noteras att minimiavståndet är större än på de med fasta laxar.

När det gäller dolda tycker jag inställningarna är bökiga, så är det något som ligger högt på din lista skall du fundera på alternativen.

--- Mats ---

Tack,Bra tips!
Som du förklarar verkar den väldigt bra med dem rätta mallarna:) (alla sånna här maskiner är förmodligen lite svåra att ställa in för dolda knutar)

Nu lutar det åt en leight, undrar om leights mallar passar i DeWalts "låda"?

Eftersom att jag ska använda den till lite hemabruk då och då så är leights grejer lite för dyra för mej, men om de bara är dem som kan ge den precisionen så får de bli en sådan endå;)

Någon som vet pris skillnaden på en DeWalt och en Leight?

Det finns ett till alternativ till traditionella zinkmallar och det är Woodrat http://www.woodrat.com/woodrat.html Funkar på ett helt annat sätt dessutom kan den göra det mesta när det kommer till samanfogningar. Nu vet jag inte hur tex leigh funkar med olika frässtål. Men till woodraten så har dom fantastiskt fina fräs stål som gör att lax stjärtarna ser mera handgjorda ut än vanliga fräs stål.
Ni som har tex leigh kan man använda woodrats stål.

Skall tilläggas att jag aldrig har använt någon form av zinkmall. Förutom zinkfräs fast det är väll egentligen ingen mall.

Men jag tycker woodraten verkar intressant.

Pär

Tack för tipset!:D
Ser helt klart intressant ut! Men frågan är om den är lätt att använda, vad jag kan se utav lax knutarna på länken så är dem lite ruffigare än leights knutar, kansk har med det handgjorda att göra. Jag gillar att man tydligen kan göra tappar mm med denhär maskinen också! Verka som en bra hobby, hemmafixr fräs iallafall fall, kanske det man skulle ha eftersom att jag bara ska fräsa lite då och då för att de är kul:)

Jag har en väldigt bra sinkningsjigg: Leigh Super Jig 18 tum (köpt som open box/Axminster d v s returvara till minus 20%).
Det tog två dagar att bli vän med den, därefter är den funkis med några minuters varsel.

Förhandla t ex med den här ebay-säljaren om lev till Sverige:
http://www.ebay.co.uk/itm/Leigh-Sup...ies_Carpentry_Woodwork_ET&hash=item56522e1a79
så kommer du förmodligen undan med halva priset för en Leigh-jigg. Ja, ja, det är ju färskvaror på ebay, men det dyker väldigt ofta upp Leigh-jiggar på ebay.co.uk.

(Jag har f ö köpt en lika bra tappningsjigg: Leigh FMT Super Mortice/Tenon Jig med tillhörande fräsar av "Boris" på Säljes i det här forumet. Leigh-prylarna tar en dags huvudvärk - eller två, när man väl har dem uppmonterade är ställtiden ett par minuter och resultatet super-extra-super-duper.)

Redigerat:
Jaha så man kan få en leigh till ett "rimligt pris" alltså:wow: leigh verkar ju helt klart va en favorit bland många, och det du förklarar med en till två dagars huvudvärk kan jag förstå, men så länge den är användarvänlig i längden ska det nog gå bra:) om man nu skulle köpa en leight, vilken modell skulle man ha då?

Super Jig xx tum räcker säkert. Du kan då även använda ISOLOC-plåtar. Ser att Axminster slutsäljer:
http://www.axminster.co.uk/page/find/?name=isoloc&page=1

Jag gissar att kanske 5-10% av alla användare blir så duktiga att de bemästrar Super-jiggarna fullt ut och orkar kliva upp till den extra funktionaliteten hos Leigh D4R-PRO.

Jag orkar definitivt inte.

Köp Super-grejorna. Passerar du GÅ, sälj det du har och köp D4R-PRO.

En Super Jig (tex24) är ju inte långt ifrån en d4r-proe så den räcker nog oavsett om jag blir skicklig på det eller ej:) Undrar var man kan köpa en sådan i Sverige?:screwy:

Det korta svaret... det funkar utmärkt, ingen tull och ingen påslag för svensk moms. Frakten är ofta bara marginellt dyrare än i Sverige, och det kompenseras mer än väl av de lägre priserna. Dessutom står pundet ovanligt lågt i dagsläget.

Det finns en lååång klistrad tråd om detta: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93593-import-fran-uk.html. Där kan du kanske hitta någon med erfarenheter från just denna handlaren.

Perfekt! Tack för tråd-tipset:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.