Hej,
Har fått ganska mycket mögel på takåsarna i tillbygget som jag reste i somras. Det har stått kallställt med endast vindpapp på väggarna men helt taktätt sedan dag 1. Endast takåsarna och inte alla takåsar, fast allt virke är från samma paket..
Hur som, möglet är där och jag önskar råd på beprövad bra mögeldödare som tar möglet. Tänkte borsta med grov borste och sedan behandla med spray innan jag sätter på byggfläkt + avfuktare i någon vecka innan jag plastar och isolerar taket.
Har fått ganska mycket mögel på takåsarna i tillbygget som jag reste i somras. Det har stått kallställt med endast vindpapp på väggarna men helt taktätt sedan dag 1. Endast takåsarna och inte alla takåsar, fast allt virke är från samma paket..
Hur som, möglet är där och jag önskar råd på beprövad bra mögeldödare som tar möglet. Tänkte borsta med grov borste och sedan behandla med spray innan jag sätter på byggfläkt + avfuktare i någon vecka innan jag plastar och isolerar taket.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Bensaltensid från Gert strand utspädd 1:4 till ca 6%.E Evighetsprojekt skrev:
Bara spraya på & vänta nån dag.
https://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-2-5-liter.html?trackID=177392957
Du har nog haft för dålig luftventilation allmänt i ett ouppvärmt utrymme.E Evighetsprojekt skrev:
Ovanligt mögel-mönster som mest troligt kommer ifrån kondensering på balkarna.
Balkarna har värmts något vid visst väder, men den omgivande luften svalnar snabbare, så när den svalare luften träffar balken så faller vatten ut. (& rinner ner till lägsta punkt = därför mögel där)
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Det ska dock sägas att så fort det torkar upp så blir det bara kosmetiskt. Man behöver inte "döda" något. Det finns ändå mögelsporer i luften omkring oss som väntar på rätt förutsättningar.
Tack för alla svar, en dunk bensaltensid är på väg hem.
Din teori stämmer nog ganska bra. Vid väderomslag från kallt till varmt blir åsarna fort varma under plåttaket, medan luften i rummet är kall länge pga betongplattan som lagrar kylan.
Hade säkert funkat att plasta direkt men känns bra att döda det först.
Din teori stämmer nog ganska bra. Vid väderomslag från kallt till varmt blir åsarna fort varma under plåttaket, medan luften i rummet är kall länge pga betongplattan som lagrar kylan.
Hade säkert funkat att plasta direkt men känns bra att döda det först.
Produkter som diskuteras: "bensaltensid"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden