Möbelsnickeri
Bart: Arbortech kanske:http://www.youtube.com/watch?v=5FXu2Ymf_ck Verkar inte finnas att köpa i Sverige dock.
pär h: Ja det kan man om man tar sprit-bets tex T-röd. Följ Herdins anvisningar på påsen. Om man nu använder sig av bets i pulverform vill säga. Oavsett vilket spackel du använder så tränger många ggr en sprit behandlad bets djupare ner i trät en bara vatten bets. Det räcker många ggr att ta en tredjedel sprit och två delar vatten. Pär
Anders_Roslagen: Hade inte kört lådorna i MDF om du har tänkt att låta dem tåla utomhusbruk. Visst färg kan ju skydda men du lär få slitage och därefter svällskador. Gillar Andersmc's ide med pinne, hade kanske dock valt kanske 20-28mm tjockt trä till utsidan och fräst spår för insidans fackavgränsande delar i plyfa. Tjockleken gör att du kan plugga eller skruva ihop lådan... Pianogångjärn kan
ion: De här bör väl ha vad du söker. http://www.slojd-detaljer.se/kategorier
asgo: [citat] Båtlack är väl det stilriktigaste, blankt och fint. Dessutom slitstarkt.
raveper: Lägg en skiva underst. Leca går lätt att kapa med en vanlig handsåg.
Johan Gunverth: [citat] Körde samma metod, men snickeriet ringde dit och sa att jag skulle komma. Inga problem om direkt vet vad man skall ha.
jac: Själv hade jag nog lagt en hundring på att få hem dem färdiga från Axminster och slippa massa felborrade bitar med trasiga gängor... ;)
Korvgubbe: Utöver vad Anna_H skriver skulle jag även vilja tillägga lite funderingar kring hyllan under tv:n. Jag tror det är en riktigt dålig idé, åtminstone så som det ser ut på skissen. I vägen när man ska upp/ned ur sängen och lätt att slå i. När man sen ligger på sin plats så skulle åtminstone jag lyckas med att slå i fötterna minst en gång per natt, alternativt sätter man den så
Musikvante: Tack micro för tipset, ska nog kika på den idéen! kom även på en idé för att slippa ha en pelare mitt i rummet, bygga upp som ett ben med murblock eller liknande, på ena sidan och sen gör så som du sa på den där väggen är.
berne88: får väl lägga upp ett kort i alla fall, är inte det borde som tråden handlar om, utan de här en massiv ek skiva som även det ska bli ett bord. [bild]
fredrik.an: Jag tycker inte man ser det så mycket.. Jag har skjutit fast mina lister med dyckert med spikpistolen.
Ola C: Ja det kan man fråga sig...standard träpluggar är väl 6, 8 och 10mm och stiften därefter. Hittar dock 5mm pluggar lite här o där men inga stift. Hursomhelst, jag skulle nog kunna köra upp några i svarven till en billig peng om du inte hittar nån annanstans. Dock inte idag eller imorron eftersom jag ligger i soffan o e krasslig:(
Andreas75: Några snickare hemma hos mig använde speciella "spännen" på undersidan av några ekskivor för att skarva ihop till en bredare köksbänk. Detta fungerade väldigt enkelt och bra, och borde kanske fungera här också. Ser att du är från Stockholm - Jag vet att dessa spännen finns i anslutning till ekskivorna på hornbach i Botkyrka, men säkerligen också i någon Bauhaus.
asgo: Här finns det många fällor, försök att hitta en dold yta att pröva på. Färgen på träet gör att jag misstänker någon sorts ytbehandling som sedan till stora delar försvunnit. Vattenbaserad lack brukade göra så, vax kan också bli lite konstigt efter lång tid. Om du laserar och det finns rester kvar kan resultatet bli förskräckligt så testa om du kan. Träslaget är svårt att
swemax: Varför inte gjuta en skiva av betong?
swemax: Kvartsstav i större dimensioner som du fräser "pärlspår" på? Först kan du hyvla av baksidan om du vill
naresjo: Tanken var att hälla i lite färgpigment, nästan svart.
mlkjhr: Du ska behandla andra sidan också? Den kan mycket väl rätta ut sig då.
Bricco: Om det nu är lack så lägger sig oljan ovanpå och det är bara att torka bort. Och om det inte är lack så får det den effekt som oljan ska få. Så själv skulle jag testa på ett ställe och se om det blir som man tänkt :)
fs01anon: Så äntligen. Skåpet färdigt och uppsatt. [bild] [bild] Jag gjorde en väldigt enkel jig för grytorna. Borrade 35mm hål i en mdf-skiva med kvistborr. Därefter skruvade jag fast en skräpbit på 4 mm avstånd som anhåll. [bild] Sen spände jag fast den mot dörren och fräste med kopierfräs med kullager i 35mm-hålet: [bild] [bild] Blev perfekt djup och helt slätt i botten.
BosseHansson: Ja, förstå vilken succé när de blir stämda över alla klämda fingrar :D Ikea har väl aldrig betalt någon designer utan låter sina egna kopiera fritt andras. Tyvärr är det nog så illa med många stora företag, de vill inte betala en fjuttig "design royalty license". De räknar med att köra över alla små.
pär h: Det kommer att bli alldeles utmärkt att göra som ovan beskrivits Pär.
Gruvberget: Det är knappt lönsamt eller tidsbesparande att göra egen limfog, men det är kul och lärorikt! Det är inte omöjligt med ytterpanel, räkna med 17-18 mm färdig skivtjocklek. Du behöver inga notspår. 1) Klyv brädorna på mitten. 2) Rikta och plana ribborna på tre sidor 3) Limma & tvinga i 20 cm breda stycken 4) Sickla torkade limmet på planade sida 5) Plana andra sidan 6) Limma ihop
Baloba: Det va väldigt lyxigt! Blir lite mindre skala för min del dock. Eller ganska mycket mindre :)