9 114 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Hur böja kvartstav?
Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten på fotot.
Behöver montera en kvartstav i trappans vagnstycke. Varje gång jag böjer en, knäcks denna.
Hur ska jag göra?
[img=http://www.forumbilder.se/CET4I/20130715-062422.jpg?width=150]
Behöver montera en kvartstav i trappans vagnstycke. Varje gång jag böjer en, knäcks denna.
Hur ska jag göra?
[img=http://www.forumbilder.se/CET4I/20130715-062422.jpg?width=150]
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Lite svårt att se på bilden, men är det inet två raka bitar som "träffas" i en vinkel? Enklast borde väl vara att gersåga två bitar.
Jag gjorde annars en gång en kvartscirkel formad taklist, genom att såga till ett 20 tal tårtbitar, som jag sedan limmade ihop. Det blev förvånansvärt bra. Jag hade låga förhoppningar om att lyckas.
Jag gjorde annars en gång en kvartscirkel formad taklist, genom att såga till ett 20 tal tårtbitar, som jag sedan limmade ihop. Det blev förvånansvärt bra. Jag hade låga förhoppningar om att lyckas.
Redigerat:
Gör en trämall av radien man kan göra mallen med lite mindre radie än vad som är i original. Låt biten som skall böjas bli blöt genom att liga i vatten länge eller genom ånga från en kastrull gärna en gammal vatten kokare med pip så man kan styra den heta ångan, som MMR skrev. Eller med en varmluftspistol.
Böj den medans du ångar/värmer tills den passar på mallen. Sätt den i kläm på mallen tills den torkat. Montera på plats. Rapportera hit hur det gick.
Pär
Böj den medans du ångar/värmer tills den passar på mallen. Sätt den i kläm på mallen tills den torkat. Montera på plats. Rapportera hit hur det gick.
Pär
Klicka här för att svara
