Vi har tagit över ett gammalt torp på 25 m2 som vi vill ge lite kärlek. Innan vi bestämmer om det är värt besväret vill jag förstå om det går att få ordning på med rimlig ansträngning. Problemet är att nedersta stockraden och den näst nedersta också till viss del är murkna. Ovanför ser det bra ut. Hur åtgärdar man detta på bästa sätt? Nya stockar? Lappar stockar? Regelverk? Annat? Panelen kommer jag byta.
Har du möjlighet att kolla på Renoveringsdrömmar så S02E10 - Drömgården i Tärnsjö så ser man lite från en som jobbar som snickare och köpt en äldre gård hur han gör för att växla av överliggande stockar då han tar bort en del. Det borde kunna vara till hjälp.
https://www.discoveryplus.com/se/show/renoveringsdrommar?season=2
https://www.discoveryplus.com/se/show/renoveringsdrommar?season=2
Tack för tipset Purre. Jag kollar 👍Purre skrev:
Jag brukar lyfta upp och byta mot nytt timmer. Väljer ut lämpliga träd i skogen och sågar på två parallella sidor som blir utsida och insida. Sedan är det motorsågs- och yxarbete.
Det här fick jag ihop i torsdags. Det blev mycket nytt timmer i den gaveln.
Det här fick jag ihop i torsdags. Det blev mycket nytt timmer i den gaveln.
Om inte timmerstockarna ska vara synliga, så är det enklast att byta några meter åt gången. Jag brukar såga ut två hål, där domkrafterna får plats. Den första vid knuten, den andra 2-3meter längre bort. Sen hissar jag, och tar bort det som är dåligt och ersätter med vanligt regelvirke av lämpliga dimensioner, som jag sätter ihop 2-3 stycken för att få rätt storlek. Sen sågar jag ett nytt hål, några meter längre bort, och byter även den stockbiten.
När det är klart spikar jag igen alla gluggar, där domkrafterna stått.
Tack Heimlaga,H heimlaga skrev:
Det där vore helt klart bäst, men det är nog över min nivå 😀
Tack AG A,A AG A skrev:Om inte timmerstockarna ska vara synliga, så är det enklast att byta några meter åt gången. Jag brukar såga ut två hål, där domkrafterna får plats. Den första vid knuten, den andra 2-3meter längre bort. Sen hissar jag, och tar bort det som är dåligt och ersätter med vanligt regelvirke av lämpliga dimensioner, som jag sätter ihop 2-3 stycken för att få rätt storlek. Sen sågar jag ett nytt hål, några meter längre bort, och byter även den stockbiten.
Nej, stockarna kommer inte vara synliga och ditt förslag låter helt klart hanterbart 🙏
Klicka här för att svara