2 364 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Erfarenhet av massiv trähhus typ MHM?
Hej! Vi ska bygga en villa och utvärderar olika miljömässigt hållbara alternativ. Inte så lätt. Vi tittar på MHM-hus, Massive Holz Mauer (massiv trähus) fabriksgjorda patenterade träelement som fästes med aluminiumskruv (återvinningsbara). Någon som har erfarenhet av MHM?
Fortfarande inga svar! Det är tydligen inte så många som känner till den här byggmetoden. Tycker själv den är intressant och skulle gärna höra erfarenheter om MHM-hus. Att väggelementen inte är limmade är intressant, även om jag inte vill slå ner på limning i sig. Men det borde "andas" bättre.S Sillafar skrev:
I tyska forum borde finnas mer erfarenhet för den som kan tyska.
Klarar dom energikraven när man söker bygglov?
Ja det är jag ganska säker på att dom klarar. Företaget har ett svenskt kontor. Men det beror naturligtvis på tjockleken på väggelementen. En del tar över 300 mm. Andra föredrar omkring 200 mm och får då tilläggsisolera det som fattas, kanske det vanligaste här i vårt land. Här är en länk för mer info, från företaget själv, och det låter naturligtvis bra. Hur det är i praktiken återstår att se, men kan inte se några större problem som skulle kunna dyka upp.A Argastesnickaren skrev:
https://www.mhmsverige.se/mhm
Just dom känner jag inte till. Men jag har besökt flera hus med liknande konstruktion. Dock har dom en tunn ullmatta mellan de olika lagren trä, samt sammanfogas med träkil inte spik.
Använd en översättare på den här sidan. Samma ide men bättre genomfört.
https://www.kueng-holz.ch/de/Holzpur/System
Översättning:
Ett hem utan metall, utan lim och utan kemiska byggmaterial - bara rent trä, så som naturen ger det till oss. Det är filosofin bakom holzpur. Med hjälp av omsorgsfullt utvalda silvergranar och granar från regionen skapas hus av hundra procent naturliga och ekologiska byggmaterial tack vare toppmodern bearbetningsteknik och månghundraårig expertis inom träkonstruktion. Detta är den högsta boendekvaliteten.
Vårt holzpur-system är helt överlägset konventionellt träbyggande när det gäller värmeisolering, värmelagring, elektrosmogavskärmning, ljudisolering och brandskydd. Luftfuktigheten i huset ligger kvar på 45 procent året runt. Och eftersom väggarna andas aktivt samlas varken svamp eller andra skadliga mikroorganismer i dem.
holzpur-elementen är fackverksbalkar: de korslaminerade skikten som är sammankopplade i korsningarna ger extremt hög styvhet. Fartygs- och brobyggare har känt till detta i århundraden. Tack vare vår nya produktionsmetod öppnar sig tidigare oanade möjligheter för arkitekturen i hus som är upp till fem våningar höga - till och med i interiören. Och allt detta med en oslagbart kort skalbyggnadstid och tillförlitlig planeringssäkerhet.
Både ETH Zürich och flera officiella materialprovningscenter i Schweiz och utomlands har testat olika aspekter av vårt hus i massivt trä. Resultatet: de intygar holzpur genomgående utmärkta värden.
https://www.kueng-holz.ch/de/Holzpur/System
Översättning:
Ett hem utan metall, utan lim och utan kemiska byggmaterial - bara rent trä, så som naturen ger det till oss. Det är filosofin bakom holzpur. Med hjälp av omsorgsfullt utvalda silvergranar och granar från regionen skapas hus av hundra procent naturliga och ekologiska byggmaterial tack vare toppmodern bearbetningsteknik och månghundraårig expertis inom träkonstruktion. Detta är den högsta boendekvaliteten.
Vårt holzpur-system är helt överlägset konventionellt träbyggande när det gäller värmeisolering, värmelagring, elektrosmogavskärmning, ljudisolering och brandskydd. Luftfuktigheten i huset ligger kvar på 45 procent året runt. Och eftersom väggarna andas aktivt samlas varken svamp eller andra skadliga mikroorganismer i dem.
holzpur-elementen är fackverksbalkar: de korslaminerade skikten som är sammankopplade i korsningarna ger extremt hög styvhet. Fartygs- och brobyggare har känt till detta i århundraden. Tack vare vår nya produktionsmetod öppnar sig tidigare oanade möjligheter för arkitekturen i hus som är upp till fem våningar höga - till och med i interiören. Och allt detta med en oslagbart kort skalbyggnadstid och tillförlitlig planeringssäkerhet.
Både ETH Zürich och flera officiella materialprovningscenter i Schweiz och utomlands har testat olika aspekter av vårt hus i massivt trä. Resultatet: de intygar holzpur genomgående utmärkta värden.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Tror för övrigt att det är ett utmärkt sätt att bygga ett hus, om inte det framgick i mitt i lägg ovanBiggle skrev:
Just dom känner jag inte till. Men jag har besökt flera hus med liknande konstruktion. Dock har dom en tunn ullmatta mellan de olika lagren trä, samt sammanfogas med träkil inte spik.
[länk]
Översättning:
Har du kollat på isotimber?
Isotimber verkar väldigt intressant, nu med biologiskt lim. Sen är väl frågan hur även det limmet påverkar träets andning, fukttransport, men det är säkert utprovat.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
När det gäller att förbinda brädorna med aluminiumspik eller träpluggar i de två andra exemplen ovan kan jag inte se några direkta nackdelar med aluminiumspik. Det måste väl bli enklare och billigare eftersom träplugg kräver borrning. Hur som helst är allt detta intressant utveckling för den som gillar trä som byggmaterial. Löftet om skydd mot mobilstrålning vet jag däremot inte hur jag ska ställa mig till.
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Ekologiskt byggande har lite problem med att bli taget seriöst tycker jag. Inte för att det inte är bra, utan för att det liksom känns oseriöst. T.ex så har lera en antibakteriell funktion, så om du har väggar av lera, eller lerputs så kommer andelen bakterier i luften att vara mindre än med konventionellt byggande. Det finns bra forskning som visar detta.K Krutgubbe skrev:
Men hur fasen säljer man in det till normalt folk. Låter ju helt Hippi-oseriöst om man berättar det. Samma med de flesta naturmaterial. finns en massa bra dokumenterade egenskaper, men folk tror liksom inte på det.
ta t.ex livscykelanalyser för t.ex nya fönster vs renovera befintliga. Hade man följt forskningen hade 99% av alla fönster som byts ut antagligen renoverats i stället. Men det vill ingen höra.
En fråga bara, andas lera lika bra som trä? Tänker på ord som fukttransport och diffussionsöppenBiggle skrev:
Ekologiskt byggande har lite problem med att bli taget seriöst tycker jag. Inte för att det inte är bra, utan för att det liksom känns oseriöst. T.ex så har lera en antibakteriell funktion, så om du har väggar av lera, eller lerputs så kommer andelen bakterier i luften att vara mindre än med konventionellt byggande. Det finns bra forskning som visar detta.
Men hur fasen säljer man in det till normalt folk. Låter ju helt Hippi-oseriöst om man berättar det. Samma med de flesta naturmaterial. finns en massa bra dokumenterade egenskaper, men folk tror liksom inte på det.
ta t.ex livscykelanalyser för t.ex nya fönster vs renovera befintliga. Hade man följt forskningen hade 99% av alla fönster som byts ut antagligen renoverats i stället. Men det vill ingen höra.![]()
Japp. Det är därför man lägger lera direkt mot t.ex timmer. det skapas ingen dagpunkt då fuktvandringen är liknande igenom bägge materialen. Ett hus i enbart trä, eller ett hus i enbart lera ger liknande självregulering av fukthalt och dylik inomhus. Men för att åstadkomma en rimlig nivå av fuktreglering i ett modernt hus bör man ha några centimeter lera minst.K Krutgubbe skrev:
Jag gjorde ett projekt nyligen med armerade lerskivor. Finns på sundabyggvaror. Man kan teoretiskt skruva upp dom på reglar och ersätta gipsskivor i en modern byggprocess. Dock dyrare och tyngre så klart. Men klart cool produkt. Ett eller två lager lerputs, med armeringsnät och du har en super fin inomhusmiljö
https://sundabyggvaror.se/produkt/skivor/ler-och-trafiberskivor/lerskivor/lerskiva/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden