Hej,

någon som har erfarenhet av att anlita någon professionell att komma hem inför fotografering och visning av hus inför försäljning. Är det värt pengarna?

Är intresserad av att få synpunkter på enkla saker som tex
- vad som bör plockas bort
- ommöblering
- gardiner, färger etc
- om något bör bytas ut
- etc

Tänker inte köpa nya möbler eller dylikt utan vill mest få tips om vad som ger huset en fräsch touch, eftersom vi bott där i sex år har vi väl snöat in och inte förnyat något direkt den senaste tiden.

När vi sålde via mäklare ingick det en timmes konsultation av en stylist. Det hon gjorde/kunde var att se hemmet genom ett "fotoöga" - vad som blir bra på bild. Idag, speciellt i Stockholmsområdet, är det viktigt att det ser bra ut på de bilder som läggs ut på nätet.
Hade det inte ingått hade jag inte anlitat någon, men efteråt är jag nöjd att hon kom. Man blir som sagt hemmablind.

I princip kan man säga att hon ville ha så lite saker som möjligt utan att vara så sterilt som det varit tidigare år i försäljningsannonser. Trots allt ska man kunna se att någon bor/bott i huset. Däremot verkligt privata saker såsom fotografier, kalendrar och lappar på magnettavlor var tabu.

Tavlor och böcker ville hon ha kvar. För några år sedan skulle rekommendationen ha varit att ta bort dem.

Dessutom "lätta" lite i garderober och entré.
Överkast (som jag avskyr ;) ) tyckte hon var viktigt i sovrummen.
Mycket golv ska synas på bilder.
Naturligtvis standrardknep såsom tomma papperskorgar, ingen tvätt, fräscha blommor.

Nu hade vi redan ett väl sammanhållet hem när det gäller stil och färg i de olika rummen. Många av våra udda saker vi anade att ingen utom vi själva gillar (fula, men sköna fotöljen; ett par garderober med bra-att-ha-grejjer mm) hade vi reda kört iväg till ett magasin.

ta bort "onödiga" möbler, få det att se mer öppet och ljust ut.

Har själv inte sålt ngt. under senare år när "homestyling" blivit populärt. Men en personlig reflektion är att om man kan förmedla till köparna att här bor ngn som är exklusiv, intellektuell, framgångsrik, eller vad det nu är som verkar passa bäst in på huset. Så kanske en köpare ser sig själv i den rollen i huset. Beroende på vad man då vill förmedla för intryck så kanske något i stil med "nobelpristagar böcker" (som inte skall se nya olästa ut) i bokhyllan, att det råkar ligga framme ett hotellkvitto från ngt. dyrt business hotell i lämplig stad (be att få låna ett av någon om du inte själv har det).

Kort sagt, fundera över hur en lämplig köpare till huset ser ut. beroende på vilket prissegment huset ligger i så kan man se framför sig olika kategorier av köpare. Och tänk dig in i hur den kategorin köpare ser på sig själv, hur vill köparen se sitt liv om 5 år, hur kan det här huset bidra till den drömmsituationen för köparen. Det tänket skall man ha både när annonserar och när objektbeskrivning formuleras. Ett mål med "styling" kan vara att ge intryck av att här bor människor som har uppnått just det ni tror att köparen vill uppnå, få köparen att vilja bli som du, eller snarare bli som den bild av dig som du förmedlar via inredningen.

Nu tog jag framgångsbilden som ett föredömme, den är bra för att om det fungerar så kan den troligen locka en köpare som har eller tror sig ha god ekonomi, som kan betala litet mer.

Men om det passar huset och området bättre så kanske man istället skall förmedla bilden av en trygg och lycklig uppväxtmiljö för barn som köparen kanske ännu inte har, dvs mer av "lyckliga familjen", lite leksaker utspridda osv.

O
Det lönar sig sällan att anlita homestyling. Där jag bor så såldes en lgh utan homestyling för samma pris som den med homestyling, dessa lägenheter var exakt lika, det ända som skilde var en våning, vån 2 och 3.

Dock kan jag säga att du bör nog ha kvar möbler i lägenheten annars kan den bli svårsåld. Jag skulle aldrig köra med homestyling. Det lär säkert finnas massa bra, gratis tips på nätet.

Tack för era svar! Vi ska nog ta hjälp av någon iaf, mest tips precis som era :) Plocka undan personliga saker, få det öppet och fint precis som man själv vill bo men inte gör... Barnens rum är dock det absolut svåraste, räcker det med att se till att alla leksaer ligger i lådorna eller måste man avlägsna även röran i lådorna...

Jag tror att intrycket av den som bor i huset/lägenheten är viktigt. Är det sunkigt, ostädat eller allmänt rörigt och ofräscht så vill man ju inte bo där, det ska synas att boendet är omhändertaget, har jag fel?

Har lyckats få tag i en bekants bekant som ska få komma hem och ge oss lite tips, kostade bara en tusenlapp eller så och det kan nog vara värt det här i Sthlm.

Tack igen!

Tog hjälp av home styler vid villaförsäljning och hon gjorde en otrolig skillnad. Slängde ut grejer jag absolut skulle haft kvar. Tog in egna möbler och textilier och gjorde färgsättning i hela huset. Satte upp gardiner och tavlor och hjälpte till med kulörer och tips på det vi målade och renoverade. Bara det att slippa fundera och istället städa undan enligt hennes direktiv samt måla sparade massor med tid så att vi hann.
Fotona gjorde att det lockade fler köpare (tror jag) vilket i sin tur ledde till helt galen budgivning. Eller som köparfrun sa: direkt jag klev in kände jag: här ska jag bo!
Så vi var nöjda :-D

Tiden rann ifrån mig... vi har fotografering på måndag så jag får fixa det hela själv... Men jag har fått många tips som att rensa *3, ta bort personliga foton, plocka undan så mycket som möjligt. Vi har målat om två rum och stylat lite där. Problemet nu är vart sjutton man ska göra av alla saker under visningen...

Verobar: vilken firma använde ni er av?

Vi slängde sjukt mycket + lagrade i ett utrymme vi hade. sedan hade vi t ex all smutstvätt i bilen när det var visning :)

I attraktiva storstadsområden spelar det ingen roll alls tror jag, en onödig utgift när varje försäljning de senaste 10 åren är ett nytt prisrekord i området.
Generellt överskattat, inte fan tittar jag på smutskläder när jag är på husvisning! Jag tittar på planlösning, skick, kvalitet på arbetet. Jag kan möjligen irritera mej på att det är övermöblerat för att det försvårar att få plats när man är många på visningen men i övrigt påverkar det inte nåt.
Jag skulle inte lägga en krona extra på sånt tjafs :)

Ja, det stämmer vårt hus har ff prisrekordet i området. Även jfrt med de som sålts efter och t om i bättre läge.
Det här med att möblera så att rummen känns rymliga trots att det ska vara många vuxna samtidigt är inte helt lätt.

mhg_3 skrev:
Problemet nu är vart sjutton man ska göra av alla saker under visningen...
Ta bort alla onödiga småmöbler, som extrafotöljen, pallar, stolar mm. Mycket golv ska de´ va´!
Tom köksbänk.
Inga skor eller ytterkläder i hallen.

Magasinering på shurgard eller Selfstore är inte så kostsamt för en månad .....
Om man får 50.000 mer i en bdgivning är det värt den tsenlappen.
;)

Tror absolut att homestyling hjälper. Var på visning av ett ostylat hus där jag tyckte det var toppen då jag tänkte att de utan förmåga att se bortom det röriga förrådet skulle rata huset. När va gick därifrån så sa min sambo att där ville han inte bo för det var så mycket sladdar på golven och en gammal övergiven sänggavel i arbetsrummet...

O
Att själv anstränga sig lite extra genom att tips från internet eller böcker absolut! Men att betala för det, Nix aldrig i livet. Mina erfarenheter säger mig att det inte lönar sig. Det finns så mycket tips och råd som inte kostar massa pengar.
I byggankans fall hade nog hjälpt med lite tips och råd, för att inte tala om sunt förnuft!

Det var ett tag sedan jag var på husvisningar, men jag minns att jag ofta blev besviken då bilderna hade varit riktigt fina. Vidvinkel, softlins m.m. När man kom till visningen hade man höga förväntningar, men verkligheten levde inte upp till bilderna.

Detta kanske inte har så mycket med homestyling att göra eftersom stylingen ju är kvar även på visningen.

Jag ska sälja lägenhet snart och hade som krav på mäklaren att det i priset skulle ingå en stylingkonsultation. Det var väldigt bra! Vi hade visserligen god koll sen tidigare men fick förklarat för oss vad man ska tänka på, lyfta fram, kombinera detaljer, hålla ihop färger m.m.

Ska du sälja så ställ som krav när du träffar mäklare att de ska inkludera en konsultation i sitt pris, det rör sig oftast om några tusenlappar och är väl inom prutmånen ändå. Dessutom tjänar ju mäklaren på att priset går upp...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.