Syrafast panelspik är ungefär dubbelt så dyra som varmförzinkade. Vad är egentligen bättre med de syrafasta när det gäller vanlig panel utomhus?

Framförallt är det lönsammare för den som säljer spiken..

• Gilla
Granngubben och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Framförallt är det lönsammare för den som säljer spiken..
Tror inte de tar dubbelt så mkt betalt bara för sakens skull. Det måste väl finnas någon fördel med tanke på den stora prisskillnaden.

Vanlig panel utomhus går utmärkt att spika med blankspik om det är så, varmgalvad 3 och 4 tum är fullgott.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Galvad till furupanel, rostfri till panel av lärk, ceder eller ek.

Rostrfi spik är väl för ek och några andra träslag vars garvsyror löser upp den litet långsammare än galvaniserad spik.

För gran och furu och lärk håller varmgalvaniserad spik minst lika länge som bräderna. 80-150 år.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ska du måla virket, isåfall med vad?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Panel som behandlas med järnvitriol kräver rostfri spik.
[länk]
Vanlig röd slamfärg är ju baserad på vitriol och inte har jag sett något problem med vitriol och galvanspikar. Nu har ju inte galvanspikar använts i mer än 70-80 år men hittills finns det inga kända problem.
det är möjligt att man får litet missfärgning kring spikarna om man använder bara vitriol utan rödfärg men ja´g tycker inte det är något problem.

ClasseClas
H heimlaga skrev:
det är möjligt att man får litet missfärgning kring spikarna om man använder bara vitriol utan rödfärg men ja´g tycker inte det är något problem.
Jag har inte själv använt järnvitriol men vet att det kan bli "snusränder" från spikarna. Det blir ju mycket tydligare fläckar från en panel som är enbart vitriolad jämfört med en rödfärgad slammad panel.
För att plocka ett citat från länken från Svenskt Trä,
"kräver att spik och bleck är rostfria annars rostar de så att rostränder bildas"

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Jag har inte själv använt järnvitriol men vet att det kan bli "snusränder" från spikarna. Det blir ju mycket tydligare fläckar från en panel som är enbart vitriolad jämfört med en rödfärgad slammad panel.
För att plocka ett citat från länken från Svenskt Trä,
"kräver att spik och bleck är rostfria annars rostar de så att rostränder bildas"
Man kan ju utan problem ha obehandlad stående panel spikad med blankspik utan att det uppstår "snusränder"

ClasseClas
F fribygg skrev:
Man kan ju utan problem ha obehandlad stående panel spikad med blankspik utan att det uppstår "snusränder"
Är blankspik obehandlad spik, dvs ej galvaniserad spik?

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Är blankspik obehandlad spik, dvs ej galvaniserad spik?
Japp

ClasseClas
F fribygg skrev:
Japp
Var hittar du sån spik?
Kan inte hålla med. Tyvärr var det en i släkten som hittade ransoneringsspik, dvs blankspik, från andra världskriget och spikade upp panel med sådana spikar. Det ser ju inget kul ut. Galvspik är ju inte speciellt dyr så det går ju att göra rätt från början.

E Ekliptikan skrev:
Tror inte de tar dubbelt så mkt betalt bara för sakens skull.
Jag tror de tar precis så mycket betalt som marknaden tål, går det att hitta tillräckligt många kunder så tripplar de nog gärna priset från nuvarande nivå
Var hittar du sån spik?
Kan inte hålla med. Tyvärr var det en i släkten som hittade ransoneringsspik, dvs blankspik, från andra världskriget och spikade upp panel med sådana spikar. Det ser ju inget kul ut. Galvspik är ju inte speciellt dyr så det går ju att göra rätt från början.
Jag vet inte var du kan köpa nytillverkad blank trådspik, nu kan du välja varmgalv till alla vanliga stående paneler.
Min 1800tals timmerstuga som fått stående obehandlad panel spikad med blank trådspik för kanske 90 eller hundra år år sen har inga "snusränder".
Att krigskvaliten på blankspik inte var på topp är inget fullgott skäl att välja dyr syrafast spik till en vanlig kåk i dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.