1 936 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dolt fel??
Hobbysnickare
· Gotland
· 8 inlägg
Hej!
Jag köpte nyligen en 1 plansvilla, platta på mark byggt -75
Nu har första felet visat sig och de är varmvatten ledningen till badrummet
Nere i plattan som är hål på. Väldigt litet men ändå.
Turligen så rinner vattnet ut i dräneringen.
Min fråga är då, kan detta betraktas som ett dold fel???
/ E
Jag köpte nyligen en 1 plansvilla, platta på mark byggt -75
Nu har första felet visat sig och de är varmvatten ledningen till badrummet
Nere i plattan som är hål på. Väldigt litet men ändå.
Turligen så rinner vattnet ut i dräneringen.
Min fråga är då, kan detta betraktas som ett dold fel???
/ E
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Vad borde du kunna förvänta dig av en 35 år gammal varmvattenledning? Teknisk livslängd 40-60 år? Du skulle väl kunna åberopa dolt fel, men jag tror inte du får så mycket ersättning om du får rätt. Man skriver väl av för ålder.....?
Hobbysnickare
· Gotland
· 8 inlägg
Jag för lite protokoll på el och vatten, och då reagerade jag på hög förbrukning för dom första 3 mån
Jämförde mot mitt gamla hus därav reaktionen.
Började med en riktigt grundlig undersökning.
Kranar, toaletter tvätt/ disk maskiner,vatten utkastare, säkerhetsventiler m,m
Till slut med stetoskop lokaliserade jag ett litet flöde i nämda ledning.
Även att den var varn vid nergång i plattan och kall när den kommer upp. ( efter 5 Tim utan anv)
/ E
Jämförde mot mitt gamla hus därav reaktionen.
Började med en riktigt grundlig undersökning.
Kranar, toaletter tvätt/ disk maskiner,vatten utkastare, säkerhetsventiler m,m
Till slut med stetoskop lokaliserade jag ett litet flöde i nämda ledning.
Även att den var varn vid nergång i plattan och kall när den kommer upp. ( efter 5 Tim utan anv)
/ E
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
För mig låter det som det skulle kunna vara ett "riktigt" dolt fel. Långt ifrån säkert.
Varmvattenledningar som ju normalt är av koppar har avsevärt mer än 35 års teknisk livslängd, man talar om 100 år eller mer. Men det finns massor med saker som kan påverka bedömmningen. Viktigt (oavsett om det är ett dolt fel eller ej) är ju att ta reda på VARFÖR röret läcker. Om det ex. beror på att plattan har spruckit, eller sättningsproblem (en inte helt ovnalig orsak) då beror det ju på om den orsaken är dold. Bara som ett exempel på komplikationer.
Varmvattenledningar som ju normalt är av koppar har avsevärt mer än 35 års teknisk livslängd, man talar om 100 år eller mer. Men det finns massor med saker som kan påverka bedömmningen. Viktigt (oavsett om det är ett dolt fel eller ej) är ju att ta reda på VARFÖR röret läcker. Om det ex. beror på att plattan har spruckit, eller sättningsproblem (en inte helt ovnalig orsak) då beror det ju på om den orsaken är dold. Bara som ett exempel på komplikationer.
Klicka här för att svara