Vi har nu efter ca 4 veckors väntan efter att vi lagt vårt bud, fått reda på att vi får huset.
Men mäklaren säger att ägaren måste ha ca 100.000 kr till eftersom dom har åkt på en oväntad skattesmäll efter en avstyckning på tomten & därför inte kan betala av lånet till banken. & banken då inte kan släppa huset som säkerhet. trotts att dom fått 300.000 för tomten & vi lägger 1.500.000 för vår del av tomt/hus. men det finns bara pantbrev på 1.500.000 så vi ser inte problemet. nåra förslag?

Säljaren bästämmer priset, är inget köpekontrakt skrivet än så är det ok.

Rent spontant så tycker jag väl inte att ni ska betala mer än överenskommet...

klart att det är ok, jag glömde säga att dom hade axepterat vårt pris, men så "helt plötsligt" kom dom på dom hade åkt på en skattesmäll. självklart é det säljaren som bestämmer priset, ville bara ha nåra råd på vad man ska göra, / försöker dom med en fuling för att vi ska höja vårt bud? är det rimligt att vi ska betala för deras skattesmäll?
& pantbrev på 300.000 mindre än vad dom har i lån????

Är det väldigt speciellt läge etc. så får ni pressa dem lite. Annars finns det fler hus!

ja, huset är väldigt speciellt för oss, vi har liksom fäst oss vid det nu, sen den siste Januari, då vi va på 1:a visningen

Mäklaren sa oxå att han hade fått in fler spekulanter som ville kolla på det, men väntar med ytterligare visningar innan vi har bestämt oss, så om vi säger nej, skulkle dom göra om anonsen fast med 100.000 extra på utgångspriset.

Jag tror nog det bara är att bita i det sura äpplet. Man vet ju inte om han ljuger eller ej. Men om ni avböjer och sen blir ny budgivning med det som utgångspris så är ju risken att det blir ännu högre plus att det kanske inte är ni som vinner heller. Om det nu är som du säger att ni fastnat för huset.

ja, precis så tänker vi oxå, men andra jag har pratat med tycker att vi ska strunta i huset, dels för att syna bluffen, & dels för att dom då tycker att det är dålig stil. står i valet & kvalet i att ringa mäklaren-

Aldrig att jag skulle gå med på en höjning efter att de accepterat ert bud! Fult som stryk.

bumpaberra>> nä, men som sagt så vill vi verkligen ha detta huset & sa redan i börjag till oss själva att vi kunde tänka oss att gå upp 200.000 från utgångspriset.
kanske att vi är lite låsta i tanken just nu. :)

Redigerat:
Jag håller med att der är jävligt lågt men hittar man ett hus som man gillar så är det bara så.

tack för alla snabba svar :) jag ska nu ringa mäklaren, så får vi se hur det går

Om jag läser första inlägget så tolkar jag det som att ni lagt ett bud, och inte fått något svar, men sedan svarar säljaren (via mäklaren) att ni får det om ni går upp 100 000?

Eller har säljaren accepterat ert bud, och sedan börjat höja?

Med tanke på hur de uttrycker det så bör ni vara vaksamma på hur ni betalar handpenning. Titta på Erik Olsson skandalen förra året (en affär där säljaren gjorde slut på handpenningen så att köpesumman inte räckte för att betala av lånen).

säljaren accepterade vårt bud & därefter höjde dom. har du nån bra länk till den skandalen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.