Hej byggexperter,

Mitt lösvirkeshus är ritat med naken takfot i plåt sett underifrån samt naken väderskärm vid entrén.

I dialog med snickare idag fick jag höra at det inte var någon bra idé med naket plåttak pga kondensrisk och dropp på takets undersida. Spont/undertak hela vägen ut propsade snickaren.

Finns det verkligen en sådan betydande risk? Det är ju endast väggar åt två håll vid entrén så borde inte ventilationen vara bra och värmehållningen under taket väldigt begränsad? Och om det blir kondens borde inte den ganska ordentliga lutningen 30+ grader på taket göra att fukten hellre glider ner längs plåten än att droppa?

Ps till vänster ser ni ett kallförråd under samma tak som huskroppen.

• Trähus med tak i plåt och öppen takfot. Kallförråd till vänster under samma tak. Området kring takfot markerat med gul cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tomture61
B Bergvalen skrev:
Hej byggexperter,

Mitt lösvirkeshus är ritat med naken takfot i plåt sett underifrån samt naken väderskärm vid entrén.

I dialog med snickare idag fick jag höra at det inte var någon bra idé med naket plåttak pga kondensrisk och dropp på takets undersida. Läkt hela vägen ut propsade snickaren.

Finns det verkligen en sådan betydande risk? Det är ju endast väggar åt två håll vid entrén så borde inte ventilationen vara bra och värmehållningen under taket väldigt begränsad? Och om det blir kondens borde inte den ganska ordentliga lutningen 30+ grader på taket göra att fukten hellre glider ner längs plåten än att droppa?

Ps till vänster ser ni ett kallförråd under samma tak som huskroppen.
Det finns en stor risk för för att du får kondens på undersidan av plåten som droppar ned .
Hur mycket , vet ej men det är brukligt med en duk / folie under plåten .

• Gilla
Bergvalen
  • Laddar…
P
Jag inte helt säker på hur du menar och hur mycket tak som blir plåtbelagt utan råspont under?
Generellt skulle jag hålla med snickaren. Dels mindre risk för problem med kondens men också ett tystare tak vid regn. Kostnaden borde vara liten.

Tack! Menar du då att man kör råspont på samma sätt som man gör innanför vägglivet, lägger duk på sponten?
ACME skrev:
Jag inte helt säker på hur du menar och hur mycket tak som blir plåtbelagt utan råspont under?
Generellt skulle jag hålla med snickaren. Dels mindre risk för problem med kondens men också ett tystare tak vid regn. Kostnaden borde vara liten.
Råsponten är tänkt att sluta i linje med vägglivet så det blir i så fall den luckan som är inringad i gult plus takfot runt hela huset.

Jag är fine med båda alternativen men andra inblandade är förtjusta i det råa och som arkitekten säger ”lätta” intrycket av plåt inkl. dånande spöregn. Taket ska se lätt ut. Arkitekten menar att det inte ska vara några problem eftersom det är så fritt och luftigt där plåten är naken.

F
Har ett hangartak med naken plåt och det droppar mycket mer kondens än man tror. Blir rejäla uppochnervända istappar på marken.

• Wow
Bergvalen
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Har ett hangartak med naken plåt och det droppar mycket mer kondens än man tror. Blir rejäla uppochnervända istappar på marken.
Intressant! Är det ett hangartak med väggar?

P
B Bergvalen skrev:
Tack! Menar du då att man kör råspont på samma sätt som man gör innanför vägglivet, lägger duk på sponten?
B Bergvalen skrev:
Yes. Spont, underlagsduk och plåt
B Bergvalen skrev:
Råsponten är tänkt att sluta i linje med vägglivet så det blir i så fall den luckan som är inringad i gult plus takfot runt hela huset.

Jag är fine med båda alternativen men andra inblandade är förtjusta i det råa och som arkitekten säger ”lätta” intrycket av plåt inkl. dånande spöregn. Taket ska se lätt ut. Arkitekten menar att det inte ska vara några problem eftersom det är så fritt och luftigt där plåten är naken.
Ska plåten frihänga på den delen då? Inga takstolar med läkt på att fästa plåten i?

Arkitekter har många idéer, men inte alltid de bästa i mina ögon. H*n slipper ju också bo där när det regnar.

• Haha
Bergvalen
  • Laddar…
F
Ja men men det är mycket välventilerat. Tänk fönsterhål utan fönster.

• Gilla
Bergvalen
  • Laddar…
Tomture61
B Bergvalen skrev:
Intressant! Är det ett hangartak med väggar?
Spelar ingen roll om det är enbart ett tak eller en byggnad med väggar .
Tippar dock att en byggnad med väggar har mer kondesdropp .

• Gilla
Bergvalen
  • Laddar…
I schweiz (vilket ju inte har med ditt hus att göra) är det förbjudet med plåttak utan råspont under. Dels för att om det stormar så riskerar vinden att ta tag i plåten och rycka upp den, Sitter ju bara spikad i valsarna.

Äldre hus hade ofta glest monterade plank, med synlig plåt i mellan, vilket skapade en hel del kondens, det har jag själv erfarenhet av. Bara några tankar.

• Gilla
Bergvalen och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Ska plåten frihänga på den delen då? Inga takstolar med läkt på att fästa plåten i?

Arkitekter har många idéer, men inte alltid de bästa i mina ögon. H*n slipper ju också bo där när det regnar.
Tack för dina reflektioner.

Nej det ska inte frihänga, men självbärande mellan läkt, det är ritat såhär:

• Självbärande takkonstruktion med träreglar och läkt över en veranda, ritad i 3D-modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Biggle Biggle skrev:
I schweiz (vilket ju inte har med ditt hus att göra) är det förbjudet med plåttak utan råspont under. Dels för att om det stormar så riskerar vinden att ta tag i plåten och rycka upp den, Sitter ju bara spikad i valsarna.

Äldre hus hade ofta glest monterade plank, med synlig plåt i mellan, vilket skapade en hel del kondens, det har jag själv erfarenhet av. Bara några tankar.
Intressant! Tack

P
B Bergvalen skrev:
Tack för dina reflektioner.

Nej det ska inte frihänga, men självbärande mellan läkt, det är ritat såhär:
Ok. Personligen ser jag hellre undersidan av råspont (ej råspontsluckor då) än baksidan av en plåt på läkt. Men, det är ju en smaksak.

• Gilla
Bergvalen
  • Laddar…
ACME skrev:
Ok. Personligen ser jag hellre undersidan av råspont (ej råspontsluckor då) än baksidan av en plåt på läkt. Men, det är ju en smaksak.
:D

Haha, jag hör vad du säger.

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Jag vill ha råspont överallt i ditt exempel.
Du gör så klart som du vill, men din läkt kommer bli missfärgad med tiden på grund av att kondensen hamnar där.
Gör rätt nu, så slipper du göra om.

Jag hade även dragit ner råsponten till takfoten.

//AA

• Gilla
Bergvalen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.