Se bifogad bild här nedan. Vill gärna fästa gipsskivor på insidan av timmerstugans väggar – rummet i fråga har väggar som vätter både mot andra rum och utåt. Skulle helst slippa att regla, för att undvika att gipsskivorna hamnar på fel avstånd i förhållande till befintlig pärlspont (se bilden), som jag absolut vill behålla. Befintlig vindpapp/papp (se bilden), är det viktigt att denna sitter kvar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligen är timmerväggar så ojämna att gipsskivorna spricker. Därför är Treetex eller Huokoleijona eller liknande mer lämpligt om man skall spika dem direkt på timran.
Pappen på insidan är inte vindskydd. Det är "spännpapper"som man satte upp som underlag att tapetsera på.
Pappen på insidan är inte vindskydd. Det är "spännpapper"som man satte upp som underlag att tapetsera på.
Har samma idéer här hemma, vill sätta gips på timmervägg eftersom jag rivit bort tretexen som jag ansåg vara en urkorkad lösning då jag inte förstod bättre. Rummet är ganska stort, 6x5 meter och tretexskivorna går in bakom en bred kupad taklist. Spännpapp sitter i taket. Fanns även en panel på 50 cm men den tog jag ner eftersom jag vile få bort tretexen ner till golvet. Takhöjden är 288 cm. Skulle även vilja ta ner taklisterna så att jag får bort mjukskivorna även där, men jag är kanske fel ute. Är ej snickare men har snöat in på hemmafix, av någon anledning. Kåken är byggd 1902, yngre stenåldern med andra ord.H heimlaga skrev:
Vad heimlaga skrev. Timmerväggar rör sig dessutom med årstiderna och luftfuktigheten så gipsen kan spricka för det. Men inte ens om du reglar efter konstens alla regler så gipsen sitter spänningsfritt vid uppsättningstillfället är du säker. När jag reglade, gipsade och tapetserade stora rummet i stugan så fick jag en spricka i tapeten i skarven mellan två skivor efter ett par år efter en period med hög luftfuktighet.
Timring rör sig, det är bara så, och det är ett lotteri hur mycket eller litet den gör det.
Timring rör sig, det är bara så, och det är ett lotteri hur mycket eller litet den gör det.
Så besvärligt! Vad ska man då sätta upp som samtidigt är lämpligt att tapetsera? Finns rum i huset som har gips på timmer via reglar, men då sitter någon sorts skiva mellan reglarna och timret. Där har inga sprickor uppkommit, än. Detta var inget jag visste något om när jag rev bort mjukskivorna, ville bara sätta upp något annat, något hårdare och av högre kvalitet.Kapsyl skrev:
Vad heimlaga skrev. Timmerväggar rör sig dessutom med årstiderna och luftfuktigheten så gipsen kan spricka för det. Men inte ens om du reglar efter konstens alla regler så gipsen sitter spänningsfritt vid uppsättningstillfället är du säker. När jag reglade, gipsade och tapetserade stora rummet i stugan så fick jag en spricka i tapeten i skarven mellan två skivor efter ett par år efter en period med hög luftfuktighet.
Klicka här för att svara