Hej,

Vi har vunnit budgivningen på ett hus, som sedan har besiktigats. Där dök det upp lite saker såklart, men sen såg jag även att driftskostnaden som var angiven inte stämmer överräns med vad det faktiskt ligger på.

Enligt tidigare när vi skrev kontrakt är det angivet att
VA kostar 3000 /år
samfällighet 2800 / år

men, när vi besiktigade visade det sig att ägaren tömmer VA 2-3 ggr per år, besiktningsmannen sa att det troligtvis är 3 åtminstone och att 1 tömning kostar 1800 kr. DVS
3*1800 = 5600 kr.

Samfälligheten kostar 6000kr/år.

Totalt alltså ca 7000 /år mer än angivet.

Vad gör man? ska man ringa mäklaren och diskutera priset?

Va kostnaden skulle man ju kunna skriva av som hjärnsläpp från säljaren, Men den stora skillnaden i samfällighetsavgift är märklig. Om man börjar med att försöka finna oskyldiga förklaringar:

Kan det vara så att avgiften av ngn. anledning är tillfälligt högre än normalt? Ex. om föreningen har gjort en större investering.

Göran.W
Kostnaden för att tömma va låter väldigt hög.
Jag betalar 800 kr lite drygt för att tömma min 3 kammar brunn till 2 hushåll med slam från skiljare.
Dom brukar få med sig nästan 5 kubik skit.
Sen är ju frågan varför tömma flera ggr om året.
Jag får min tömd 1 gång om året och då är den inte ens full.

Hemmakatten
Det kanske är så att stegalös fastighet har dels en sluten/septiktank förtoaavloppet och dels en trekammarbrunn för BDT. Det skulle då motivera toatankstömning åtminstone ett par ggr per år och sedan en vanlig slamtömningper år av BDT-slamavskiljaren.

Göran.W
Kan vara så iof.
Det lite för lite info om avloppet från TS

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.