Hej! Jag undrar om man kan använda hyvlade och släta lister som locklister till utomhus väggpanel?

Beror på om och hur du ska ytbehandla dem.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror på om och hur du ska ytbehandla dem.
De ska målas med täckande utomhusfärg.

Visst kan du det, däremot fäster inte slamfärg på hyvlade ytor.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Det går. Men hyvlat virke är en plåga att måla med fasadfärg. Det känns som att det inte spelar någon roll hur mycket färg man har på. Någonstans lyser träet igenom.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det går. Men hyvlat virke är en plåga att måla med fasadfärg. Det känns som att det inte spelar någon roll hur mycket färg man har på. Någonstans lyser träet igenom.
Man väljer givetvis pigment rik linoljefärg om och när man målar hyvlat trä utomhus, det har fungerat på fönster i hundra för att inte säga hundratals år.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Nä du. Man använder samma färg överallt. Så om färgen jag har fungerar bra på 90% av fasaden är det den som får fungera hjälpligt på resterande 10% också.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
F Farmarskruv38234 skrev:
De ska målas med täckande utomhusfärg.
Det ska fungera, har du bestämt vilken produkt du ska använda?
De kan ha lite olika kombinationer av impregneringsolja, grundfärg och sedan färg för färdigstrykning.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nä du. Man använder samma färg överallt. Så om färgen jag har fungerar bra på 90% av fasaden är det den som får fungera hjälpligt på resterande 10% också.
Varför använder du @Bart isåfall inte den färg som visat sig fungera bäst på utsatta snickerier utomhus? Att välja en färg som bara funkar hjälpligt verkar ju lite dumt.

Till TS vill jag varmt rekommendera linoljefärg på utsatta hyvlade snickerier och slamfärg på vanligt sågat virke inkl lock och lockläkt på fasad.

• Gilla
Farmarskruv38234 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst kan du det, däremot fäster inte slamfärg på hyvlade ytor.
Jo det gör det visst, iaf om det är lite olja i.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Jo, det fäster, men sitter dåligt. tål inget mekaniskt slitage. Inte idealt för slamfärg, men väl linoljefärg.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.