Lösvirke & Timmerhus
useless: Gipsputs krymper i princip ingenting. Men du lär ju ändå få göra minst två påslag innan det blir helt slätt.
useless: Jag skulle struntat i betongen helt och hållet. Det är bara en extra kostnad som inte tillför något rent byggnadstekniskt mer än möjligen en större risk för problem och mer jobb om man vill ändra på något.
Owil123: Efter lite pill, sen fylla med fog under och ev lite över mot taket också. Skulle ni ta vanlig målarfog?
Slipskiva: [citat] Herre min je. Bra beskrivet men blir lite rädd nu.
Anonymiserad 405730: [citat] https://www.proffsmagasinet.se/bygg-interior/infastning/spik/traspik/essve-777161-spik-rafflad-blank-28-x-75-mm-1200-pack-3067954
Biggle: [citat] Japp. Det är därför man lägger lera direkt mot t.ex timmer. det skapas ingen dagpunkt då fuktvandringen är liknande igenom bägge materialen. Ett hus i enbart trä, eller ett hus i enbart lera ger liknande självregulering av fukthalt och dylik inomhus. Men för att åstadkomma en rimlig nivå av fuktreglering i ett modernt hus bör man ha några centimeter lera minst. Jag gjorde
cpalm: [citat] Don't fix it if it ain't broken 🙂 Men om du är orolig över hörnets stabilitet skulle jag ta in en timmerman för en bedömning. Ett par bilder förmedlar ju inte hela sanningen. Det du är inne på är lite mer avancerade åtgärder där det finns klar potential att göra bort sig och i värsta fall orsaka mer skada än nytta.
Jakobisak11: hej, vet ni var man kan få denna hjälp? Söder om Stockholm (Nynäshamn) Det som behöver göras är. önskar offert på följande arbeten vid husets entré: Byte av vindskivor: De gamla ska tas bort och ersättas med nya, som sedan målas. Målning av i entrétaket: Färgen är sliten och behöver skrapas, grundmålas och målas om. Byte av taklampa ovanför ytterdörren: Befintlig armatur ska
xxargs: Du får ställa en kondensavfuktare under trappan då den avger runt 200 Watt i värme i drift och dessutom sänker Rh en hel del (du får ställa den på typ 40 Rh) och den vägen minskar fuktnivån i hela källarutrymmet. Kondensavfuktaren ger både en viss värmehöjning och med kondensavfuktaren skapade lägre luftfuktigheten torkar ut träet så småningom även om det kanske tar några
Magnus E K: Sålt av å-, ä- och ö-knapparna för att ha råd med husbygget?
fribygg: Jag tror det är rätt vanligt på 150 år gamla kåkar, man har bara fixat det som behövs akut och vill/ orkar/ kan inte byta hela då det är inredda rum ovanpå
saiter: Som stötta under bärlinan så hade jag använt en stock i storlek 5tum x 5tum eller liknande. Om någon sten inte stöttar ytterväggen så hade jag sågat till några kilar och slagit in emellan sten / syll. Att försöka lyfta upp en sten (som väger kanske 500kg) några centimeter och få det stabilt är svårt. Möjligen om det går att komma åt med ett spett både utifrån och inifrån.
Hufsa: [citat] Har du isolerat så som jag skrev? Eller hur har du gjort?
fribygg: [citat] Spricker inte det när timmerhuset sätter sig?
jonda: [citat] Tack för svar! Ja ångbroms låter inte dumt, känns lite fel att dra plast på insidan av pärlspont tycker jag och riskera att ev. få kondens på utsidan av plasten mot pärlsponten.
klaskarlsson: [citat] Om du inte kan lägga vattenkabeln på frostfritt djup (varierar i landet men kring 1.2-2 meter, och då 0,6 -1 meter isolerat) så skulle jag isolerat och lagt in en självreglerande värmekabel
Anders Wallgren: [citat] Tack AG A, Nej, stockarna kommer inte vara synliga och ditt förslag låter helt klart hanterbart 🙏
Oldboy: Jo, det fäster, men sitter dåligt. tål inget mekaniskt slitage. Inte idealt för slamfärg, men väl linoljefärg.
Hufsa: [citat] Ja, alltså denna var ju som en tunn smal mask.
Tomtom79: [citat] Lite beroende på vad du beställt och betalt hade jag hanterat det olika. Det finns olika kvalitetsklasser på virke, minns inte exakt hur det var men det handlar om hur många % i ett parti som tillåts ha kvistar, sprickor osv. Ju högre klass, desto dyrare virke. Så börja i den änden, kan du hitta vilken klass det ska vara och ta reda på vad det innebär så kan du se om det är
hofhof: [citat] Tack! Anade detta :) För övrigt är panelen hyvlad eftersom vi målade fasaden med linoljefärg.
b8q: Måla bottenbrädorna en strykning innan du sätter dit lockläkten (enklast till och med liggande på arbetsbänk/bockar). Vänta inte med att måla allt tills läkten är på plats; trät rör sig med årstiderna och då kommer det synas omålade skarvar.
Cole123: Jag tänkte isolera detta innertak. Men jag förstår inte hur jag ska göra med en eventuell luftspalt, eller om det ens behövs!? Utrymmet är helt tät mellan tak och huskropp. Det är lerklinat/mossa så insidan kommunicerar inte med utsidan. Jag hade tänkt 4.5-9cm träfiberisolering. Vill inte ha mer för då tappar jag takhöjd. Berätta gärna hur jag bör gå till väga? [bild]
sturnus: [citat] I would even more strongly attach these walls with ceiling beams, but first pull them towards each other to straighten the geometry of the building.
saiter: Jag har själv bott på en grusås. Jag grävde ner dagvattenkasetter till mina stuprör när jag gjorde om. Marken har nog inga problem att svälja vattnet som kommer, men jag tänker att man kan inte bara sluta med ett rör i marken. Med en dagvattenkasett så mynnar röret ut på den större yta och då funkar det bra. Kan berätta hur en granne upplevde. Han skulle plantera ett äppelträd