Hej byggexperter,
Mitt lösvirkeshus är ritat med naken takfot i plåt sett underifrån samt naken väderskärm vid entrén.
I dialog med snickare idag fick jag höra at det inte var någon bra idé med naket plåttak pga kondensrisk och dropp på takets undersida. Spont/undertak hela vägen ut propsade snickaren.
Finns det verkligen en sådan betydande risk? Det är ju endast väggar åt två håll vid entrén så borde inte ventilationen vara bra och värmehållningen under taket väldigt begränsad? Och om det blir kondens borde inte den ganska ordentliga lutningen 30+ grader på taket göra att fukten hellre glider ner längs plåten än att droppa?
Ps till vänster ser ni ett kallförråd under samma tak som huskroppen.
Mitt lösvirkeshus är ritat med naken takfot i plåt sett underifrån samt naken väderskärm vid entrén.
I dialog med snickare idag fick jag höra at det inte var någon bra idé med naket plåttak pga kondensrisk och dropp på takets undersida. Spont/undertak hela vägen ut propsade snickaren.
Finns det verkligen en sådan betydande risk? Det är ju endast väggar åt två håll vid entrén så borde inte ventilationen vara bra och värmehållningen under taket väldigt begränsad? Och om det blir kondens borde inte den ganska ordentliga lutningen 30+ grader på taket göra att fukten hellre glider ner längs plåten än att droppa?
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Det finns en stor risk för för att du får kondens på undersidan av plåten som droppar ned .B Bergvalen skrev:Hej byggexperter,
I dialog med snickare idag fick jag höra at det inte var någon bra idé med naket plåttak pga kondensrisk och dropp på takets undersida. Läkt hela vägen ut propsade snickaren.
Hur mycket , vet ej men det är brukligt med en duk / folie under plåten .
Tack! Menar du då att man kör råspont på samma sätt som man gör innanför vägglivet, lägger duk på sponten?
Jag är fine med båda alternativen men andra inblandade är förtjusta i det råa och som arkitekten säger ”lätta” intrycket av plåt inkl. dånande spöregn. Taket ska se lätt ut. Arkitekten menar att det inte ska vara några problem eftersom det är så fritt och luftigt där plåten är naken.
Råsponten är tänkt att sluta i linje med vägglivet så det blir i så fall den luckan som är inringad i gult plus takfot runt hela huset.ACME skrev:
Jag är fine med båda alternativen men andra inblandade är förtjusta i det råa och som arkitekten säger ”lätta” intrycket av plåt inkl. dånande spöregn. Taket ska se lätt ut. Arkitekten menar att det inte ska vara några problem eftersom det är så fritt och luftigt där plåten är naken.
B Bergvalen skrev:
B Bergvalen skrev:
Ska plåten frihänga på den delen då? Inga takstolar med läkt på att fästa plåten i?B Bergvalen skrev:Råsponten är tänkt att sluta i linje med vägglivet så det blir i så fall den luckan som är inringad i gult plus takfot runt hela huset.
Arkitekter har många idéer, men inte alltid de bästa i mina ögon. H*n slipper ju också bo där när det regnar.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
I schweiz (vilket ju inte har med ditt hus att göra) är det förbjudet med plåttak utan råspont under. Dels för att om det stormar så riskerar vinden att ta tag i plåten och rycka upp den, Sitter ju bara spikad i valsarna.
Äldre hus hade ofta glest monterade plank, med synlig plåt i mellan, vilket skapade en hel del kondens, det har jag själv erfarenhet av. Bara några tankar.
Äldre hus hade ofta glest monterade plank, med synlig plåt i mellan, vilket skapade en hel del kondens, det har jag själv erfarenhet av. Bara några tankar.
Tack för dina reflektioner.ACME skrev:
Nej det ska inte frihänga, men självbärande mellan läkt, det är ritat såhär:
Intressant! TackBiggle skrev:
I schweiz (vilket ju inte har med ditt hus att göra) är det förbjudet med plåttak utan råspont under. Dels för att om det stormar så riskerar vinden att ta tag i plåten och rycka upp den, Sitter ju bara spikad i valsarna.
Jag vill ha råspont överallt i ditt exempel.
Du gör så klart som du vill, men din läkt kommer bli missfärgad med tiden på grund av att kondensen hamnar där.
Gör rätt nu, så slipper du göra om.
Jag hade även dragit ner råsponten till takfoten.
//AA
Du gör så klart som du vill, men din läkt kommer bli missfärgad med tiden på grund av att kondensen hamnar där.
Gör rätt nu, så slipper du göra om.
Jag hade även dragit ner råsponten till takfoten.
//AA