Själva faneret i sig fungerar utmärkt att olja. Problemet är snarare ytbehandlingen som sitter på idag. Är det exempelvis lack så kommer oljan inte att fästa. Lacken kan slipas ner och därefter kan faneret oljas. Problemet är att det, framförallt på "grova" träslag som ek kan vara svårt att få bort att lack och dessutom att det finns en avesvärd risk att man slipar igenom faneret....och då har man problem.
Ett enklare sätt (om det rör sig om klarlack) är att matta ytan och därefter lämna på lack, rekommenderas att testa på en mindre bit först, inte alla lacker som är kompatibla med varandra.
Ett enklare sätt (om det rör sig om klarlack) är att matta ytan och därefter lämna på lack, rekommenderas att testa på en mindre bit först, inte alla lacker som är kompatibla med varandra.
Ah, så klart beror de på vad som ligger på faneret idag. Tänkte inte på det. Det är inte slitet eller liknande så det är väl lika bra att låta det vara. Tänkte bara ägna mig åt lite möbelvård. =)
Tack för ditt svar!
Tack för ditt svar!
Klicka här för att svara

