1 141 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Vad göra åt skeva brädor?
Spåra hela brädan på undersidan kan hjälpa.
Many companies dispose of such material in this way. If you order delivery, you will get what other buyers put aside when they buy the material themselves. If your boards are only bent or litte twisted, you can do what @heimlaga advised. But if they are very twisted and very dry, they will crack at the ends when hammering or screwing. If you have such a possibility, it is better to cut them into shorter elements.F Farmarskruv38234 skrev:
Är dom riktigt dåliga så brukar man lätt kunna byta dom hos leverantören, det har vi aldrig haft problem med..F Farmarskruv38234 skrev:
Men är det bara lite så rätar du upp dom när du spikar upp dom på fasaden..
Lite beroende på vad du beställt och betalt hade jag hanterat det olika. Det finns olika kvalitetsklasser på virke, minns inte exakt hur det var men det handlar om hur många % i ett parti som tillåts ha kvistar, sprickor osv. Ju högre klass, desto dyrare virke. Så börja i den änden, kan du hitta vilken klass det ska vara och ta reda på vad det innebär så kan du se om det är rimligt. När man köper använder man denna % för att beställa tillräcklig marginal, tillsammans med beräknat spill.F Farmarskruv38234 skrev:
Vi har vid ett par tillfälle köpt större mängder panel. Vid en leverans var det ett tiotal plank som var kass, eftersom vi gärna vill ha finfina plank på de väggarna kontaktade vi brädgården och kunde utan knussen titta förbi och hämta 10 på släpet. Det kostar inte dem särskilt mycket. Värre är det ju förstås om man ska ha det hemkört med en lastbil i obygden.
Det kan även hända att de slår sig när man målar. Vi beställde en del grundat och en del helt omålade. Vi hade väl 5% som slog sig rejält när vi grundade/målade dem. Dessa skippade vi.
Kan väl tillägga att på den sista väggen använde vi 2 brädor som vi var lite skeptiska till. Dessa slog sig mer förstås och jag retar mig på dem varje gång jag ser dem! Så jag kan ju bara rekommendera er att göra det så noga ni kan, även om det just idag kan ta lite mer tid och pengar
Klicka här för att svara