H
hempularen: Jag vet inte det kanske är en standardformuelring. Men som säljare hade jag inte tyckt om den formuleringen. Man skulle ju kunna förledas att uppfatta den som att fel som INTE hittas på besiktningen per automatik skall uppfattas som dolda. Om jag vore säljare så skull jag nog se till att få den punkten förtydligad.
5 svar · 1,8k läst
M
MTE: Hej! Jag vet inte om tråden hamnat i rätt del av forumet men chansar, annars är det bara att flytta den. En god vän till mig har nyligen köpt hus med stor tomt och har erbjudit mig att bygga hus där. Det är inte aktuellt den närmsta tiden p.g.a. min ekonomi just nu (singel med lågavlönat jobb, ingetdera är väl tänkt att vara för evigt) men det lockar absolut, och min vän pratade om
0 svar · 2,0k läst
timmelstad
timmelstad: [citat] Det beror ju helt på vad man väger in i det. Att värdet på bostäder förändrats radikalt över tid beroende på marknadsförutsättningar och mogenhet på marknad är ju i min värld något man behöver ta hänsyn till, och justera för ränteavdrag, inflationsnivåer m.m. Utan att vara raljant i överkant får du det att låta som att om man t ex köpt en kåk för 100' på
41 svar · 8,1k läst
W
Wagner: Grattis och lycka till!
9 svar · 4,7k läst
L
linusc: Hej! Vi är på väg att skriva kontrakt för att köpa ett närmre 100 år gammalt hus, naturligtvis med förbehåll om besiktning. Jag är redan medveten om en del underhåll, och känner än så länge att det bara finns två frågetecken. Huset har delvis torpagrund, som inte går att komma in i för undersökning. Min känsla är att om huset stått så länge, så är det troligen
0 svar · 2,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: Se till att han (eller du själv) verkligen häller vatten på våtrumsgolvet och kollar avrinningen. Sen tycker jag personligen att säljaren skall vara tillgänglig för frågor, men inte följa med på själva besiktningen. Dessutom tycker jag att du ska ta ett snack med besiktningsmannen innan, så han är med på vad du förväntar dig.
8 svar · 3,7k läst
V
Varg: [citat] Tack! Är verkligen så kär i huset, vandrar på moln just nu! d^_^b Och har redan fått nycklar, så jag börjar så smått att flytta saker och mäta för kamin och badkar osv.
31 svar · 22,5k läst
Lolle
Lolle: Fristående garage brukar inte ens ingå i en överlåtelsebesiktning utan endast i en jordabalksundersökning. Komplettera upp överlåtelsebesiktningen så att du får det undersökt som du behöver/vill. Tyvärr är många besiktningar av den arten att det är ungefärliga antaganden och generella friskrivningar....
1 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Men, hur menar du nu? Vad begär du? Du tänker väl bara sälja huset till en köpare, eller? Det räcker ju att en accepterar priset så kan ni göra upp affären.
11 svar · 2,0k läst
K
kindvall: I don't think you'll find such a company in Sweden. I have never heard of one at least. I guess these "cash house buyer" companies are taking advantage of people with acute credit problems, buying property at discount prices. They probably don't have loads of cash, just another line of credit. If you need to sell really fast, I think your option is to advertise on Blocket and locally (newspaper,
18 svar · 4,5k läst
S
Stegalos: Hej, så som rubriken, någon som anlitat Lars Derk för överlåtelsebesiktning? vad var erfarenheten, var det grundligt utfört och bra helt enkelt?
0 svar · 2,9k läst
harry73
harry73: Det kan vara smart att försöka få tag i honom ett tag till. Sen är det en skillnad om han inte svarar på mejl och telefon eller om bägge är avstängd. Skicka mejl och rekommenderade brev till honom (du har väl adressen) och skriv att kontraktet är hävt och att du lägger huset ut till försäljning igen, och att han får hämta eventuella saker han har kvar i huset inom en viss period
2 svar · 2,3k läst
T
Turbo123: Efter att ha pratat med en fackman som varit i huset, så sitter den lukt som präglat huset under många år, troligen kvar i väggarna. Det man hade fått göra, är att byta alla tapeter och luktsmittat byggnadsmaterial. Bara det hade ju kostat en hel del och dessutom är det bara en gissning ;)
12 svar · 2,7k läst
B
byggankan: Vår tomt såldes via hustillverkare. Det slutade med att vi letade rätt på ägaren och erbjöd 30 000 till om vi kunde köpa via dom direkt då vi inte ville bygga med den hustillverkaren. Hade vi inte hittat ägaren eller den hade envisat att gå via hustillverkaren så hade vi inte köpt tomten.
7 svar · 3,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Vad är det som säger att säljaren visste om att det skulle slutavverkas?? Och jag tycker att ni ska passa på att åka dit och kolla på de fina skogsmaskinerna, vad grönt och öppet det är och känna den ljuva doften från nyavverkad skog! :) //Patrik
30 svar · 13,2k läst
il_duce
il_duce: Kolla vilken mäklare som sålde och gå dit och fråga om de har något kvar du kan kolla på.
3 svar · 6,8k läst
N
Nord64: Ingen som har ngt att tillägga ? Är de en bra konstruktion, ngt man skall tänka på, ngt man skall kontrollera osv ? Sent from my Desire HD using Tapatalk
6 svar · 2,3k läst
M
MRK: Tack för svaren!
3 svar · 2,7k läst
Lolle
Lolle: [citat] Det bör ha varit för lagfart o pantbrev lite lågt isf men det bör ha funnits en del pantbrev redan så det kan stämma
5 svar · 2,3k läst
D
Danne_83: Testa den här: http://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/bolaneguide/index.htm#section2 Eftersom din sambo studerar så kommer du behöva stå själv på lånet. Gissar på att ni max får låna 600-700k med din inkomst om du inte har några andra lån.
22 svar · 10,3k läst
Globetrot
Globetrot: Testa att pruta. Det kosyar ju inget att på ett trevligt sätt färsöka. Det är köparens marknad.
2 svar · 4,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Det är ofta möjligt för fiberföreningarna att intressera någon lokal bank att ge lån. Medlemmar i fiberföreningar är ju som regel alltid fastighetsägare, och bankerna tvekar därför sällan att låna ut 20 000 utan säkerhet.
91 svar · 35,4k läst
D
daugaard: Många hus får problem med fukt pga att dom har ventilation på vinden! I många fall så hade vindsutrymmet varit torrare utan ventilation. Det för att ventilationen drar in fuktig luft. Och ventilerad nock utan ventilation i takfoten är nog ingen bra lösning, då blir luften bara stillastående. Vill man ventilera vinden utan takfotsventilation så krävs nog ventiler i gavlarna för att
18 svar · 2,9k läst
Globetrot
Globetrot: Jo, men är det inte jobbigt med företag där man skall behöva dra in jurister o lägga massa tid på sånt tjafs?
18 svar · 2,9k läst
Lolle
Lolle: Helt rätt, vi är rätt unika i vårat land där en säljande part anlitat av husägaren och betalad av honom ändå ska företräda köparen, klingar sådär i mina öron. Tyvärr är det bara 10-15 besiktningsmän i Sverige som kan göra hel jordabalksundersökning (inkl el o vvs). Särskilt viktigt är att se att det isf finns med i uppdragsbeskrivningen också så att det omfattas av
8 svar · 1,6k läst
A
anna1978: Vet ej vad det är för slags katter som har varit i utrymmena. Hon hade några kattungar och en kattmamma, vad jag vet. Men sedan hade hon problem med att andra katter sprang i kattluckan om jag förstått det hela rätt. Detta var något damen delgav mäklaren när han berättade om våra bekymmer med lukten. Väntar på offert från mattläggare för att få reda på vad det kostar att lägga
25 svar · 9,8k läst
M
maja317: hm ja tror att man får kolla rören och vvs systemen o så, sen har jag pratat med indipendia och öz, så nått av dem blir det. Ja precis inte anticimex, ringde bara för o kolla hur det var häruppe, när jag fråga vad som ingick och vad de kostade, berättade han vad som inte ingick... tydligt o bra.. vad menas med dem skadorna som har varit på huset, kan man tro att de är åtgärdade?
85 svar · 11,6k läst
O
Odjuret: Vad man måste tänka på är att det är inte bara ringa ett samtal till en advokat å sedan gå till banken å kvittera ut pengarna. Om inte säljaren går med på att betala pengar till dig (vilket jag förstår) så måste du välja att processa, detta är sak som tar massa tid och pengar i anspråk. Sedan så gäller som alltid när man processar, Det är en sak att ha rätt en annan att få
12 svar · 2,7k läst
jarlh
jarlh: I vårt fall hittade besiktningsmannen fukt i syllarna, vilket innebar att vi kunde övertala säljarna att gå ner i pris med 225 000 kr. Dessutom kom besiktningsmannen med lite goda råd om vad som borde åtgärdas de närmsta åren.
16 svar · 11,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.