Gjort en liten prototyp på en ihop rullbar fåtölj. Jag gjorde den av ek, remmar, högtalartyg+spraylim och lite klammer. Jag måttade med lite vinklar på bänken och gjorde det av spillbitar. Ek visade sig inte vara direkt optimalt, klammern är svårt att få in + att halva grejen med en portabel fåtölj försvann när den blev lite tung för ett barn att bära på.

Ungefär så här ser den ut ihop rullad. Bilden är tagen innan jag täckte banden.
prototyp1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedan lite bilder innan jag frisserat kanterna på tyget, lättare att göra när limmet torkat.
prototyp2.JPG
Skapa konto
prototyp3.JPG
Skapa konto

Nedan ärbild när min systers söner beta testar den. De är före jag satte på tyget och efter att kollat på bilderna har jag förlängt biten mot backen. Jag har även konstaterat att spännband skall man ha i bakkanten, även om den håller sig uppe när ingen sitter i den är det risk att den fäller ihop sig när man reser sig såg jag.

prototyp4.JPG
Skapa konto
prototyp5.JPG
Skapa konto

Jag vet inte vad maxvikten är men den håller för mig men blir verkligen inte bekväm då.

Alla vinklade bitar är sågade med 7.5graders vinkel. Vissa är raka på ena sidan, testade lite varianter tills jag var nöjd med utseendet.

• Gilla
Chrla193 och 6 till
  • Laddar…
Grym
Den borde du kunna sälja via någon designbutik och ta hur mycket dom helst för.

Cool, blev lite sugen att göra åtminstone en själv :)

Mycket snygg. Trevlig idé.

vilpi skrev:
Grym
Den borde du kunna sälja via någon designbutik och ta hur mycket dom helst för.
Håller med!

Vissa kan betala guld får såna grejer

Tror det finns någon liknande, svagt minne att idén kommer ifrån någon möbel när jag letade snygga fällstolar. Som jag förövrigt fortfarande inte hittat några. Tycker mest det är kul att testa idéer jag har och får vara lite mer kreativ än dagliga arbetet som "datornörd". Väldigt enkel konstruktion, borde gå bra att göra med verktyg de flesta hemsnickrare har hemma. Jag har använt typ 28x45, så får ni något att ha som mall när ni gör egna. Gissar man bör skala upp både bredd och tjocklek om man skall göra den större för en vuxen.

Det vore perfekt att lyckas sälja in till t.ex. ikea mot en viss procent per såld enhet.

Ja, förstå vilken succé när de blir stämda över alla klämda fingrar :D
Ikea har väl aldrig betalt någon designer utan låter sina egna kopiera fritt andras. Tyvärr är det nog så illa med många stora företag, de vill inte betala en fjuttig "design royalty license". De räknar med att köra över alla små.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.