O
Jag tror att det är kört i det här fallet, TS själv skriver att han har hittat de olika siffrorna i de papper han fått från mäklaren.
Och vi vet inte om några av siffrorna stämmer i det här fallet!
de siffrorna från prospektet kanske stämmer!

Har för mig att det är skillnad på boyta och taxerad yta. Man räknar tex inte ytan där det är lägre i tak än 1.70 (minns ej exakt) och en meter in från det, även om det är mer än en meter. En del räknar in kattvindar tex i boyta eftersom de kan användas som förråd. Tänk så här ditt hus blir ju inte mindre än vad ni har sett bara för att siffrorna ändras...

O
Bra talat!
för även om folk vill påstå att man räknar per kvm så är det inte så enkelt folk kollar och känner å sedan budar, ibland alldeles för mycket oavsett antal kvm.

Det är ju bara att börja mäta. Du kan mäta upp en ungefärlig siffra själv på nolltid, så vet du om någon av siffrorna är i närheten. I dagsläget vet vi ju inte om någon av siffrorna är rätt.

Nillinsim skrev:
Har för mig att det är skillnad på boyta och taxerad yta.
Nja. Om du menar boarea så finns det en officiell definition som förklaras här och den är den som gäller även i taxeringssammanhang.
Finns det några som pratar om "boyta" och räknar in kattvindar så är det högst privata påhitt.

Har för mig att ett liknande fall va högs upp i rätten för några år sedan på en bostadsrätt där ytan va fel. Minns jag rätt så fick köparen rätt även om det i bostadsrättsföreningens papper stod en arean som säljaren uppgivit och köparen faktiskt sett och godkännt lägenheten innan kontraktskrivning.
Efter detta så står det i de flesta kontrakt och beskrivningar att köparen är skyldig att kontrollera arean som är uppgiven.

En fastighetsköpare har, enligt 4 kap. 19§ Jordabalken rätt till avdrag på köpeskillingen eller att häva köpet, OM fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet.

Utgångspunkten blir det köpeavtal ni upprättat med säljaren. För er del, vore det ju enklast om säljaren i avtalet uttryckt en garanti för att boytan är just 159 kvm. Skulle sedan boytan visa sig vara mindre än den garanterade arean så har ju säljaren brutit mot avtalet och kan alltså ställas till svar för bristerna/felen.

Om säljaren inte givit en uttrycklig garanti för boytan, men ändå givit en sådan preciserad uppgift om boytan som beskrivits rör det sig om en enuntiation. Finns det från säljaren en uttrycklig enuntiation om boytan skulle jag vilja säga att säljaren i sådant fall har befriat er som köpare från undersökningsplikten (om vi minns lagrummet 4kap 19§ jordabalken, avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet).

I sådant fall kan ni även föra skadeståndstalan.

Men tänk på att OM ni vill agera mot säljaren, måste ni göra det snabbt snabbt. För skulle ni vänta och inte reklamera felet mot denne inom skälig tid (vänta absolut inte längre än 2 månader från det ni upptäckte felet) så har ni förlorat er rätt att påtala bristerna i fastigheten.

PS
Rättsfallet NJA 1983 s.858 påminner en del om det problem som du nu beskrivit och där har Högsta Domstolen dömt till köparens fördel.

Redigerat:
Vem bryr sig särskilt mycket om kvadratmeterspriser när de kollar på hus? När jag kollar på lägenheter så går jag kanske lite mer på vad m2 priset är men inte när det gäller ett hus. Där finns det tusentals andra faktorer som spelar in och priset per m2 ger mig bara en grov uppfattning om huset ligget helt fel till i pris när det är områden jag har dålig koll på. Med tanke på att det stod två uppgifter i beskrivningen av objektet så hade jag blivit lite misstänksam och kollat över det.

O
Men allt detta snack om pris per kvm, vad händer om huset visar sig vara större efter uppmätning? ska han TS då betala mer pengar till säljaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.