MagnusSt skrev:
Huset är ett Per-Albin Torp byggt på 30-talet vill jag minnas, ett mindre 1,5 plans hus som i sina glansdagar rymde en familj med 5 barn. Till det så är det en liten ladugård o lite andra uthus o sen 5-6ha mark. Med dagens mått mätt så är det nog lagom för en familj med ett barn:)

Enkel standard som fanken, men det är mysigt.

Man har sin egen brunn man tar vatten ifrån, och en egen avloppsbrunn som avloppet hamnar i, man har såklart ingen fast avgift på egna saker, men samtidigt så är det ju mer saker som måste fungera, hydroforpump osv.
Avloppet måste ju idag följa gällande regler o standard o får man backning från kommunen på sitt avlopp kan det nog kosta ungefär som taxeringsvärdet o få det fixat.
En tömning kostar här hemma runt 800spänn/gång o det räcker ju ett år.

Har man kommunalt vatten o avlopp vet man iaf att det alltid funkar o man slipper oväntade kostnader, sen är det inte alltid skitlätt att få hydroforpumpen att börja suga vatten från brunnen, har man då kört 115 mil för o komma fram till stugan o familjen är kalla, trötta o törstiga så kan man ibland tänka att fan va smidigt det vore att bara vrida på en kran till det kommunala vattnet.
Låter som en trevlig stuga! Enkel standard är det jag är ute efter :) Ingen onödig lyx.

Förvisso skulle nog kommunalt vatten och avlopp vara skönt, men då blir det ju en extra årlig avgift för det. Kan utan problem klara mig på egen brunn trots att det blir en del fix när man anländer till huset.

Hur ofta ungefär åker du till huset? Brukar det vara mycket styr varje gång du kommer dit?

Som livet ser ut just nu åker jag bara dit en gång/år brukar vara där runt 2 veckor, har 115mil enkel resa dit o lever småbarnsliv, Men iom att denna stugan ägs av familjen så är det mer folk där under året men helt klart används huset för lite.

När man kommer dit slår man på huvudströmmen, stänger tappkranar för vattnet, går ner i källaren, i en perfekt värld slår man bara på strömbrytaren på hydroforen, oftast behöver man dock trixa lite med den o hälla i lite vatten i den bakvägen för att få en att börja suga.

Sen är det bara att slå igång vvb o försöka få eld i spisen, brukar vara lite marigt när murstocken är kall.

Men sen måste man inse att det är mkt pyssel med ett hus, det finns mkt småskit som måste fixas, och gräsmattan bör klippas även när man inte är där, ngn måste ha en grundkoll på huset, Veden hoppar inte in i vedboden själv osv, Får se vad som händer med detta huset framöver men om man ska ha ett hus stående får man nog räkna med att vara där minst 1-2 veckor om året för att sköta löpande underhåll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.