Funderar på att köpa ett hus men har några funderingar kring vad det kan kosta att dränera det. Huset är byggt på 20 talet och har berg i dagen. Rummet med berg i dagen hade en stor vattenpöl i ena hörnet. Ytterväggen i rummet bredvid var också blöt.

Är det möjligt att på något sätt att dränera och få det tätt så att vatten inte tar sig in i rummet. Kommer det bli väldigt dyrt, eller kostar det som en vanlig dränering? Kan tillägga att det är matkällaren som har berg i dagen. Plus att det endast är tvättstuga och pannrum i källaren.

Någon som kan tipsa lite. ;)

Stickan56
Det är kanske ditt drömhus men jag skulle gå vidare till nästa objekt.

MVH Stickan

Dom hus jag känner till med berg i dagen har bara hjälpligt åtgärdat, med lösningar stil med en ränna genom källaren där vattnet leds bort.

Att åtgärda det på riktigt är i princip alltid mycket dyrare än en vanlig dränering.

Stickan56 skrev:
Det är kanske ditt drömhus men jag skulle gå vidare till nästa objekt.

MVH Stickan
Tack för ditt svar Stickan. Varför säger du så? Är det för åldern på byggnaden eller för att det är berg i dagen och det är svårt att minska fukten?

Förklara gärna varför.

hempularen skrev:
Dom hus jag känner till med berg i dagen har bara hjälpligt åtgärdat, med lösningar stil med en ränna genom källaren där vattnet leds bort.

Att åtgärda det på riktigt är i princip alltid mycket dyrare än en vanlig dränering.

Ok. Tack för ditt svar

Stickan56
Åldern på huset spelar ingen roll. Jag har sett nyare hus, både sutteränghus och torpargrunder med berg idagen och där har det varit problem med fukt. Däremot tror jag först och främst att det kan bli kostsamt att ordna med dränering, men det beror ju på vilka markförhållanden som råder. Om du tänker köpa borde du ta in en firma som gör en bedömning av vad som är tekniskt möjligt, samt prisuppgifter innan köp, så du inte blir överaskad.
Det vatten du ser är du säker att det kommer utifrån och inte tränger upp via det synliga berget?

MVH Stickan

Skulle säga att generellt så är berg i dagen i källare ett vanligt byggnadssätt från förr... något man får leva med. Om huset stått sen 20 talet så kommer det nog stå länge än... och det kostar ingenting... Förr i tiden lät man vattnet rinna genom källaren?

Sen beror det på din ambition om det blir arbetsamt/dyrt?

Det är nära omöjligt att få till en modern konstruktion.
Men beroende på hur det ser ut finns det alltid lösningar som fungerar...

Så om du är personen som vill ha charmiga 20-talshus så får du nog köpa den här charmen också ;-)

Stickan56 skrev:
Åldern på huset spelar ingen roll. Jag har sett nyare hus, både sutteränghus och torpargrunder med berg idagen och där har det varit problem med fukt. Däremot tror jag först och främst att det kan bli kostsamt att ordna med dränering, men det beror ju på vilka markförhållanden som råder. Om du tänker köpa borde du ta in en firma som gör en bedömning av vad som är tekniskt möjligt, samt prisuppgifter innan köp, så du inte blir överaskad.
Det vatten du ser är du säker att det kommer utifrån och inte tränger upp via det synliga berget?

MVH Stickan

Ok då förstår jag bättre. Nej vet inte vart vattnet kommer ifrån. Såg ut som att det kom rinnande längs med. Får kolla lite bättre nästa gång.
Ja det kan ju vara bra att ta in någon för en bedömning. Bättre att veta i förväg vad det kanske kostar.

Tack för att du tog dig tiden att svara.

Ugglan skrev:
Skulle säga att generellt så är berg i dagen i källare ett vanligt byggnadssätt från förr... något man får leva med. Om huset stått sen 20 talet så kommer det nog stå länge än... och det kostar ingenting... Förr i tiden lät man vattnet rinna genom källaren?

Sen beror det på din ambition om det blir arbetsamt/dyrt?

Det är nära omöjligt att få till en modern konstruktion.
Men beroende på hur det ser ut finns det alltid lösningar som fungerar...

Så om du är personen som vill ha charmiga 20-talshus så får du nog köpa den här charmen också ;-)

Tack för svaret.
Jo egentligen bryr jag mig inte så mycket om det rinner vatten. Man kan ju alltid leda om på nått sätt. Oroar mig mest för fukten som kanske tränger upp i huset. Får gör som Stickan säger och ta in någon kunnig som kan föreslå det bästa alternativet.

Vårt hus ligger oxå direkt på berg (märkte det när vi grävde upp för dränering). Där har de löst det invändigt att bara lägga betong på berget inne. Vet givetvis inte hur det ser ut mellan betongen och berget, men skulle tro det ligger an varandra.
Där berget stack upp lite extra finns det en extra betong klack i golvet.

Min "tes" är denna hur jag ser på det ang mitt hus. Om det finns möjlighet för vattnet att ta en lättare väg utmed grunden så kommer vattnet göra det. Den lilla mängd som ändå letar sig under huset kommer ta den lättaste vägen därifrån. Ligger det ett betonglager uppe på berget kommer vattnet första hand rinna under betongen i de sprickor/skåror som naturligt finns där..
Så en ordentlig dränering runt huset, så tror jag dina problem kommer minska drastiskt.. :)

soyari skrev:
ta in någon kunnig som kan föreslå det bästa alternativet.
Det finns inga eller få firmor som vill jobba mot privatpersoner som tar sånna här jobb med berg och drännering.... Det är min erfarenhet.
Dränneringsfirmor vill bara ha "enkla" jobb där man lätt gräver runt huset. Om de ser berg, brukar de hoppa över jobbet eller strunta i att lösa problemet....

Fundera själv och ta hjälp med enskilda delar brukar vara en lösning.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.