Hejsan,
Detta sitter som panel i mitt kök. Panelen är tunn, ca 8-9mm och massiv. Jag tror att den är från slutet av 60-talet. Jag har försökt jämföra träet med olika träslag och har sökt på internet men blir inte klok på vad det kan vara.
Jag fick tips om att i denna delen av forumet är ni duktiga på att identifiera träslag.
Jag skulle vilja lasera eller måla den, men är osäker på vad jag skall använda. Behövs tex kvistlack på dessa små kvistar? Hur blir det på de mer mörka partierna som finns i träet om man laserar?
Mvh Anna
Detta sitter som panel i mitt kök. Panelen är tunn, ca 8-9mm och massiv. Jag tror att den är från slutet av 60-talet. Jag har försökt jämföra träet med olika träslag och har sökt på internet men blir inte klok på vad det kan vara.
Jag fick tips om att i denna delen av forumet är ni duktiga på att identifiera träslag.
Jag skulle vilja lasera eller måla den, men är osäker på vad jag skall använda. Behövs tex kvistlack på dessa små kvistar? Hur blir det på de mer mörka partierna som finns i träet om man laserar?
Mvh Anna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du skall måla om spelar det ingen roll vilket trädslag det är. Den verkar lackad. (Kolla själv genom att droppa vatten på. Är den obehandlad sugs droppen in, men inte om den är lackad.) Då har träslaget ingen betydelse, eftersom träet ligger under lacken. Kvistlack behövs inte av samma skäl, men skadar inte.
Lasyr är mer eller mindre transparent för att man skall se träets struktur genom färgen/lasyren. De mörka partierna syns igenom.
Om den är lackad är det inga problem att lacka i önskad kulör.
Skulle gissa på gran, pga struktur, färg, kvistar. Men det är svårt att vara 100% säker trots de fina bilderna.
Lasyr är mer eller mindre transparent för att man skall se träets struktur genom färgen/lasyren. De mörka partierna syns igenom.
Om den är lackad är det inga problem att lacka i önskad kulör.
Skulle gissa på gran, pga struktur, färg, kvistar. Men det är svårt att vara 100% säker trots de fina bilderna.
Tack O,
Träet suger vatten och blir blött när jag torkar det med en våt svamp. Det har också blivit fläckar på panelen på ställen där den blivit utsatt för vattenstänk från vasken. Men jag har ändå en känsla av att det ligger ett tunt lager lack på det.
Den stora anledningen till att jag undrar är att jag helst skulle vilja lasera det för att strukturen skall synas igenom. Det blir mer levande då. Men jag har sett exempel på trä där hela ådringen läck igenom färgen och bildat fula gula ränder.
Träet suger vatten och blir blött när jag torkar det med en våt svamp. Det har också blivit fläckar på panelen på ställen där den blivit utsatt för vattenstänk från vasken. Men jag har ändå en känsla av att det ligger ett tunt lager lack på det.
Den stora anledningen till att jag undrar är att jag helst skulle vilja lasera det för att strukturen skall synas igenom. Det blir mer levande då. Men jag har sett exempel på trä där hela ådringen läck igenom färgen och bildat fula gula ränder.
Här finns det många fällor, försök att hitta en dold yta att pröva på.
Färgen på träet gör att jag misstänker någon sorts ytbehandling som sedan till stora delar försvunnit. Vattenbaserad lack brukade göra så, vax kan också bli lite konstigt efter lång tid.
Om du laserar och det finns rester kvar kan resultatet bli förskräckligt så testa om du kan.
Träslaget är svårt att säga något om, fanns det inte något som hette Oregon pine som var populärt?
Färgen på träet gör att jag misstänker någon sorts ytbehandling som sedan till stora delar försvunnit. Vattenbaserad lack brukade göra så, vax kan också bli lite konstigt efter lång tid.
Om du laserar och det finns rester kvar kan resultatet bli förskräckligt så testa om du kan.
Träslaget är svårt att säga något om, fanns det inte något som hette Oregon pine som var populärt?
Klicka här för att svara
