Ska bygga mig ett köks bord, bordsskivan kommer att vara i massiv valnöt, med en sarg runt om sjävla bordsskivan, den kommer att bli 100mm och dom kommer att giras i ändarna, men har tänkt att limma dom där, men ska man kexa i hörnen? För att få de att hålla ihop.
Det är ju trä så det lever ju.
Och till slut så skulle jag vilka ha bra tips på hur man ska mäta för att få rikigt snygga å tight hörnen, kommer inte bli snyggt om det glipar 2mm hörnens.
Kan tillägga att skivan är 40mm tjock
Det är ju trä så det lever ju.
Och till slut så skulle jag vilka ha bra tips på hur man ska mäta för att få rikigt snygga å tight hörnen, kommer inte bli snyggt om det glipar 2mm hörnens.
Kan tillägga att skivan är 40mm tjock
Du kan aldrig sätta en "sarg" runtom som du limmar tvärs med ändträt på skivan. Du får antingen sätta den så den är sinkad in i skivan och bara limmad på en liten del, eller tänka om designen. Det kommer att röra sig. Sargen kommer behålla sin längd men skivan kommer svälla och krympa i bredd. Dvs sargen kommer vara antingen för kort eller för lång delar av året beroende på när bordet sätts ihop.
Jag håller med prinsen. Din konstruktion kommer inte att fungera! Om du gillar designen men sarg runt skivan föreslår jag att gör skivan i valnötsfanerad mdf i stället.
Tricket att få till tighta geringar är att göra en bit i taget. Börja med den ena långsidan och såga ett hörn. Håll biten på plats med ett par tvingar och märk ut det andra hörnet. Kapa det andra och limma/skruva/spika fast biten. Såga geringen på ena långsidan, trimma den så den passar, tex med hyvel och stötlåda. Märk upp andra ändan, kapa geringen osv. hela varvet runt.
/B
Tricket att få till tighta geringar är att göra en bit i taget. Börja med den ena långsidan och såga ett hörn. Håll biten på plats med ett par tvingar och märk ut det andra hörnet. Kapa det andra och limma/skruva/spika fast biten. Såga geringen på ena långsidan, trimma den så den passar, tex med hyvel och stötlåda. Märk upp andra ändan, kapa geringen osv. hela varvet runt.
/B
PrinsValium skrev:Du kan aldrig sätta en "sarg" runtom som du limmar tvärs med ändträt på skivan. Du får antingen sätta den så den är sinkad in i skivan och bara limmad på en liten del, eller tänka om designen. Det kommer att röra sig. Sargen kommer behålla sin längd men skivan kommer svälla och krympa i bredd. Dvs sargen kommer vara antingen för kort eller för lång delar av året beroende på när bordet sätts ihop.
vad menar du med det?
anledning att jag vill bygga det i massiv är att, jag kan skaffa det billigt, plus att den bli 40mm, ska jag använda tex faner så kan jag bara få den i 32mm sen så måste man köpa abs list runt om. men ska kika lite å se vad man kan köpa farenr för.
EDIT: jag hitta de, det ser väldigt avancerat ut att gör här hemma,
Redigerat:
Ne det är jag som är otydlig,bygga_bo skrev:
Tanken var från början att göra allt i massiv, men fick lära mig att det inte var en bra idé, att kexa eller rätare sagt att ha sargen runtom då den rör sig.
Bengt skrev då att det är bättre att dör i farner. Så ligger det till
Jag tror det är frågan om ett missförstånd här. Jag gissar att när TS pratar om en sarg runt skivan, så åsyftas i själva verket en sarg under skivan enligt en klassisk bordsdesign, eller? Men det som svarat i tråden har tolkat det som att sargen skulle innefatta bordsskivan så att kanterna på skivan aldrig skulle synas. Har jag tolkat det rätt?
pyro skrev:Jag tror det är frågan om ett missförstånd här. Jag gissar att när TS pratar om en sarg runt skivan, så åsyftas i själva verket en sarg under skivan enligt en klassisk bordsdesign, eller? Men det som svarat i tråden har tolkat det som att sargen skulle innefatta bordsskivan så att kanterna på skivan aldrig skulle synas. Har jag tolkat det rätt?
Nej det är fel, skivan ska ha en ram/sarg runt om som även det blir en del av själva bordsskivan
OK. Då tolkade jag dig fel.berne88 skrev:
Men då förstår jag samtidigt inte vad det spelar för roll om skivan är 40 eller 32mm tjock. Och jag kan inte heller se varför du skulle behöva sätta kantlist på skivan om du körde med faner. Det löser väl i så fall ramen? Ska ramen sitta runt skivan kommer ju ladrig kanterna på skivan att synas. Alltså kommer det inte synas varken hur tjock den är eller vad det är för material. Eller har jag fortfarande inte förstått hur det är tänkt?
pyro skrev:OK. Då tolkade jag dig fel.
Men då förstår jag samtidigt inte vad det spelar för roll om skivan är 40 eller 32mm tjock. Och jag kan inte heller se varför du skulle behöva sätta kantlist på skivan om du körde med faner. Det löser väl i så fall ramen? Ska ramen sitta runt skivan kommer ju ladrig kanterna på skivan att synas. Alltså kommer det inte synas varken hur tjock den är eller vad det är för material. Eller har jag fortfarande inte förstått hur det är tänkt?
Desto tjockare desto snyggare, ser maffigt ut,
De jag tänkte var om man skivan är i mdf med farner å likadant på ramen så kommer kanten att synas vilket blir i mdf, då måste jag ha kantlist.
Men du kanske tänkte att ramen är massiv å skivan i mitten i mdf? Då behöver man inte ha kantlist.
Precis. Kör skivan i faner och masivt i ramen. Då kommer det aldrig synas någon kant på det som är fanerat och du slipper problem med fuktrörelserna.berne88 skrev: