F
FRS05: Som sagt så tycker jag du ska kolla hur marknaden ser ut för att hyra ut där du bor om det nu ligger off. Ett alternativ om det ligger bra till är att hyra ut det till sommargäster men det kräver att du har en vacker natur eller dylikt att erbjuda. Plus att det blir en hel del jobb med olika hyresgäster. Men annars kan man tjäna rätt bra slantar på att hyra ut det på sommaren. Eftersom
10 svar · 7,8k läst
J
Jan-Å: Jag å hustrun har renoverat 3 hus (ja ett byggde vi i princip om från grunden) å en lägenhet, det är väldigt kul å man vänjer sej vid att bo på en byggarbetsplats. Så jag skulle inte avråda pga renoveringsbehov om ni bara vet vad det innebär, men lejer Ni bort jobbet så är det förstås inte samma sak. Anticimex håller inte en så jämn kvalitet att det går att lita på tyvärr,
8 svar · 1,7k läst
M
mirakelmilla: Tots att det är en gammal tråd vill jag också tillägga att jag också är väldigt nöjd med Lennart Broberg. Jag upplevde honom som mycket noggrann, både med den okulära undersökningen men också med allt runt omkring. Som att besiktningsklausulen i köpekontraktet var korrekt formulerad, samt att han på förhand inte ville ge någon tidsåtgång för besiktningen utan att "det får ta
2 svar · 5,3k läst
Lolle
Lolle: Kakel endast på enstaka väggar är inget som strider mot BKR reglerna nu heller, det är helt enkelt inte reglerat i deras normer hur övriga material skall utföras utan de koncentrerar sig på sitt. Problemet är mer att kombinera de olika reglementen så att det enskilda badrummet av försäkringsbolaget inte kan tolka något som felaktigt utbytt. Jag ser som sagt inte någon katastrof i
8 svar · 5,2k läst
sir_daniel
sir_daniel: Kontakta de företag som hjälper företag att hitta boende för sina anställda/experter bl.a. Www.nrgab.com
9 svar · 33,7k läst
J
Jan-Å: Jag tror nog Du kan göra en hyfsad vinst på en lägenhet i Uppsala, bara Du inte är tvingad att sälja när det är som sämst läge rent marknadsmässigt. Det är fortfarande bostadsbrist här så köper Du i rätt område så borde det bli vinst på några års sikt, Skyttorp är dom inte ett sånt område ;)
19 svar · 6,1k läst
B
billy_baver: [citat] OBS Ironi! Med "oförstört" menar jag "inte åtgärdat" :p
50 svar · 12,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Var och en gör naturligtvis som den vill. Jag skulle inte lägga min framtid i en mäklares händer på det viset.
14 svar · 8,6k läst
saturnus
saturnus: [citat] Jo, det är rätt som kommunen gör i detta läge. Det har dock förflutit 4 månader sedan förra anbudstiden löpte ut, så det får bli en ny runda, så Du får en ny möjlighet att bjuda på objektet. Fråga kommunen varför förra budgivaren drog sig ur, hade denna betalt, så var ju affären avklarad. Men det kommer kanske fram i det nya anbudet.......att t ex taket ingick inte i
4 svar · 4,9k läst
M
Mede: Efter lite letande å frågande igår. Vi hade tecknat en doldafelförsäkring, men blev rekommenderade att inte betala premien eftersom vi då inte hade några köpare. Vi kan inte teckna en ny just nu, eftersom vår (dåliga) besiktning är mer än ett halvår. Så vi behöver komma upp med en ny besiktning. Vi har funderat på att fråga ifall vi kan få köpa in oss på deras besiktning som
18 svar · 6,2k läst
H
hempularen: Tjaa. Om jag vore säljare så skull min reaktion bero lite på hur huset ser ut, om jag uppfattar att priset redan är lågt osv. Man skulle kunna hävda att du borde misstänkt att grunden behövde åtgärdas. Framförallt om det framgår att det finns mycket renoveringsbehov. Säljaren kan ju tycka att du är en jobbig köpare och helt vägra sälja till lägre pris, och kanske hoppas att du
1 svar · 1,6k läst
fgo
fgo: [citat] Jag tror ni gör rätt beslut, Vi har själva letat hus i falun en längre tid, och vi hittade ett som vi verkligen fastnade för så vi sålde vårt nuvarande hus. Vi var med i budgivningen på vårt "drömhus" länge men insåg att det var alldeles för mycket pengar till slut. Så vi fick lite panik om man ska säga så :-) Sen åkte vi för skoj skull och tittade på ett hus som
22 svar · 3,6k läst
Locke
Locke: Jag är skeptisk till det där med mögelhund. Det finns mindre seriösa aktörer på den marknaden. Dom gör en första rond billigt och hittar givetvis något sedan är väl tanken att kundens försäkringsbolag skall gå in och täcka vidare åtgärder och det är väl där de börjar att ta ordentligt betalt för sina tjänster.
1 svar · 3,3k läst
Fotografen
Fotografen: Mina är sedan -37, har bara ett vattenrör kvar som åker i år, värmerören får gå "on condition"...
13 svar · 6,9k läst
morsan
morsan: TS problem är löst och ni drar iväg OT så det skriker om det :D så nu stänger jag tråden
127 svar · 42,2k läst
·
S
stickon: Håller inte med om att besiktning är bortkastade pengar, rätt utförd ger den mycket information och trygghet vid ett husköp. Min erfarenhet av Anticimex börjar bli rätt omfattande, utan att belasta er med en massa detaljer som ni ändå inte orkar läsa kan jag bara säga - Anlita aldrig Anticimex överhuvudtaget, vad saken än gäller.
28 svar · 9,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Obs: Inte om man inte bor där.
14 svar · 28,0k läst
B
byggankan: [citat] Vi var i en liknande situation. Ville byta bank för att jag blev irriterad på den vi hade men blev inte godkända på att få lån på 850 000. Banken räknade min inkomst på föräldrapenningen och min sambos som 0 för att han var egenföretagare som inte hade haft sitt företag så länge. Samt att jag skulle ha försörjningsansvar för hela familjen. Några månader senare
9 svar · 18,7k läst
B
b_hasse: [citat] Om ni vill dra er ur köpet tycker jag att ni ska prata med en jurist innan ni går med på att senarelägga kontraktsdatumet eller något annat.
23 svar · 10,2k läst
O
Odjuret: Är man sugen på ett hus med renoveringsbehov så är det bara att slå till.... Men badrummet tror jag är väldigt akut. Lycka till!
8 svar · 4,0k läst
O
Odjuret: Tja... vad som gäller juridiskt... Det skulle vara om du är ansvarig för byggarnas arbetsmiljö... Eller tänker du på dolt fel? I sådana fall säger jag bara GLÖM DET. Det är inget fel, överhuvudtaget. alltså kan det omöjligt bli ett dolt fel. Men jag hoppas att det inte var dolt fel du syftade på... utan ditt ansvar rent juridiskt. Men det kanske är som så många andra, så fort
5 svar · 5,3k läst
timmelstad
timmelstad: Och vilken bank-VD...
20 svar · 6,5k läst
H
hempularen: Känns som många fel här. köparen borde blivit väldigt misstänksam över att säljaren ville åtgärda felet. De borde i avtal säkerställt HUR felet skulle åtgärdas. De borde ha proppsat på en ny besiktning efter åtgärdandet, med rätt att häva köpet beroende på utfallet av den besiktningen. När de nu då skall tillträda huset och arbetet inte är klart, då är det ett
2 svar · 2,1k läst
G
gaia: grattis till köpet! gaia
29 svar · 8,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nä det är bra att fråga för att få veta. Och frågar du mig hur jag skulle gjort, så svarar jag helt generellt som nyfniken skrev "På det sätt det hela ska gå till". Dels så kommer ju skatten förr eller senare, så det är ju på sikt ingen vinst. Dels är det en olaglighet som äventyrar hela ägandet, inget man vill ligga och vara orolig över på kvällarna. Jag vet inte
27 svar · 5,9k läst
O
olmeri: Vi är på väg att sälja en tomt då vi köpt ett gammalt hus som vi renoverar istället för att bygga ett nytt hus. Vi hann dock betala för nybyggnadskarta, betala för hjälp med bygglovshandlingar och även skaffa ett bygglov innan vi köpte huset. Är dessa pengar helt ned i dasset eller kan dessa dras av vinsten vid försäljning? Å ena sidan är ju detta pengar som jag investerat i
0 svar · 2,9k läst
S
Styrman_jansson: Tittade på båda huset igår. Det senaste som kom ut är helt klart det som känns rätt. Men... Huset hade fukt i krypgrunden, med viss påväxt på trossbotten och grundmur. I det andra huset gick luckan till krypgrunden inte att få upp, men läget är troligtvis lika där enligt min "byggarvän" som var med. Nu vet jag att detta inte är ovanligt med krypgrund, och att det kanske inte
25 svar · 26,6k läst
H
hempularen: Ja ungefär så. Men kolla detaljreglerna. Framförallt om du inte flyttar (och skriver dig där) till det nya huset direkt, där finns då massor med detaljregler.
3 svar · 3,8k läst
H
hempularen: Om inte situationen har ändrat sig radikalt på senaste året så är nog en besiktningsfrist på 2 - 3 veckor det normala. OM besiktningen ger upphov till behov av fördjupad undersökning så får man förhandla igen, dvs antingen förlänger vi fristen, eller så häver vi köpet. I många fall får man (och bör) acceptera att risker som påvisas finns där, men att undersöka djupare kan
12 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.