Hej

Ska göra en mall i MDF som ska fungera som mothåll för ämnet som skall limmas.
Det kommer även vara MDF i botten av ämnet.

Finns det något som man kan smörja/behandla/lägga mellan MDFen och ämnet, utan att ämnet tar skada eller fastnar?

Tack på förhand för svar!

Vanlig packtejp är bra och snabbt

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Vax är också bra i många fall, men här är det nog bättre med tejp som daniel skriver.
/B

Fixturen skall bestå av en bottenplatta där ett mothåll är monterat, vilken har en form av en "elips".
Inga problem att få på packtejp på kanten av mothållet. Dock lite värre att få bottenplattan "tät" emot mothållet.
Men blir att skära ett par timmar... :-)

Bengt: vad för vax är bra att använda? bivax, hårdvaxolja eller bilvax??

Ett alternativ är att göra bottenplattan av formplyfa och sedan tejpa kanten på mothållet som Daniel föreslår.

Har använt stearin vid de tillfällen tejp inte varit praktiskt. Tänk på att stearin kan ställa till det vid eventuell ytbehandling.

Skall det som limmas behandlas vidare, slipas t.ex. så brukar jag lägga vanligt bakplåtspapper eller smörpapper emellan. Jag har en rulle i verkstan just för detta ändamål. Pappret fastnar visserligen i ämnet men går bort med sickel eller slipning. Bakplåtspappret verkar inte släppa igenom limmet så det är inget som fastnar i mallen.

Du kan ta i princip vad som helst tex tidningspapper. Det fastnar i och för sig i limmet och på mallen och det som du limmar. Men det är ändock väldigt lätt att ta bort med slippapper sikel eller dyligt. Tyg är inte bra vet jag.
Gladpack kan man töja så den är bra. Men en av dom bästa metoder är nog Daniels förslag det använder jag själv och det gör inte så mycket om tejpen skulle skrynkla lite i ett innerhörn om man nu inte skall gjuta mot den då vill man ha slätt.

Pär

naresjo skrev:
Fixturen skall bestå av en bottenplatta där ett mothåll är monterat, vilken har en form av en "elips".
Inga problem att få på packtejp på kanten av mothållet. Dock lite värre att få bottenplattan "tät" emot mothållet.
Men blir att skära ett par timmar... :-)
Men om du tejpar bottenplattan först så behöver du inte skära så noga.
annars så går det bra att svänga med eltejp.

Protte

Har till tidigare projekt använt de gamla ritningarna, visst att de fastnar i ämnet.
Men har bara varit och slipa bort, men fungerat mycket bra.

Tror jag provar en kombination av Daniel och Prottes förslag, tejpa bottenplattan först och sedan montera mothållet.
Fungerar inte detta kan jag alltid byta ut bottenplatta till formplyfa som Bygga_Bo föreslog.

Då blir det att svänga iväg i morgon till sågverket och hämta hem virket :-)

Stort tack för alla förslag!!!

Nu ligger nyfikenheten lika tätt som dimman i Lützen... vad är det du skall bygga? Det luktar kul/intressant projekt!

Daniel: Stort tack för tipset med packtejp, fungerar klockrent!!!
Håller på och limmar div paneler och behöver lite "stöd" i ändarna. Har tidigare lagt papper mellan panelen och tvingen för att undvika märken. Men provade nu att klä in "stödbitarna i packtejp, funkade perfekt!!!

Bygga_bo: Detta är ett sidoprojekt, men det skall bli ett sidebord, med böjda ben. Och mallen skall användas för få böjningen på benen, som består av ett antal tunna träremsor. Har ingen aning och inte heller någon användning för detta bord, men vill prova och se om jag kan få till det. :-)

Dock kommer en följdfråga, någon som provat att göra inläggning med epoxi?
Till bordet ska jag fräsa ett spår och fylla detta med epoxi, vore tacksam om någon gjort detta tidigare så man kanske kan få lite tips och idéer.

Enda kommentaren jag har är att epoxi gulnar om den utsätts för solljus (inte uv-beständig).

Tanken var att hälla i lite färgpigment, nästan svart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.