Köpa & Sälja hus
Nanny Fine: [citat] Jo, det var i första hand TS jag syftade på. Man måste inte tycka lika, men respektera att andra tycker olika - det måste man.... Tyckte oxå att det blev en del otrevliga mothugg... Jag är dock varken polis eller moderator, så jag lämnar tråden nu och låter nån annan ta över. :|
Bopluto: Hej! Är det något som vet något om Byggledarna Projektpartner HB (byggingenjör SBR Arne Carlsson)? Är de/han bra besiktningsmän? Kollade just på ett besiktningsprotokoll av dem. Besiktningen var gjord på bara 2 timmar och protokollet var ganska knapphändigt. Borde man låta göra en ny besiktning eller nöja sig med en genomgång av protokollet med besiktningamannen? Hans
sågad: Tack för dina tips Thomas! Jag kommar att följa spåret med saneringsfirman och låta honom göra en ordentlig uppföljning av bottenplatttan. Han har ju redan mätt och synat men jag ska också se till att allt blir noggrannt dokumenterat. Jag har nog tur ändå för firman som jag anlitar verkar ha bra koll inte bara på mätningen som sådan utan också på att bedöma risker i
Milkshaken: Jag tror att han lägger ned ungefär, 3,5 tim.... Dvs, först telekontakt med kunden, (Första kontakten) sen kolla upp objektet, in på banken, söka lite på olika ställen om det finns nåt att anmärka på för dig som säljare... han vill ju kolla säljaren för att se att dom får betalt för uppdraget, sen kundbesöket,, dvs till dig.... Jag vet inte hur långt han har, men räkna en
niklasfalk: Snöret är runt 3 meter;) Förstår vad du menar, det är givitvis som du säger. Får helt enkelt kolla med någon husleverantör och jämföra vilket alternativ som är mest ekonomiskt försvarbart.
klaskarlsson: [citat] http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rv%C3%A4rvstillst%C3%A5nd http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19790230.htm Om du seriöst funderar på att köpa det där huset så har du inga problem med att åka upp och titta på det...tänk på att det kan bli en hel del resor dit framöver också då så det kan vara bra att känna på resvägen. Att du "naturligtvis kan sälja det för det dubbla"
Milkshaken: renhski: Samtidigt i ditt resonemang så tycker jag att du pratar mot dig själv.... Ibland låter det som att du inte vill kosta på något alls...... Ska man ha ett hus så får man räkna med att det kostar en del, i synnerhet i början, dom 7 första åren är värst..... Satsa nu när du har ögonen öppna för det, sen lär det inte bli......
Suhagg: [citat] Några åsikter från 2008. En kompis sålde hus samt en lägenhet och det var inga problem med kontakten nu för några månader sedan i alla fall.
Ralf56: Hej! Bredden bygg & fastighetskonsult ligger i Mariefred. Kontakta Olov Bergström 070-6071299. Han är nogrann och certifierad för överlåtningsbesiktningar. Ralf
Nyfniken: [citat] Då hjälper ju tyvärr inte en besiktning. Dolda fel är ju sådant som besiktningsmannen inte hittar. En friskrivningsklausul däremot.
Enk Projektet: Klockren länk:) Synd bara att det inte stod något om byggyta dvs max mått utvändigt. Jag var för några år sedan på en hus visning där mäklaren hade blandat ihop bo och bygg area....medvetet eller omedvetet är mer oklart... Taxerad yta som någon tidigare skrev betyder inte så mycket eftersom det finns vissa husägare som inte vill betala mer i fastighetsskatt än nödvändigt.(jag
HEM2121: En bokhylla begriper ju vem som helst att den inte ingår i köpet men att badrumsmöblerna ryker är ju inte någon självklarhet, tvärtom tycker jag. Hör med mäklaren och säljaren. Den borde ha varit uppskriven att den inte ingick.
hempularen: Just det där med vägguttag och liknande kontroller är lite sent att göra precis före inflyttning. Det skall man upptäcka vid sin besiktning eller undersökning innan man skriver kontrakt (eller i samband med besiktningsklausul). När det gäller ev. fel i huset så är det sådant som uppstått mellan kontraktskrivningen och tillträdet som är intressant. Dvs fungerar fortfarande
hempularen: En lös klämring kan vara så enkelt som att klämma dit den igen. Men det kan också vara tecken på en pågående fuktskada. Om mattan lossnar från sitt underlag pga. fukt så kan det få ringen att lossna också. Alternativt så är det en fuktskada pga. ringen som inte sitter fast. Gällande ventialtionen, OM det finns en yttervägg så är det relativt enkelt att sätta en pax fläkt som
yonna: Jag sålde först och hade mellanboende i (lånad!) lägenhet under byggtiden vilket blev 14 månader. Det kändes bra - jag visste då vad jag kunde utgå från när det gällde nybygget. Men har man obegränsat med slantar är det naturligtvis väldigt praktiskt att slippa en extraflytt.
byggauut: har han ingen förmyndare så får han rättshandla, tror att öf måste godkänna en försäljning som går via den godemannen/förmyndaren. men om gubben kan rättshandla och inte har någon förmyndare så kan han sälja sitt hus också. precis som han kan skriva en fullmakt till sin son tex som sen kan skriva på kontaktet.
Mikael_L: Men visst finns det gradskillnader även i helvetet. Däremot är det ganska typiskt med dåliga och ej prisvärda tjänster så fort lagstiftningen påtvingar oss dessa. q(;^;)p
Nanny Fine: [citat] Du kan mest troligt INTE häva ett avtal och hänvisa till detta.. Även om det skulle vara ett avtalsbrott (beror ju på vad det står i avtalet för det första), så är "brottet" förmodligen inte att beakta som tillräckligt allvarligt.... Ett skadestånd rimligt att begära skulle väl i så fall vara den merkostnad som uppstod för att återställa murstocken i det skick ni borde
Nanny Fine: Stackars alla de andra som tror att de köpt huset av den strulige.... :/
enmik: Tack för dina åsikter Troberg, ser ut som att vi kommer att köra på denna planen (om vi nu vinner budgivningen, högst bud just nu och mäklaren vill skriva med den som har högst bud imorgon vid lunch). Grannen jag pratade med hade bott i området sedan 35 år så jag får hoppas han är förbi de första osäkra åren, men man vet ju aldrig ;)
Hemmakatten: Om inte huset är exceptionellt vackert estetiskt eller tomten har ett fantastiskt läge skulle jag aldrig köpa ett hus med mikrobiell påväxt. Enligt dig så är detta ett standardhus i ett standardområde. Skippa huset o titta på andra. Du skriver att du gillar huset, men med mögel kan man aldrig veta om det går att åtgärda och jag skulle aldrig chansa. Dessutom var det ju stora
Total0koll: Hehe, pedagogik kan vara A och O ibland :). Tack för laghänvisningen!
Nyfniken: [citat] Svaret på den frågan är att klämringen ska ligga under en liten klack i golvbrunnen (jag har inte sett en naken golvbrunn själv). Sticker manschetten ut så kan inte klämringen komma hela vägen ner. En slumpmässig kakelfirma jag ringde och pratade med sa att så länge de inte har gjutit in klämringen i någon smet så går det att försiktigt lossa på den och sticka in en tunn
andersmc: Ett hus kostar 10-25 000 kr/m². Den lägre siffran förutsätter att du gör det mesta jobbet själv och hittar de billigaste lösningarna.
Decamber: Hej! Det är dags för oss att köpa hus och jag söker därför rekommendationer på besiktningsmän. Är det någon här som vill slå ett slag för en särskild besiktningsman i Västeråstrakten? Bland de rikstäckande firmorna återfinns dessa i Västerås: - Besiktningshuset - OBM-gruppen - Anticimex Sedan finns ett antal lokala firmor.
Badkarl: Jag rekomenderar INTE Anticimex i Göteborg. När jag, vid besiktningen efter kontraktskrivningen, ställde en fråga om rimligheten i deras energideklaration fick jag en ny. Nu hade energiåtgången ökat från 52 till 148 kWh per år och kvadratmeter. De beklagade misstaget, men ansåg att saken var utagerad när de levererade en korrekt rapport. Uselt tycker jag!