7 333 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Fastighetstillbehör?
När jag har sålt hus har mäklaren sagt att det som sitter fast tillhör fastigheten.....
Nu läste jag inte ordagrant hela texten i Villaägarnas text, men ett tillägg som jag inte tror omnäms som faktiskt är ett löst föremål är stege (om det krävs för att komma åt inspektionspunkter, t.ex. skorsten, vind etc.).
Vi hittade även en skottkärra i redskapsboden nu när vi köpte vårt första hus, det var jättekul! Sen hade de lämnat en bäddsoffa (men de frågade först såklart).
Så lämna sådant ni inte behöver (fast prata med de nya ägarna först, man vill ju inte ha huset fullt av skräp)
Vi hittade även en skottkärra i redskapsboden nu när vi köpte vårt första hus, det var jättekul! Sen hade de lämnat en bäddsoffa (men de frågade först såklart).
Så lämna sådant ni inte behöver (fast prata med de nya ägarna först, man vill ju inte ha huset fullt av skräp)
Hur är det med betonglejon i trädgården ?
(Om vi antar att dessa finns kvar vid visningen)
(Om vi antar att dessa finns kvar vid visningen)
Bara för att dom är tunga betyder det ju inte att dom är fast monterade.jan_af_lisoe skrev:
Jmf. fast monterad gungställning mot en som står "löst" på gräset.
Om lejonen sitter i plintar så ska dom vara kvar.
Hur är det med solskydd? Tex lamellgardiner eller persienner inomhus? Räknas det som löst bohag, precis som gardinerna?
Så som jag tolkar 2 kap Jordabalken har jag svårt att se löst byggmaterial som förvaras på tomten som fastighets- eller byggnadstillbehör. Att det lösa materialet skulle ha anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk är ytterst tveksamt.
När vi köpte vårt hus så sa hade mäklaren en lång utläggning om vad som tillhörde huset... Bland annat så skulle den väggmonterade hatthyllan ingå. Dock var denna ganska ful så jag sa till säljaren att han kunde ta den om han ville... 
Det får man väl göra upp från gång till gång. När vi sålde lägenheten så gick vi igenom med mäklaren allt som ingick som många kanske tar med sig. Det var micro, vägghängda bokhyllor, taklampor, hatthylla och skohylla som vi lämnade. Sedan så hade vi en dialog med köparen angående om han ville behålla en del saker som vi tänkte slänga.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om man plockar bort saker FÖRE visning och att mäklaren är införstådd i vad man tar bort så är det helt OK att ta med saker.
Men huset tappar i värde om det är hål där en inbyggd micro har suttit.
En eller två tvättmaskiner som diskuteras, ta båda, hämta en från återvinningen och säg att tvättmaskinen gick sönder förra veckan så ni får köpa en ny.
Att komma veckan efter försäljningen och hämta saker, då får man problem.
En uppskruvad TV skulle jag ta med mig likväl som upphängda tavlor.
Protte
Men huset tappar i värde om det är hål där en inbyggd micro har suttit.
En eller två tvättmaskiner som diskuteras, ta båda, hämta en från återvinningen och säg att tvättmaskinen gick sönder förra veckan så ni får köpa en ny.
Att komma veckan efter försäljningen och hämta saker, då får man problem.
En uppskruvad TV skulle jag ta med mig likväl som upphängda tavlor.
Protte
Klicka här för att svara