Köpa & Sälja hus
moger: tack för svaren. Jag trodde väl det, men har hört motsatsen också. Att vid försäljning, eftersom det blir försäljning från min sida, måste alla göra en sådan. Men vad bra att jag slipper. Tack för tipset att skriva in i kontraktet.
Jan-Å: Renovera hus med hjälp av inhyrda hantverkare kan knappast bli billigare än att köpa ett nybyggt hus alt bygga nytt själva. Renoveringar tenderar att kosta mer än man trodde och ta längre tid än nån trodde :) På den info som finns i dina inlägg borde Ni bygga ett nytt, men det kommer att kosta en hel del ändå. Jag har svårt att tro att de förhållanden som gällde för "Elffors"
il_duce: [citat] Vill man ha visning är det bäst att ringa mäklaren. Åka förbi är givetvis inga problem, men gränsen för vad som för vad som är off limits är subjektiv. Bara för man sett någons sovrum i bilder på hemnet är det inte ok att trampa runt i potatislandet, kika in i fönster etc. Denna integritetsgräns är väldigt luddig. Vissa säljare kan uppleva det som kränkande att bilar
Suhagg: [citat] Nyttigt att höra. Har du några mer erfarenheter om vad som ska vara klart och tydligt på papper i förväg för att underlätta? Jag tycker det är bäst att ha sånt här klart på papper för att slippa problem i framtiden om något skulle hända.
hempularen: För mig låter det som det skulle kunna vara ett "riktigt" dolt fel. Långt ifrån säkert. Varmvattenledningar som ju normalt är av koppar har avsevärt mer än 35 års teknisk livslängd, man talar om 100 år eller mer. Men det finns massor med saker som kan påverka bedömmningen. Viktigt (oavsett om det är ett dolt fel eller ej) är ju att ta reda på VARFÖR röret läcker. Om det ex.
Riggen: Tack thomasx! Träffade dräneringsfirma idag och förhoppningsvis kan dräneringen påbörjas redan nu i mars så slipper man ha vallgravar och stora maskiner på tomten i sommar :)
Dolcevita: Skam den som ger sig... efter rättså häftiga diskussioner lyckades jag få ned priset med 75´. Något som jag faktiskt är helnöjd med. Tack för alla goda råd här på forumet - de kom till stor nytta! Vill slutligen också betona att man ska välja en besiktningsman som inte står i beroendeställning till mäklaren. Jag fick i slutändan mycket god hjälp av den BM jag valt och
huggan: Det låter rätt vettigt det du skriver hempularen. Dock tror jag inte att om hon hyr huset att hon kan läsa sig till mer info av objektbeskrivningen och priset är ju vi som satt inte mäklaren. Men inte för att det spelar så stor roll för mäklaren tänker inte ta betalt men han blev lite bitter. Men jag ville ju vet vem som hade rätt.
grodan: Ok,tack för svar. Är så himla trött på målning och tapetsering efter att vi gjort det i några år och ville kunna flytta in utan att behöva ägna mig åt sånt.Trist ,men det blir inte alltid som man vill.
Nyfniken: [citat] I TS frånvaro kan man ju inte annat än spekulera. Min gissning är att han lägger 15% kontant och resten lånas (på tillträdesdagen). De första 10% är redan betalade i form av handpenning.
Rebeckaf: Då kan jag kanske eventuellt tipsa om: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/185694-tomtpinnessucce.html :)
Modig: Har du varit i kontakt med någon mäklare? De bör kunna ge en uppskattning utifrån sina erfarenheter, med hänsyn till det aktuella området/läget o.s.v.
Anna_H: De flesta "fel" i en sådan besiktning är ju, som redan påpekats, helt normala fel i en fastighet från tidigt 1900-tal och inget som kan falla under dolda fel, upplysningplikter och sådant.
Lolle: Särskilj på topplån över 85 % och under. Banker gör olika men att en bankman blir förvånad att lån över 85 % inte är knutna till fastigheten förvånar mig då det är andemeningen i hela FI direktivet att säkerhet ej får uttas över den gränsen. Däremot finns banker som följer de av bankföreningen uppställda råden om 75 % gränsen och kör då bottenlån på detta utan
MmeMim: Hur har det gått TS? Har ni lämnat några brev? Jag tror som några ovan att det kan falla väl ut. Folk som gillar sina hus vill ju gärna sälja till andra som oxå gillar deras hus. Få dem att känna sig speciella! Min bästa vän köpte sitt hus för 80 000 under högsta budet för att köparen gillade dem, och de ville renovera huset och älskade det som det var. Det andra paret ville
MmeMim: Fråga dig hur det kommer kännas att snåla med pengarna för 88m2 om några år (och takläggningen blir ofta dyrare, badrum likaså, å tänk på allt man hade kunnat inreda och renovera som synsför de pengarna). Jag vet att det är olika områden i Sverige, men vill bara säga att själv har jag följt ett hus på hemnet där familjen haft sådan grym otur. De skiljer sig, måste sälja,
MmeMim: TS! Jag har inga bättre fakta än de som getts, däremot rådet att prata med flera banker. Det tycker jag alltid att man ska göra. Vi sitter själva ganska mycket i klistret i köp av skogsfastighet med två bostadshus inom en snar framtid. Och med klistret menar jag att jag tycker både banken (swedbank) och LRF har försvårat vårt övertagande då LRF gjorde en kraftig övervärdering av
MagnusSt: Som livet ser ut just nu åker jag bara dit en gång/år brukar vara där runt 2 veckor, har 115mil enkel resa dit o lever småbarnsliv, Men iom att denna stugan ägs av familjen så är det mer folk där under året men helt klart används huset för lite. När man kommer dit slår man på huvudströmmen, stänger tappkranar för vattnet, går ner i källaren, i en perfekt värld slår man bara
Nyfniken: [citat] Som svar på ditt "Lagfart kostar pengar ... men knappast 10 000kr" Eftersom den kostar 1,5% av köpeskillingen (plus en mindre administrativ avgift) kan det alltså bli både 1.000 kr och 100.000 kr.
hempularen: Jag vet att Ericsson har, eller hade en egen avdelning som bara sysslade med att ordna bostäder åt gästande experter. Borde gå att googla på. Det är några år sedan jag hörde om det, så det är inte säkert att de gör det i egen regi nu längre.
bonnier: Fast besiktningsmannen går väl ner i grunden för att hitta tecken på fukt och sådana problem som detta kan orsaka. Vad som orsakar detta, dåliga rör, dålig dränering etc är väl strunt samma.
Thomas59: [citat] Visst är det så, dvs att kunskapen varierar och därmed också svaren. Det är väl också ett av skälen till att frågelistan inte tillmäts något större värde - i alla fall avseende de frågor som säljaren besvarat med NEJ. Sprickan var kanske ett dåligt exempel. Sådant som är lätt att upptäcka vid en besiktning upptäcks ju i alla fall. Möjligen skulle jag som köpare bli
Ugglan: [citat] Det finns inga eller få firmor som vill jobba mot privatpersoner som tar sånna här jobb med berg och drännering.... Det är min erfarenhet. Dränneringsfirmor vill bara ha "enkla" jobb där man lätt gräver runt huset. Om de ser berg, brukar de hoppa över jobbet eller strunta i att lösa problemet.... Fundera själv och ta hjälp med enskilda delar brukar vara en lösning.
hempularen: Jag har väldigt svårt att se att du skulle kunna häva köpet pga. det. En intressant fråga är ju hur man gör med ev. ekonomisk kompensation från kommunen. Den borde ju tillfalla dig, men det finns risk att kommunen betalar ut den till den som är lagfaren ägare när det hela avgörs.
volvo: [citat] Garantibesiktning har endast den ursprungliga byggherren (första husägaren) rätt at kalla till. Byggföretaget har ju avtalet med dem och inte med er. Ett juste företag går ändå med på en garantibesiktning men de är inte lagligen tvugna till det. Däremot kan säljarna kalla till besiktning trots att de inte längre är ägare till huset så länge det är ok för er.
Göran.W: Kan vara så iof. Det lite för lite info om avloppet från TS
Dr Fozz: Dubbelt boende är underbart när man renoverar. Det tar enormt mycket tid och energi att flytta runt på saker, städa saker, maskera, hänga upp plast osv. för att man bor där man renoverar. Jag bodde dubbelt första månaden i mitt hus, och jag skulle tro att de renoveringar jag har gjort hade gått 30-40% snabbare om jag inte hade haft en jäkla massa prylar i vägen och flyttat runt saker
Stegalos: med det är inget mögel på innertaket? bara på insidan av yttertaket