6 863 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Lurad på boyta?
Sida 1 av 2
Hej
Vi har köpt ett hus men tillträdet har ännu inte ägt rum.
I objektsbeskrivningen och annonser stod det att bostaden har 159 i boyta. Efter det står det inom parentes (enligt säljaren). På ett annat ställe i materialet står det att taxerad boyta är 142 m2.
Vi har köpt huset i tron att det är 159 och missat den övriga informationen. Vad gäller nu? Har vi försummat vår undersökningsplikt? Vi har betalt handpenning och två veckor har gått efter det att köpekontraktet undertecknats.
Borde inte mäklaren, som ofta gör objektsbeskrivningar, reagerat och undersökt detta innan han gick ut med huset?
Vi har varit noggranna med allt förutom just detta.....
Tacksam för svar.
Vi har köpt ett hus men tillträdet har ännu inte ägt rum.
I objektsbeskrivningen och annonser stod det att bostaden har 159 i boyta. Efter det står det inom parentes (enligt säljaren). På ett annat ställe i materialet står det att taxerad boyta är 142 m2.
Vi har köpt huset i tron att det är 159 och missat den övriga informationen. Vad gäller nu? Har vi försummat vår undersökningsplikt? Vi har betalt handpenning och två veckor har gått efter det att köpekontraktet undertecknats.
Borde inte mäklaren, som ofta gör objektsbeskrivningar, reagerat och undersökt detta innan han gick ut med huset?
Vi har varit noggranna med allt förutom just detta.....
Tacksam för svar.
Nej, ingen övrig yta som kan anses som möjlig boyta. Hur anser ni att mäklaren har hanterat detta? Hade jag varit mäklare så hade jag reagerat över den stora skillnaden mellan boytan som man gick ut med och den taxerade.
Mina föräldrar har en taxerad boyta på 125 men den verkliga är 132. Många har försökt att få så små boytor som möjligt för taxeringen för att få lägre skatt. I deras förra hus hade de en taxerad boyta på 155 och en verklig på 165. Inför försäljningen så mätte den person som gjorde planlösningen och upplyste då mamma om att boytan var större än vad som angivits så då kunde de anlita honom för en "officiell" ommätning och boytan skrevs om till 165.
Det är säkert så hos er också, att den verkliga boytan faktiskt är 159 som säljaren säger men att det måste göras en ordentlig mätning av auktoriserad person för att även få det som taxerad boyta. Skulle inte tro att ni är lurade på någon yta. Och även om det skulle vara mindre än 159 så kan ni nog inte ställa några krav på säljaren då det tydligt stått i papprena att det är mindre.
Det är säkert så hos er också, att den verkliga boytan faktiskt är 159 som säljaren säger men att det måste göras en ordentlig mätning av auktoriserad person för att även få det som taxerad boyta. Skulle inte tro att ni är lurade på någon yta. Och även om det skulle vara mindre än 159 så kan ni nog inte ställa några krav på säljaren då det tydligt stått i papprena att det är mindre.
Vad är egentligen problemet? Ni har, får jag hoppas, sett huset och bedömt i ngt läge att ytan räcker till för era behov. Och ni har tänkt att det är värt så och så mkt pengar. Vad spelar då en siffra på pappret för roll?
Vårt hus är köpt och taxerat med boyta om 112 kvm + hel källare, men i verkligheten är det nog lite större. Har inte mätt så noga.
Vårt hus är köpt och taxerat med boyta om 112 kvm + hel källare, men i verkligheten är det nog lite större. Har inte mätt så noga.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Den första frågan här är ju vilken av siffrorna som är mest korrekt, taxerade ytan har säkert skruvats ned så mycket som ägaren vågat, för att få lägre skatt. Ytan inför försäljning kan ha skruvats upp lite för att få ett högre pris.
Som jag ser det så är det mer sannolikt att taxerad yta är felaktig, framförallt efterssom båda siffrorna presenteras i materialet.
OM det nu skulle vara så att den faktiska ytan är ca 142 istället för 159, så förstår jag att du ser det som ett problem, den uppgivna ytan påverkar självklart priset. Men iom. att båda ytorna tydligen fanns redovisade så har ni troligen ingen chans att backa.
Men som sagt jag skulle tro att du oroar dig i onödan.
Som jag ser det så är det mer sannolikt att taxerad yta är felaktig, framförallt efterssom båda siffrorna presenteras i materialet.
OM det nu skulle vara så att den faktiska ytan är ca 142 istället för 159, så förstår jag att du ser det som ett problem, den uppgivna ytan påverkar självklart priset. Men iom. att båda ytorna tydligen fanns redovisade så har ni troligen ingen chans att backa.
Men som sagt jag skulle tro att du oroar dig i onödan.
Har sett förut att det står "xxx (enligt säljaren)". Det är så mäklaren signalerar att det kan finnas andra tolkningar av situationen.
Ett hus vi tittade på hade "nylagt tak (enligt säljaren)", men när man tittade på det med egna ögon var det väldigt klantigt gjort. Änkans son hade hempluat utan kunskap. Mäklaren kunde/ville inte skriva något negativt, men ville heller inte ha en försäljningssurdeg med tjafs om felaktigheter efteråt, antar jag.
Ett hus vi tittade på hade "nylagt tak (enligt säljaren)", men när man tittade på det med egna ögon var det väldigt klantigt gjort. Änkans son hade hempluat utan kunskap. Mäklaren kunde/ville inte skriva något negativt, men ville heller inte ha en försäljningssurdeg med tjafs om felaktigheter efteråt, antar jag.
Tror inte det finns något case eftersom båda uppgifterna fanns tillgängliga.
Sedan undrar jag vad problemet är, Ni har köpt ett helt hus inte kvadratmeter. Själv bryr jag mig inte om antalet kvm utan tittar på ytan och hur huset är planerat. Det är viktigare än siffrorna. Siffrorna får mig att ev. titta på ett hus, men sen är det inte avgörande. Du kan hitta ett hus med massa kvm men hälften av dessa går inte att använda...
Vad sa besiktningsmannen om huset?
Sedan undrar jag vad problemet är, Ni har köpt ett helt hus inte kvadratmeter. Själv bryr jag mig inte om antalet kvm utan tittar på ytan och hur huset är planerat. Det är viktigare än siffrorna. Siffrorna får mig att ev. titta på ett hus, men sen är det inte avgörande. Du kan hitta ett hus med massa kvm men hälften av dessa går inte att använda...
Reglerna för hur man mäter boyta har ändrats under åren.
Hus som har några år på nacken kan vara mätta med den äldre metoden.
De fick då en taxerad boyta som använts vid fastighetstaxeringen.
Det är sällsynt med husägare som på eget bevåg anmält de nya (och oftast större) ytorna med
de nya reglerna.
Känner väl till ett hus som har taxerad boyta på 155 m2 och enl de nya reglerna 230.
Inget ovanligt.
Hus som har några år på nacken kan vara mätta med den äldre metoden.
De fick då en taxerad boyta som använts vid fastighetstaxeringen.
Det är sällsynt med husägare som på eget bevåg anmält de nya (och oftast större) ytorna med
de nya reglerna.
Känner väl till ett hus som har taxerad boyta på 155 m2 och enl de nya reglerna 230.
Inget ovanligt.
TS vill inte betala mer än vad TS måste för huset eller vad det är värt på marknaden med korrekta uppgifter.
Självklart påverkar ytan priset.
Dels så väljer säkert många att titta enbart på hus större än x antal kvadratmeter och dels så jämför många kvadratmeterpriset för liknande hus i området då de budar vilket påverkar priset.
Sen kommer givetvis andra faktorer in också.
I vilket fall finns det nog inget att göra för TS, har jag förstått på andra inlägg i tråden.
Däremot finner jag det märkligt att det kan finnas två motstridiga uppgifter om boytan på objektbeskrivningen.
Dels så väljer säkert många att titta enbart på hus större än x antal kvadratmeter och dels så jämför många kvadratmeterpriset för liknande hus i området då de budar vilket påverkar priset.
I vilket fall finns det nog inget att göra för TS, har jag förstått på andra inlägg i tråden.
Däremot finner jag det märkligt att det kan finnas två motstridiga uppgifter om boytan på objektbeskrivningen.
Det kan ibland skilja sig mellan taxerad och verklig boyta. Jag vet ett fall där byggaren var granne med bygglovshandläggaren. Huset byggdes med hans goda minne med ett par rum extra utöver ritningen. Sedan kan man ju råka mäta lite fel, avrunda lite och vips har 250 m2 blivit 125m2...
Hm, du glömde att citera mig!Odjuret skrev:Tror inte det finns något case eftersom båda uppgifterna fanns tillgängliga.
Tror inte ytan påverkar så mycket som en del vill ge sken av. Husets värde på marknaden är det man betalar för huset. Men om huset visar sig vara större än sagt, förändras också kvm priset.sblixten skrev:TS vill inte betala mer än vad TS måste för huset eller vad det är värt på marknaden med korrekta uppgifter.
Min åsikt är att de flesta köper huset, inte ytan. Jag tror inte att jag har fel i detta fallet. Ytan säger bara lite om huset när man väl besöker huset så ser man hur bra eller dåligt det är, det finns hus med så mycket döytor som ändå är boytor så tar upp en massa kvm. Dessa hus går nog för samma pris som ett hus med färre men bättre kvm.
Har väl varit uppe till diskussion förut att objektsbeskrivningen inte är ett bindande dokument. Dolt fel är det inte eftersom det är lätt att mäta. Felaktig utfästelse kanske man kan få det till.
Står det inga boytesiffror i köpekontraktet?
Står det inga boytesiffror i köpekontraktet?