G
Gromit: [citat] Jo, det är helt sant att det inte behövs, så länge panelen kan andas. Jag bor i Kanada och här användes sällan plastfärger till fasader, därmed har luftspärr aldrig börjat användas heller. Här täcks väggen oftast med byggspånskivor ovanpå stommen, sedan någon form av vindskydd (tjärpapp eller väv) och sedan panelen, som spikas direkt i väggen. Dock är liggande panel
12 svar · 7,8k läst
A
AndersG: Leta i forumet. Detta har diskuterats in absurdum...
1 svar · 4,4k läst
D
djpa: Etikhus finns det en firma i varbergstrakten som heter oxå...
4 svar · 4,7k läst
D
Draven: Tackar swede .
9 svar · 3,9k läst
D
9 svar · 3,9k läst
S
Snowsmile: kolla www.timmele.com där köpte vi våra, ligger i trakten av Götet tror jag tralala /Stefan :o :o :o
13 svar · 33,9k läst
D
Draven: [citat] Är det elitfönsters superenergi ni har ?
28 svar · 23,0k läst
B
bjornw: Hus-Anders har gjort en bra sammanställning av de olika typerna av hus. Några av hans slutsatser tycker jag dock inte stämmer. Lösvirkeshus blir oftast billigast, framförallt om du kan göra mycket själv. På ett hus som kostar runt 2 milj. med tomt och allt är arbetskostnaden ca 600-700' så det är en stor kaka att spara av. I de prefabricerade husen är man med och betalar på stora
2 svar · 3,3k läst
D
Draven: Vi ska bygga lösvirke sluttningshus. Någon annan som gjort det och har ni bilder som ni vill visa ? Samt finns det några husleverantörer som har riktiga bilder som man kan få se (dom flesta har bara fasad ritningar tillgängliga)?
0 svar · 2,7k läst
H
HBK: Snart färdig med ett 1½-planshus på 150kvm byggyta (136+50 boyta). Det totala priset ligger runt miljonen. Vi har haft hantverkshjälp med VVS samt delvis med elen (dragit alla kablar själv, samt satt alla dosor och spottar). Problemet är att hitta en elektriker som ställer upp på detta.
4 svar · 2,9k läst
M
Mjölnaren: Att försöka läsa in ett renoveringsbehov och få tillbaka ett 144-årigt ursprung verkar tungt ;) Håller själv på med en byggnad från 1888. Man måste vara envis och veta att man tidigare drivit igenom mer eller vansiniga projekt för det tar tid, lång tid att renovera gamla hus man får inte ge upp. En vision om hur det kan komma att se ut i slutändan är också viktigt. (I de flesta
1 svar · 5,6k läst
S
Snowsmile: ca 10 000:-/kvm för "vanliga ytor, ca 20 000:-/kvm för bad och kök Tror jag tralalala /Stefan :o :o :o
2 svar · 2,7k läst
P
Pia_i_skogen: Coolt! :) Vi ritade också om en hel del. Man vill ju lixom ha det lite skräddarsytt när man nu äntligen bygger så att säga...
4 svar · 2,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: Elektriciteten är väl det enda som behöver en behörig installatör, (för att skriva på papperet) resten gäller att det är "fackmannamässigt utfört" dvs. att i ex.vis våtutrymmen så måste alla lager med fukspärr finnas osv. för att försäkringar skall gälla.
1 svar · 2,5k läst
G
GiZZmo: det har blivigt 1 öppnings bart i alla rum, skruva in dom i fredagas, det va riktigt skönt har jobbat så länge med med panelen så fönster va kul ;) ska skjuta gles och montera innertak idag ;)
22 svar · 4,7k läst
V
vonSassen: [citat] Ja, jag vet nog f-n vad jag har ... och jag vet vad jag får ! ::) Kallras och framtida bekymmer ... detta kan man läsa om på min hemsida http://hem.passagen.se/femana Lyd KarlXII s råd och använd ett typgodkänt isoleringsmaterial ! ;)
3 svar · 4,5k läst
KarlXII
KarlXII: Smart--och snyggt. Verkar väldigt gediget!
1 svar · 2,8k läst
T
tiggre: har börjat racka ner en lista för nästa års projekt, dags att komplettera landsstället till 100m2(bygglov) boende (har 67m2 byggt redan) hackat ner en liten kostspec, vad har jag missat? och vad skall läggas till... inget vatten att ta hänsyn till... uppe i 114.450:-, räknar med en kost på 125k för hela kittet... viktigaste är att verkligen få med allt på en gång då det är en ö i
0 svar · 4,6k läst
S
Snowsmile: Jag har nog en hel del ideér undrar bara vad det är du fundrar över. Var kommer anslutningen till komunalt VA in i bilden. Har själv byggt souterräng hus med gjuten platta och ett träbjälklag med 220mm till övervåningen. Altihop med golvvärme. /Stefan
0 svar · 4,5k läst
ylven
ylven: Det stod en artikel i någon gratistidning för villaägare för x antal år sedan (typ mer än 5 men mindre än 10...). Den stugan låg inte långt från där jag bodde, jag var och tittade på den. Enligt uppgift i artikeln hade det kostat ca 80000 i material att bygga stugan. Den var snygg men kändes inte helt proportionerlig, när man jämförde med "äkta" enkelstugor. /ylven
1 svar · 6,7k läst
G
Gummigum: Todeloo, Vi har en väldans hög stege - köpte en på K-rauta, deras största som visade sig vara för liten ;-) ja det är ju för fönsterputsning då. Kom en ÄNNU högre ifrån en speialfirma. Vädring - kollar på Uno Borgstrands grejer just nu samt Velux, man kan köra styrning av fönstren vilket vi ursprungligen tänkt oss, just nu öppnar vi bara två små - de räcker förvånansvärt
6 svar · 3,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: Dom hustillverkare jag pratat med tar mellan 70.000 och 90.000:- för stomresning (inkl. kranbil). Det är ett 1-plans i vinkel ~180kvm. Då är det hus som kommer i block. Lösvirkes blir naturligtvis dyrare.
7 svar · 4,1k läst
V
ville2002: *ler*...okey...låter bra... ;D
4 svar · 5,0k läst
G
Gummigum: Du kan nog 'kapa' en hel del ideer ifrån Willabs katalog t ex.
1 svar · 3,7k läst
A
AndersG: "Ett prefab hus får du mycket snabbar tätt och undertak" Så resonerade vi..
4 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.