1 834 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Panelspik Syrafast eller varmförzinkat?
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "Panelspik"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Rostrfi spik är väl för ek och några andra träslag vars garvsyror löser upp den litet långsammare än galvaniserad spik.
För gran och furu och lärk håller varmgalvaniserad spik minst lika länge som bräderna. 80-150 år.
För gran och furu och lärk håller varmgalvaniserad spik minst lika länge som bräderna. 80-150 år.
Panel som behandlas med järnvitriol kräver rostfri spik.
https://www.traguiden.se/underhall/...farg/olika-typer-av-ytbehandling/jarnvitriol/
https://www.traguiden.se/underhall/...farg/olika-typer-av-ytbehandling/jarnvitriol/
Vanlig röd slamfärg är ju baserad på vitriol och inte har jag sett något problem med vitriol och galvanspikar. Nu har ju inte galvanspikar använts i mer än 70-80 år men hittills finns det inga kända problem.ClasseClas skrev:
det är möjligt att man får litet missfärgning kring spikarna om man använder bara vitriol utan rödfärg men ja´g tycker inte det är något problem.
Jag har inte själv använt järnvitriol men vet att det kan bli "snusränder" från spikarna. Det blir ju mycket tydligare fläckar från en panel som är enbart vitriolad jämfört med en rödfärgad slammad panel.H heimlaga skrev:
För att plocka ett citat från länken från Svenskt Trä,
"kräver att spik och bleck är rostfria annars rostar de så att rostränder bildas"
Man kan ju utan problem ha obehandlad stående panel spikad med blankspik utan att det uppstår "snusränder"ClasseClas skrev:
Jag har inte själv använt järnvitriol men vet att det kan bli "snusränder" från spikarna. Det blir ju mycket tydligare fläckar från en panel som är enbart vitriolad jämfört med en rödfärgad slammad panel.
För att plocka ett citat från länken från Svenskt Trä,
"kräver att spik och bleck är rostfria annars rostar de så att rostränder bildas"
Var hittar du sån spik?F fribygg skrev:
Kan inte hålla med. Tyvärr var det en i släkten som hittade ransoneringsspik, dvs blankspik, från andra världskriget och spikade upp panel med sådana spikar. Det ser ju inget kul ut. Galvspik är ju inte speciellt dyr så det går ju att göra rätt från början.
Jag tror de tar precis så mycket betalt som marknaden tål, går det att hitta tillräckligt många kunder så tripplar de nog gärna priset från nuvarande nivåE Ekliptikan skrev:
Jag vet inte var du kan köpa nytillverkad blank trådspik, nu kan du välja varmgalv till alla vanliga stående paneler.ClasseClas skrev:
Min 1800tals timmerstuga som fått stående obehandlad panel spikad med blank trådspik för kanske 90 eller hundra år år sen har inga "snusränder".
Att krigskvaliten på blankspik inte var på topp är inget fullgott skäl att välja dyr syrafast spik till en vanlig kåk i dag.