bengtn skrev:
Varför inte köpa färdigfanerad mdf? Det blir nog både billigare och enklare.
/B
Inte hittat någon som säljer det:/

bengtn skrev:
Finns hos tex Fredricssons , [länk]
Din lokala bygghandlare kan nog ta hem en skiva
/B

Ja problemet då är att som är för smala:/

berne88 skrev:
Ja problemet då är att som är för smala:/
Hur stor skiva har du tänkt dig?

Det nog enklare ändå att foga ihop två fanerade skivor än att fanera så stor skiva själv utan jättevakumpress.
Vill man gå riktigt old school rekommenderar jag denna lilla bok: http://www.lostartpress.com/product_p/bk-roubo-deluxe.htm
Jag läser för närvarade det sista korrekturet och är klart sugen att prova lite av det som beskrivs. Den kommer f.ö. i en billigare variant under hösten.
/B

En fanérmetod som jag jobbat mycket med när jag fortfarande hade tid att bygga högtalarkainett på egen hand i MDF var att fanéra med kontaktlim. Tricket för att lyckas få top notch resultat är att använda ganska tunn fanér (typ 1mm), men framför allt att dubbelstryka med förtunnat lim -förtunna kontaktlimmet med cellulosaförtunning så att det blir lättflytande och stryk båda ytorna två gånger (låt torka i säg 20 minuter mellan strykningarna då första strykningen sugs in i materialet och andra strykningen bildar en slät yta.

Fanerskarvarna måste skäras till med precision - lägg upp de två fanérremsorna som ska mötas med lite överlapp och skär genom båda bitarna mha skalpell och stållinjal så blir skarven tight och fin även om du vinglar lite på vägen.
T
ejpa ihop skarvarna med fokus på att få skarvarna tighta -det gör ingenting om fanertäcket blir lite brukligt, det går att släta ut vid simningen. Fanertäcket görs något större än MDF-biten som ska fanéras -när Faneret sitter på plats trimmar man bort överflödet.

När ytorna är limmade och har torkat (kontaktlim ska torka!) så täcker jag mdf:ens kontaktlimmade yta med smörpapper för att hindra faner och mdf att klistra fast av misstag. När Faneret är positionerat rätt mot MDFen så ställer jag en tyngd en bit bort från änden jag vill börja från (för att hindra att faneret flyttar på sig), lyfter upp ena änden på faneret, flyttar första raden smörpapper under faneret kanske en dm så att kontaktlimmet på mdfen blottas och sedan "rullar" jag tillbaks faneret försiktigt för att inte få några veck och pressar sedan fast det med en rulle eller skrapa (högt tryck, dvs liten yta ska det vara på det som trycker fast faneret, annars fäster det inte maximalt!). Sedan flyttar jag succesivt bort smörpapperet och jobbar mig framåt med skrapan tills ena änden sitter fast. Sedan gör jag samma sak åt andra hållet, tills dess att hela faneret sitter helt fast på mdf:en.

Sedan läggs hela skiten upp-och-ned och kanterna trimmas ned med skalpell och linjal på högkant till ca 1mm (eller hur tjock linjalen nu är) större än mdf-stycket. Slutligen slipas sista mm bort mha fint sandpapper på en hård kloss till exakt dimension MDFens kant (går säkert att fräsa rent också, om man tänker på fiberrikting osv när man fräser, men det har jag aldrig testat).

Sedan upprepas proceduren för nästa sida och då trimmas det faneret såklart mot det redan satta faneret.

Typ.

Hevi, Inntresant! jag har själv provat detta och visst fungerar det men min erfarenhet är att kontaktlimmet inte håller i längden, dock ska tillägas att jag inte förtunnade limmet. Annars är det en bra metod.

När vi ändå är inne på fanéring så är nog vakum press det bästa och mest överkomliga, en fanér press är inte bara dyr, den är väldigt stor.

Thomas_snickare skrev:
Hevi, Inntresant! jag har själv provat detta och visst fungerar det men min erfarenhet är att kontaktlimmet inte håller i längden, dock ska tillägas att jag inte förtunnade limmet. Annars är det en bra metod.

När vi ändå är inne på fanéring så är nog vakum press det bästa och mest överkomliga, en fanér press är inte bara dyr, den är väldigt stor.
Visst snackar vi fattigmansfanéring -och således alternativ till vakuumpress... Jag har använt denna metod sedan tidigt sekelskifte (detta är ju inte något jag kommit på själv, utan lärt mig av andra) och jag har fortfarande kvar tidiga alster som är i helt perfekt finish. Faktum är att kontaktlim av dräglig kvalitet (om det används rätt) ger en vidhäftning som är bra mycket kraftigare än fibrerna i de flesta träslag...

får väl lägga upp ett kort i alla fall, är inte det borde som tråden handlar om, utan de här en massiv ek skiva som även det ska bli ett bord.

IMG_2251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.